Onderscheid u van anderen

Maak werk van uw personal branding & marketing om op te vallen. Grotere bedrijven hanteren graag woorden als ‘verkoopstrategie’ en ‘marketingbeleid’. Ook al runt u geen multinational, een aantal aandachtspunten helpen u toch aardig op weg.
       

12 tips om u te onderscheiden

  1. Hebt u een camionette of bedrijfswagen? Met wat belettering en aangepast kleurtje, is dit een rijdend reclamebord. Een werfbord of werfdoek heeft net hetzelfde effect. Potentiële klanten lopen heel wat projecten voorbij om ideetjes te sprokkelen.
     
  2. Let op de teksten in folders, website, factuur, naamkaartjes … Niet iedereen is geboren als schrijver. Laat uw teksten steeds nalezen! En zorg voor een mooie huisstijl.
     
  3. Hopelijk bent u vaker op de werf dan achter uw bureau. Maar u wil uiteraard geen enkele oproep missen. Stel dan een attractief voicemailbericht in waardoor klanten ook effectief een boodschap nalaten. Bel ze ook terug! Doe eventueel beroep op een callcenter om uw telefoons op te nemen en een boodschap te noteren.
     
  4. You never get a second chance for a first impression! U hoeft niet steevast in maatpak klanten te ontvangen, maar evenmin in een vuil t-shirt. Bovendien werkt u vaak in het huis van de klant. Netheid en beleefdheid zijn dan ook op z’n plaats. Rookt u? Ga dan buiten of uit het zicht staan.
     
  5. Een stalenboek of referentieboek is altijd handig als u een opdracht gaat bespreken met een nieuwe klant. U bent naast vakman ook adviseur.
     
  6. Een klacht is steeds gegrond. Ze ontstaat niet zomaar. Een professional neemt een klacht dan ook steeds ‘au serieux’. Ze verspreidt zich als een lopend vuurtje en wordt steeds groter en belangrijker voor de klant. Neem dus snel contact op met de klant. Hoe eenvoudig de oplossing ook mag zijn. Een klacht behandelt u persoonlijk en niet via de sociale media.
     
  7. De beste publiciteitsmachine voor een starter is ongetwijfeld de sociale media. Vraag uw vrienden, familie, kennissen … bijvoorbeeld om uw bedrijfspagina te ‘liken’ en te delen. Of vraag klanten om een reactie te plaatsen. Plaats zelf foto’s van realisaties, tips, suggesties … Maak wel een onderscheid tussen de bedrijfspagina en uw privé-profiel. De klant hoeft niet alles van u af te weten.
     
  8. Publiciteit hoeft niet heel duur te zijn. Stuur af en toe eens een persberichtje naar de lokale pers. Leg een flyertje bij de plaatselijke bakker, slager, frituur … Dit doet wonderen.
     
  9. Hou de klantengegevens zorgvuldig en digitaal bij. Zo verwerkt u ze snel in mailings. Voor een installateur centrale verwarming is het een handige manier om z’n klanten te herinneren aan het jaarlijks terugkerend onderhoud van de installatie. Toch fijn om een gepersonaliseerd nieuwjaarskaartje te ontvangen, niet?
     
  10. Doe aan ‘Service na verkoop’. Neem een aantal weken na afloop van de werken opnieuw contact op met de klant. Vraag of ze tevreden zijn. Hebben ze een probleem? Dan lost u dit nog even op. Is alles in orde? Dan laat u hen achter met een positief gevoel.
     
  11. Vakmanschap verkoopt zichzelf. Levert u goed werk? Gebruikt u goede materialen? Kortom is de klant happy? Dan is dit de beste (gratis) reclame. Mond-aan-mond reclame is nog altijd de beste reclame.
     
  12. Een goeie heldere website is in deze tijd niet meer weg te denken. Uw realisaties, specialisaties, productinformatie en contactgegevens ... Allemaal interessant, maar zorg er vooral voor dat uw bezoeker uw website terugvindt tussen de miljoenen andere. SEO (Search Engine Optimalisation) en een goeie domeinnaam kunnen u daarbij helpen. Meer info over een goeie domeinnaam leest u in deze brochure van F.O.D. Economie.
     

Slechte commentaren op het net?

Word er online negatief over u gesproken? Gaan er wilde geruchten de ronde op de sociale media?
Lees hier dan 10 tips die u helpen omgaan met dit soort klachten.

Als lid van Bouwunie vindt u hier ook nog enkele tips rond communicatie: Bouwstenen voor communicatie
 

Brochure - Domeinnamen (656 kB)

04/05/2015

FOD Economie, K.M.O., Middenstand en Energie ontwikkelde een handige brochure over hoe omgaan met domeinnamen.

Stel ons hier uw vraag. Bouwunie-leden contacteren het Bouwunie-expertenteam ook snel via 02 588 11 00 of via info@bouwunie.be.

Dank u. We verwerken uw aanvraag zo spoedig mogelijk.
Er is een onherstelbare fout opgetreden.
Er was een probleem bij het laden van het formulier.
De verwerking is bezig. Even geduld a.u.b.

Graag nog even uw gegevens zodat we u indien nodig kunnen contacteren:

  • {{ data.formData.vat_isvalid = ((data.formData.vat && contactRequestForm.vat.$valid)? '1':null) }}
  • validatie...

  • Vul alle velden volledig in. De verplichte velden zijn aangegeven.
Bouwunie vzw
Maria-Theresialaan 35
1800 Vilvoorde
Tel: 02 588 11 00
E-mail: info@bouwunie.be
Web:
Unizo vzw
Willebroekkaai 37
1000 Brussel
Tel: 0800 20 750
E-mail: ondernemerslijn@unizo.be
Web:
Uw passie verdient de beste ondersteuning.