Erkenning als aannemer, een kwaliteitslabel

De registratie als aannemer heeft opgehouden te bestaan met ingang van 1 september 2012. Maar wist u dat er ook nog een ander door de overheid verstrekt kwaliteitslabel bestaat? Met name de erkenning als aannemer. Of hoe een kwaliteitslabel inzake overheidsopdrachten ook kan spelen voor uw particuliere klanten. Voor werken tot 135.000 euro (excl. btw) volstaat een erkenning klasse 1. Dergelijke aanvragen zijn eerder eenvoudig.

Hier leest u alles over het hoe en het waarom van de erkenning als aannemer.

Voor welke werken is een erkenning nodig

De werken waarvoor een erkenning is vereist, zijn deze dewelke worden aanbesteed door publiekrechtelijke personen, zoals vermeld in de wetgeving inzake overheidsopdrachten, evenals de werken die door hen gesubsidieerd worden. In dit laatste geval kan het dus ook gaan om werken die door een private opdrachtgever worden gegund, wanneer de werken voor minstens 25% worden gesubsidieerd, of in gelijk welke andere vorm voor minstens 25% rechtstreeks worden gefinancierd door publiekrechtelijke (rechts-)personen. Hieruit volgt dat bv. werken die door een door de overheid gesubsidieerde vzw worden aanbesteed onder het toepassingsgebied van de overheidsopdrachtenwet, en dus onder de erkenningsreglementering kunnen vallen.

Er is geen erkenning vereist voor overheidsopdrachten lager dan 75.000 euro wat betreft de categorieën (bvb. A, B, D, F …) en 50.000 euro wat betreft de ondercategorieën (bvb. D1 – ruwbouwwerken, D5 – schrijnwerk, D10 – tegelzetten …). Deze bedragen gelden exclusief btw. Maar … los van de wettelijke bepalingen, weet dat een opdrachtgever ook vrijwillig kan kiezen om enkel samen te werken met erkende aannemers. Grote opdrachtgevers in de bankwereld, in de petrochemische sector enz. zijn slechts enkele voorbeelden.

Conclusie: Als aannemer bent u misschien niet geïnteresseerd in, of uitgerust om grote overheidsopdrachten uit te voeren. Maar misschien wenst u wél kleinere opdrachten uit te voeren bij u in de buurt: in de gemeenteschool, de plaatselijke bibliotheek, het rusthuis … Het is tevens een mooi visitekaartje naar uw particulieren klanten.

Hoe raakt u aan zo een erkenning als aannemer? Aanvraag klasse 1 (werken tot 135.000 euro – excl. btw)

Doe een beroep op de Bouwunie dienst erkenningen. Deze dienst ondersteunt aannemers bij hun dossieraanvraag en kan u in elke fase adviseren. Beroep doen op Bouwunie zal ervoor zorgen dat uw dossier beter en vollediger ingediend kan worden, alsook kan vermeden worden dat kostbare tijd verloren gaat.

>>> Vraag hier uw bedrijfsbezoek of erkenningsvraag aan

Vraag tijdig uw erkenning aan!

Bouwunie ontvangt regelmatig vragen van aannemers die, op het ogenblik dat zij op een overheidsopdracht inschrijven, vaststellen dat zij niet - of niet voldoende - erkend zijn. U moet de erkenning niet per se hebben op het ogenblik dat u de offerte indient. Wél op het ogenblik van de gunning van de opdracht door het aanbestedende bestuur. Beschikt u op het tijdstip van de gunning niet over de vereiste erkenning, dan zal de overheidsopdracht u niet kunnen toegewezen worden. De erkenningsvereiste is immers een voorwaarde voor het sluiten van de overeenkomst. Het gaat om een verplichting in hoofde van het bestuur om de inschrijver te weren.

De niet-erkende aannemer die inschrijft voor een overheidsopdracht, moet echter rekening houden met belangrijke spelregels. Bij zijn offerte voegt de inschrijver een brief waarbij hij aangeeft niet (voldoende) erkend te zijn en waarbij hij een afwijking aanvraagt. Leden kunnen een modelbrief bij Bouwunie opvragen. Tegelijk voegt de aannemer bij zijn offerte:

  • ofwél een volledig erkenningsdossier waarin aangetoond wordt dat men voldoet aan alle voorwaarden voor de gevraagde erkenning

  • ofwél een getuigschrift van volledigheid van dossier, uitgereikt door de Erkenningscommissie. Deze laatste optie impliceert wel degelijk dat een compleet volledig erkenningsdossier bij de Commissie aanwezig is.

     

Stel ons jouw vraag. Of vraag een bezoek aan van een van onze medewerkers. Bouwunie-leden contacteren het Bouwunie-expertenteam ook snel via 02 588 11 00 of via info@bouwunie.be. Of stel je vraag in de chat.

Dank voor je vraag. Een van onze experts volgt jouw vraag verder op.
Er is een onherstelbare fout opgetreden.
Er was een probleem bij het laden van het formulier.
De verwerking is bezig. Even geduld a.u.b.

Graag nog even uw gegevens zodat we u indien nodig kunnen contacteren:

  • {{ data.formData.vat_isvalid = ((data.formData.vat && contactRequestForm.vat.$valid)? '1':null) }}
  • validatie...

  • Vul alle velden volledig in. De verplichte velden zijn aangegeven.

    Ik begrijp dat Bouwunie mijn persoonsgegevens verwerkt met het oog op leden- of prospectenbeheer.
    Indien ik dit als niet-lid niet wil, volstaat een mail naar privacy@bouwunie.be.

    Ik kan mijn gegevens inkijken en laten aanpassen via een eenvoudig verzoek aan Bouwunie mét bewijs van identiteit.
    Met vragen of klachten over gegevensverwerking kan ik terecht bij de Gegevensbeschermingsautoriteit: www.privacycommission.be
    Het algemeen beleid van Bouwunie inzake gegevensverwerking vind ik onderaan deze pagina.

 
Bouwunie vzw
Maria-Theresialaan 35
1800 Vilvoorde
Tel: 02 588 11 00
Fax: 02 253 07 45
E-mail: info@bouwunie.be
Web:
Ondernemingsnummer: BE0411.024.830
Unizo vzw
Willebroekkaai 37
1000 Brussel
Tel: 02 21 22 678
E-mail: ondernemerslijn@unizo.be
Web:
Jouw passie verdient de beste ondersteuning.

Bouwunie.be gebruikt cookies om je de beste ervaring op de website te bieden. Door op "OK" te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website, ga je akkoord met het plaatsen van deze cookies. Je kan de cookies weigeren. Hou er wel rekening mee dat dan bepaalde grafische elementen niet correct verschijnen en je bepaalde applicaties niet volledig kan gebruiken.
Wil je meer weten over cookies of jouw cookie-instellingen voor deze website aanpassen? Klik dan op "Meer over cookies?".