De KMI-weertabel. De bron voor uw weerverlet.

De KMI- weertabellen worden gebruikt als aanduiding van de mogelijke weerverletdagen die niet in aanmerking komen als "werkdag" voor de berekening van de uitvoeringstermijn.
         

Wanneer spreken we over een werkdag?

Als de uitvoeringstermijn in werkdagen gesteld is, moet de overeenkomst tussen aannemer en opdrachtgever bepalen wat met “werkdag” wordt bedoeld. Doorgaans worden niet als werkdag beschouwd:
  • zaterdagen en zondagen (2 x 52= 104)
  • feestdagen (10)
  • vakantiedagen (20)
  • rustdagen ten gevolge van de arbeidsduurvermindering (12).
Uitgaande van 365 kalenderdagen en verminderd met bovenstaande dagen komt u dus uit op maximaal 219 werkbare dagen in een kalenderjaar. 
           

Wanneer is het dan een weerverletdag?

Het is logisch dat weerverletdagen niet worden meegerekend als werkdagen geldend voor de uitvoeringstermijn. U moet niet alleen rekening houden met het aantal dagen van het slechte weer zelf. Maar ook met het aantal dagen waarop door het slechte weer het werk verhinderd werd. bv. onder water staan van de bouwplaats, natte gevels ten gevolge van de voorbije regenperiode waardoor geen gevelschilderwerken uitgevoerd kunnen worden.

De weerverletdagen die de aannemer wilt inroepen om de uitvoeringstermijn te verlengen, moeten uiteraard aanvaard worden door de opdrachtgever. Wat voor discussie kan zorgen. Het is dan aan te raden dat vooraf een procedure vastgelegd wordt om de weerverletdagen vast te stellen. Dit kan bv. door in de aannemingsovereenkomst (voor private opdrachten) de volgende bepalingen op te nemen:
 
“De volgende dagen worden niet beschouwd als werkdagen:
  • de zaterdagen, zondagen en wettelijke feestdagen;
  • de dagen waarop de activiteit van de onderneming wordt stopgezet wegens de wettelijke vakantie en de inhaalrust;
  • de dagen waarop ongunstige weersomstandigheden (regen, vorst of blijvende sneeuw) het werk gedurende ten minste vier uur onmogelijk maken, op voorwaarde dat die omstandigheden worden genoteerd in het werfboek en één keer per maand worden gesignaleerd aan de opdrachtgever;
  • de dagen waarop het werk wordt stopgezet wegens overmacht zoals staking, lock-out, ongevallen e.a.;
  • de dagen waarop de uitvoering van de overeenkomst op bevel of door toedoen van de opdrachtgever wordt onderbroken;
  • de dagen uit de periode die begint op de datum van voltooiing van de werken zoals vermeld in de aanvraag tot voorlopige oplevering en die eindigt op het ogenblik dat het proces-verbaal wordt opgemaakt van de voorlopige goedkeuring of weigering van de werkzaamheden.”
                     

Vorstdag of slecht weer?

In de bouwsector wordt een onderscheid gemaakt tussen onwerkbare dagen omwille van “slecht weer” en de “verletdagen wegens vorst en blijvende sneeuw”. De vorstdagen, die kunnen voorkomen in de periode van 1 oktober tot 30 april, worden bepaald door het Fonds voor Bestaanszekerheid-Bouw (FBZ-Bouw) voor 12 verschillende geografische zones. 

>> Lid van Bouwunie? Bekijk hier de vorstperiodes
 

En waarvoor dient de KMI-weertabel?

De andere dagen omwille van slecht of onwerkbaar weer hangen uiteraard af van de lokale weersomstandigheden en van de specifieke aard van de uit te voeren werken. Een van de mogelijkheden om deze dagen slecht weer te bewijzen, is een beroep doen op de maandelijkse tabellen “15” en “16” van het KMI.

De tabel “15” geeft voor elke dag in een aantal meetstations de temperatuur aan om 7 uur ’s morgens en de duur van de neerslagperiodes (van minimum 2 uur) tussen 7 en 17 uur.
De tabel “16” vermeldt de maximale windstoten tussen 7 en 17 uur (enkel de windstoten van minstens 10 m/s).

Een abonnement op deze tabellen moet schriftelijk bij het KMI worden aangevraagd (KMI, Operationele diensten, Ringlaan 3, 1180 Ukkel, fax 02 375 12 59 of www.kmi.be).

Lid van Bouwunie? Krijg toegang tot deze informatie via de KMI-weertabel tool (kostprijs 50 euro per jaar). Meer info over uw toegang tot de de KMI-tool vraagt u op bij An Van Damme van Bouwunie.
           

Stel ons jouw vraag. Of vraag een bezoek aan van een van onze medewerkers. Bouwunie-leden contacteren het Bouwunie-expertenteam ook snel via 02 588 11 00 of via info@bouwunie.be. Of stel je vraag in de chat.

Dank voor je vraag. Een van onze experts volgt jouw vraag verder op.
Er is een onherstelbare fout opgetreden.
Er was een probleem bij het laden van het formulier.
De verwerking is bezig. Even geduld a.u.b.

Graag nog even uw gegevens zodat we u indien nodig kunnen contacteren:

  • {{ data.formData.vat_isvalid = ((data.formData.vat && contactRequestForm.vat.$valid)? '1':null) }}
  • validatie...

  • Vul alle velden volledig in. De verplichte velden zijn aangegeven.

    Ik begrijp dat Bouwunie mijn persoonsgegevens verwerkt met het oog op leden- of prospectenbeheer.
    Indien ik dit als niet-lid niet wil, volstaat een mail naar privacy@bouwunie.be.

    Ik kan mijn gegevens inkijken en laten aanpassen via een eenvoudig verzoek aan Bouwunie mét bewijs van identiteit.
    Met vragen of klachten over gegevensverwerking kan ik terecht bij de Gegevensbeschermingsautoriteit: www.privacycommission.be
    Het algemeen beleid van Bouwunie inzake gegevensverwerking vindt ik onderaan deze pagina.

 
Bouwunie vzw
Maria-Theresialaan 35
1800 Vilvoorde
Tel: 02 588 11 00
Fax: 02 253 07 45
E-mail: info@bouwunie.be
Web:
Ondernemingsnummer: BE0411.024.830
Unizo vzw
Willebroekkaai 37
1000 Brussel
Tel: 02 21 22 678
E-mail: ondernemerslijn@unizo.be
Web:
Jouw passie verdient de beste ondersteuning.

Bouwunie.be gebruikt cookies om u de beste ervaring op de website te bieden. Door op "OK" te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website, gaat u akkoord met het plaatsen van deze cookies. U kan de cookies weigeren. Hou er wel rekening mee dat dan bepaalde grafische elementen niet correct verschijnen en u bepaalde applicaties niet volledig kan gebruiken.
Wilt u meer weten over cookies of uw cookie-instellingen voor deze website aanpassen? Klik dan op "Meer over cookies?".