Risicoanalyse: korte toelichting

Het opstellen van een bedrijfseigen risicoanalyse wordt opgelegd in het kader van de reglementering tijdelijke of mobiele bouwplaatsen (veiligheidscoördinatie) en in het ARAB (Welzijnswet)

De risicoanalyse moet gebeuren op verschillende niveaus:
  • de organisatie in haar geheel,
  • elke groep van werkposten of functie, en
  • op het niveau van het individu.

De elementen die in een risicoanalyse terugkomen zijn steeds de volgende:
  • de verschillende activiteiten in deelactiviteiten opsplitsen (‘taakanalyse’);
  • per deelactiviteit de mogelijke risico’s (“wat kan er allemaal mislopen?) inventariseren. Er moet nagegaan worden welke de mogelijke risico’s zijn voor de mens (werknemers, voorbijgangers,…), uitrusting (machines, toestellen,…), de omgeving (lawaai, weersomstandigheden,…) en producten;
  • de risico’s moeten geëvalueerd worden. Hoe ernstiger het risico, hoe sneller de nodige acties moeten ondernomen worden. Deze evaluatie kan op verschillende manieren gebeuren (bv. Kinney-methode);
  • bij elke risico moeten mogelijke preventiemaatregelen opgesomd worden waarbij de volgende, wettelijk bepaalde hiërarchie, moet gevolgd worden: eerst maatregelen die erop gericht zijn het risico te elimineren, vervolgens maatregelen om het risico te beperken of om de mogelijke schade tot een minimum te beperken.

Risico-evaluatie mag geen éénmalig proces zijn. Het is een dynamisch proces dat opnieuw moet gebeuren telkens een verandering op de werkplek wordt ingevoerd, waardoor het (de) risico(’s) kan (kunnen) veranderen. Bijzondere momenten waarop in ieder geval een risico-evaluatie moet gebeuren, zijn:
  • bij de invoering van nieuwe processen;
  • bij de ingebruikname van nieuwe uitrusting of materialen (arbeidsmiddelen en producten);
  • bij de veranderingen in de organisatie van het werk (procedures en werkmethoden);
  • bij de invoering van nieuwe werksituaties, zoals nieuwe werkplaatsen of andere gebouwen;
  • bij de tewerkstelling van nieuwe werknemers;
  • telkens wanneer een ongeval of een bijna-ongeval gebeurd is.
Bij een mogelijke controle door de Dienst Toezicht Welzijn op het werk kan gevraagd worden om die schriftelijke risicoanalyse voor te leggen.

Voor meer info en advies of hulp bij het opstellen van de risicoanalyse kunnen Bouwunie-leden terecht bij Luc Proesmans, adviseur sociale zaken en veiligheid.
      

OiRA


Eind 2015 lanceerden de Federale Overheidsdienst Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg (FOD WASO) en het Belgische Focal Point van het Europees Agentschap voor veiligheid en gezondheid op het werk (EU-OSHA) het risicoanalyse-instrument OiRA voor de bouwsector.

Deze online tool geeft kleine bouwondernemingen de mogelijkheid om de risico’s inzake welzijn op het werk (o.a. veiligheid en gezondheid) te beoordelen waarmee zijzelf en hun personeelsleden geconfronteerd worden.

OiRA Bouw kwam tot stand door een intensieve samenwerking tussen de werkgevers- en werknemersorganisaties van de bouwsector (waaronder Bouwunie), navb-cnac Constructiv, Prevent en de FOD WASO.

Verdere info vindt u op de OIRA-website: www.oiraproject.eu

Bouwunie-leden kunnen voor meer info terecht bij Luc Proesmans, adviseur sociale zaken en veiligheid.
    

Stel ons jouw vraag. Of vraag een bezoek aan van een van onze medewerkers. Bouwunie-leden contacteren het Bouwunie-expertenteam ook snel via 02 588 11 00 of via info@bouwunie.be. Of stel je vraag in de chat.

Dank voor je vraag. Een van onze experts volgt jouw vraag verder op.
Er is een onherstelbare fout opgetreden.
Er was een probleem bij het laden van het formulier.
De verwerking is bezig. Even geduld a.u.b.

Graag nog even uw gegevens zodat we u indien nodig kunnen contacteren:

  • {{ data.formData.vat_isvalid = ((data.formData.vat && contactRequestForm.vat.$valid)? '1':null) }}
  • validatie...

  • Vul alle velden volledig in. De verplichte velden zijn aangegeven.

    Ik begrijp dat Bouwunie mijn persoonsgegevens verwerkt met het oog op leden- of prospectenbeheer.
    Indien ik dit als niet-lid niet wil, volstaat een mail naar privacy@bouwunie.be.

    Ik kan mijn gegevens inkijken en laten aanpassen via een eenvoudig verzoek aan Bouwunie mét bewijs van identiteit.
    Met vragen of klachten over gegevensverwerking kan ik terecht bij de Gegevensbeschermingsautoriteit: www.privacycommission.be
    Het algemeen beleid van Bouwunie inzake gegevensverwerking vind ik onderaan deze pagina.

 
Bouwunie vzw
Maria-Theresialaan 35
1800 Vilvoorde
Tel: 02 588 11 00
Fax: 02 253 07 45
E-mail: info@bouwunie.be
Web:
Ondernemingsnummer: BE0411.024.830
Unizo vzw
Willebroekkaai 37
1000 Brussel
Tel: 02 21 22 678
E-mail: ondernemerslijn@unizo.be
Web:
Jouw passie verdient de beste ondersteuning.

Bouwunie.be gebruikt cookies om je de beste ervaring op de website te bieden. Door op "OK" te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website, ga je akkoord met het plaatsen van deze cookies. Je kan de cookies weigeren. Hou er wel rekening mee dat dan bepaalde grafische elementen niet correct verschijnen en je bepaalde applicaties niet volledig kan gebruiken.
Wil je meer weten over cookies of jouw cookie-instellingen voor deze website aanpassen? Klik dan op "Meer over cookies?".