Belangrijke aandachtspunten bij uw algemene voorwaarden
23/03/2018
In dit artikel bespreken we algemene aannemingsvoorwaarden, de zogenaamde “kleine lettertjes”. U kent ze wel, afgedrukt op de achterzijde van een offerte of bestelbon. Maar hebt u zelf wel Algemene voorwaarden? En zijn deze juist opgesteld tegenover klanten - consumenten? We overlopen de belangrijkste aandachtspunten. En leggen uit hoe u deze voorwaarden moet gebruiken.
Professionelen die een contract afsluiten over zaken waarover zij nochtans niet geacht worden over een professionele kennis te beschikken, moeten voor dat contract dus als een consument beschouwd worden: bv. een bakker die een bakkerij bouwt, de beenhouwer die de centrale verwarming laat vernieuwen.
Contracten afgesloten met consumenten mogen voorts geen onrechtmatige bedingen bevatten. Onrechtmatige bedingen zijn verboden en nietig. Het betreft bedingen die een kennelijk onevenwicht scheppen tussen de rechten en de plichten van de partijen ten nadele van de consument. Zoals bijvoorbeeld uw eigen rechtbank bevoegd maken, van de klant eisen dat hij slechts een vergoeding kan eisen na aangetekende ingebrekestelling terwijl u dat andersom voor uzelf van rechtswege opeist. Of nog: een heel hoog schadebeding eisen ingeval contractbreuk, of een te hoge intrest wegens laattijdige betaling.
De door de Bouwunie-studiedienst opgestelde modellen bevatten dus de strengste benadering, namelijk deze voor B2C-contracten. Aangezien in de B2B-verhouding, dergelijke strenge wetgeving niet speelt, kan u hiervoor dus aparte en meer soepele voorwaarden opstellen.
Wanneer uw cliënteel zowel bestaat uit consumenten, als uit bijvoorbeeld hoofdaannemers, dan zou u desgewenst met 2 versies van Algemene voorwaarden kunnen werken. Een strenge, en een minder strenge versie.
Het is dus ook nuttig om de klant in de tekst van de offerte zelf (en dus niet louter in de Algemene voorwaarden) uitdrukkelijk te wijzen op een aantal zaken die nuttig zijn om efficiënt te werken, zoals bijvoorbeeld:
‘De lokalen waar de plaatsing van de vloerbekleding moet gebeuren, moeten vooraf ontruimd zijn. Wanneer de aannemer dit zelf moet doen, zal deze prestatie worden aangerekend.’
Het is aangewezen deze clausule duidelijk leesbaar te zetten boven de plaats waar de klant zijn handtekening plaatst. Een mogelijke clausule:
‘De klant verklaart kennis te hebben genomen van de algemene voorwaarden die op de achterzijde zijn afgedrukt en die integraal deel uitmaken van de overeenkomst en verklaart deze zonder enig voorbehoud te aanvaarden.’
Laat dit duidelijk zijn: uw klant doorverwijzen naar uw website, waar hij/zij de Algemene voorwaarden kan consulteren, volstaat niet!
Gebruikstip: vervang in de algemene voorwaarden de woorden 'de aannemer' door de naam van uw bedrijf. De voorgestelde algemene voorwaarden zijn modelvoorwaarden, hetgeen betekent dat u ze aan uw bedrijfsspecifieke situatie kan aanpassen.
Let op : Bouwunie heeft deze modellen met de nodige zorg opgesteld. Vermijd dus ondoordachte wijzigingen of schrappingen.
-
Wat is het verschil tussen algemene verkoopsvoorwaarden en deze van Bouwunie
-
Wanneer moet ik Algemene voorwaarden gebruiken?
-
Waar moet ik op letten wanneer ik contacteer met consumenten?
Professionelen die een contract afsluiten over zaken waarover zij nochtans niet geacht worden over een professionele kennis te beschikken, moeten voor dat contract dus als een consument beschouwd worden: bv. een bakker die een bakkerij bouwt, de beenhouwer die de centrale verwarming laat vernieuwen.
Contracten afgesloten met consumenten mogen voorts geen onrechtmatige bedingen bevatten. Onrechtmatige bedingen zijn verboden en nietig. Het betreft bedingen die een kennelijk onevenwicht scheppen tussen de rechten en de plichten van de partijen ten nadele van de consument. Zoals bijvoorbeeld uw eigen rechtbank bevoegd maken, van de klant eisen dat hij slechts een vergoeding kan eisen na aangetekende ingebrekestelling terwijl u dat andersom voor uzelf van rechtswege opeist. Of nog: een heel hoog schadebeding eisen ingeval contractbreuk, of een te hoge intrest wegens laattijdige betaling.
De door de Bouwunie-studiedienst opgestelde modellen bevatten dus de strengste benadering, namelijk deze voor B2C-contracten. Aangezien in de B2B-verhouding, dergelijke strenge wetgeving niet speelt, kan u hiervoor dus aparte en meer soepele voorwaarden opstellen.
Wanneer uw cliënteel zowel bestaat uit consumenten, als uit bijvoorbeeld hoofdaannemers, dan zou u desgewenst met 2 versies van Algemene voorwaarden kunnen werken. Een strenge, en een minder strenge versie.
-
Algemene voorwaarden bevatten standaardclausules. Maar soms wil ik afwijken.
Het is dus ook nuttig om de klant in de tekst van de offerte zelf (en dus niet louter in de Algemene voorwaarden) uitdrukkelijk te wijzen op een aantal zaken die nuttig zijn om efficiënt te werken, zoals bijvoorbeeld:
‘De lokalen waar de plaatsing van de vloerbekleding moet gebeuren, moeten vooraf ontruimd zijn. Wanneer de aannemer dit zelf moet doen, zal deze prestatie worden aangerekend.’
-
De tegenstelbaarheid van Algemene voorwaarden
Het is aangewezen deze clausule duidelijk leesbaar te zetten boven de plaats waar de klant zijn handtekening plaatst. Een mogelijke clausule:
‘De klant verklaart kennis te hebben genomen van de algemene voorwaarden die op de achterzijde zijn afgedrukt en die integraal deel uitmaken van de overeenkomst en verklaart deze zonder enig voorbehoud te aanvaarden.’
Laat dit duidelijk zijn: uw klant doorverwijzen naar uw website, waar hij/zij de Algemene voorwaarden kan consulteren, volstaat niet!
-
Ik heb enkel factuurvoorwaarden, dat is toch ook goed !
-
Bouwunie helpt u op weg
Gebruikstip: vervang in de algemene voorwaarden de woorden 'de aannemer' door de naam van uw bedrijf. De voorgestelde algemene voorwaarden zijn modelvoorwaarden, hetgeen betekent dat u ze aan uw bedrijfsspecifieke situatie kan aanpassen.
Let op : Bouwunie heeft deze modellen met de nodige zorg opgesteld. Vermijd dus ondoordachte wijzigingen of schrappingen.