Belangrijke aandachtspunten bij uw algemene voorwaarden
04/09/2019
Wat is het verschil tussen algemene verkoopsvoorwaarden en deze van Bouwunie
Laat ons beginnen bij het begin: verkoopsvoorwaarden zijn niet hetzelfde als aannemingsvoorwaarden. Kort gezegd: in het eerste geval verkoopt u iets, in het tweede geval ‘maakt’ of ‘plaatst’ u iets. En omdat een ‘verkoop’ nu eenmaal iets anders is dan een ‘aanneming van werk’, gelden er andere toepasselijke rechtsregels. Als bouwbedrijf bent u dus beter af met correct opgestelde aannemingsvoorwaarden.Wanneer moet ik Algemene voorwaarden gebruiken?
Hoewel mondelinge contracten rechtsgeldig zijn, probeert u best zoveel mogelijk schriftelijke afspraken te maken. Dit omwille van het bewijs van de concrete afspraken, en dus ook de wederzijdse verplichtingen! Maar wat als u niet telkens ellenlange saaie contracten wil opstellen, als het gaat om een eerder klein werk? Dan is een bestelbon of offerte de ideale oplossing… voor zover deze gepaard gaat met het gebruik van Algemene voorwaarden. In deze voorwaarden somt u de belangrijkste spelregels van de samenwerking met uw klant op: het betalingstijdstip, de garantieperiode, uitsluitingen van garantie enz.Waar moet ik op letten wanneer ik contracteer met consumenten?
De algemene aannemingsvoorwaarden die door Bouwunie worden voorgesteld, zijn algemene voorwaarden die gelden voor contracten die vallen onder het toepassingsgebied van het boek VI “Marktpraktijken en consumentenbescherming” in het Wetboek van economisch recht (WER). Dit zijn contracten die afgesloten worden met een consument. Een consument is een natuurlijke persoon (particulier) die voor niet-professionele doeleinden op de markt gebrachte producten of diensten gebruikt of aankoopt.Professionelen die een contract afsluiten over zaken waarover zij nochtans niet geacht worden over een professionele kennis te beschikken, moeten voor dat contract dus als een consument beschouwd worden: bv. een bakker die een bakkerij bouwt, de beenhouwer die de centrale verwarming laat vernieuwen.
Contracten afgesloten met consumenten mogen voorts geen onrechtmatige bedingen bevatten. Onrechtmatige bedingen zijn verboden en nietig. Het betreft bedingen die een kennelijk onevenwicht scheppen tussen de rechten en de plichten van de partijen ten nadele van de consument. Zoals bijvoorbeeld uw eigen rechtbank bevoegd maken, van de klant eisen dat hij slechts een vergoeding kan eisen na aangetekende ingebrekestelling terwijl u dat andersom voor uzelf van rechtswege opeist. Of nog: een heel hoog schadebeding eisen ingeval contractbreuk, of een te hoge intrest wegens laattijdige betaling.
De door de Bouwunie-studiedienst opgestelde modellen bevatten dus de strengste benadering, namelijk deze voor B2C-contracten. Aangezien in de B2B-verhouding, dergelijke strenge wetgeving niet speelt, kan u hiervoor dus aparte en meer soepele voorwaarden opstellen.
Wanneer uw cliënteel zowel bestaat uit consumenten, als uit bijvoorbeeld hoofdaannemers, dan zou u desgewenst met 2 versies van Algemene voorwaarden kunnen werken. Een strenge, en een minder strenge versie.
Algemene voorwaarden bevatten standaardclausules. Maar soms wil ik afwijken.
En terecht. Sommige afspraken zijn zodanig specifiek voor de opdracht. Of ze zijn te belangrijk om ze zomaar ‘in de kleine lettertjes’ te regelen.Het is dus ook nuttig om de klant in de tekst van de offerte zelf (en dus niet louter in de Algemene voorwaarden) uitdrukkelijk te wijzen op een aantal zaken die nuttig zijn om efficiënt te werken, zoals bijvoorbeeld:
‘De lokalen waar de plaatsing van de vloerbekleding moet gebeuren, moeten vooraf ontruimd zijn. Wanneer de aannemer dit zelf moet doen, zal deze prestatie worden aangerekend.’
De tegenstelbaarheid van Algemene voorwaarden
Opdat uw algemene voorwaarden tegenstelbaar zouden zijn aan de klant; moet deze van de algemene voorwaarden hebben kennisgenomen en moet hij deze hebben aanvaard. Dit betekent dat op de bestelbon, de offerte of het contract dat door de klant wordt ondertekend uitdrukkelijk en zeer duidelijk moet worden verwezen naar de algemene voorwaarden die op de achterzijde worden vermeld. Er moet worden vermeld dat deze integraal deel uitmaken van de overeenkomst en dat de klant ervan kennis heeft genomen en deze heeft aanvaard.Het is aangewezen deze clausule duidelijk leesbaar te zetten boven de plaats waar de klant zijn handtekening plaatst. Een mogelijke clausule:
‘De klant verklaart kennis te hebben genomen van de algemene voorwaarden die op de achterzijde zijn afgedrukt en die integraal deel uitmaken van de overeenkomst en verklaart deze zonder enig voorbehoud te aanvaarden.’
Laat dit duidelijk zijn: uw klant doorverwijzen naar uw website, waar hij/zij de Algemene voorwaarden kan consulteren, volstaat niet!
Ik heb enkel factuurvoorwaarden, dat is toch ook goed !
Helaas, neen! U verstuurt uw factuur immers meestal nadat uw prestaties afgelopen zijn. En dus nadat de overeenkomst tot stand is gekomen. Met factuurvoorwaarden komt dit akkoord van de klant in principe te laat. Nochtans, bij B2B-contracten (handelaren onderling, zoals bv. hoofdaannemer-onderaannemer), zouden we kunnen stellen dat niet-geprotesteerde factuurvoorwaarden toch tegenstelbaar zijn. Bij contracten met consumenten gaat deze redenering zeker niet op. Voeg uw algemene voorwaarden dus steeds bij uw offerte of bestelbon.Bouwunie helpt u op weg
Bouwunie heeft verschillende modellen van Algemene aannemingsvoorwaarden opgemaakt per sector: voor algemene aannemers, schilders, schrijnwerkers, stukadoors, dakdekkers enz.. Deze kan u downloaden via de Bouwunie modeldocumenten.- Gebruikstip: Vervang in de algemene voorwaarden de woorden 'de aannemer' door de naam van uw bedrijf. De voorgestelde algemene voorwaarden zijn modelvoorwaarden, hetgeen betekent dat u ze aan uw bedrijfsspecifieke situatie kan aanpassen.
- Let op: Bouwunie heeft deze modellen met de nodige zorg opgesteld. Vermijd dus ondoordachte wijzigingen of schrappingen.
Contact
-
Nadia Schepens
juridisch adviseurbouwrecht, overheidsopdrachten, werken met buitenlanders, verzoeningscommissie | erkenningen