Verplichte registratie keuring en onderhoud: waarom, wanneer en hoe? 

Elke keuring bij eerste ingebruikname en elke onderhoudsbeurt van een centraal stooktoestel die is uitgevoerd vanaf 1 januari 2023, moet digitaal geregistreerd worden door een erkende technicus. We overlopen de belangrijkste aandachtspunten.  

De eigenaar, gebruiker of huurder is verantwoordelijk voor het laten uitvoeren van een onderhoud of keuring, niet de erkende technicus. De erkende technicus die een keuring of onderhoud heeft uitgevoerd, is verantwoordelijk voor de registratie ervan. Hij of zij mag geen rapporten of attesten opstellen zonder die digitaal te registreren. 

Praktisch 

Vanaf 1 september 2023 doe je deze meldingen als erkende technicus binnen de maand na uitvoering. Keuringen en onderhoudsbeurten die voor 1 september 2023 zijn uitgevoerd, kan je nu al registreren (ten laatste tegen 1 september 2023). 

De meldingen gebeuren digitaal, via de webtoepassing ‘Melding keuring en onderhoud centrale stooktoestellen’ van het VEKA. Dit is hetzelfde platform als voor de verplichte melding van stookolieketels. 

Ook een administratieve medewerker of niet-erkende technicus kan, namens de erkende technicus, zorgen voor de registratie. Als erkende technicus draag je de eindverantwoordelijkheid en zal je de gegevens die de medewerker heeft ingevoerd, moeten doorlopen en valideren. Een niet-erkende technicus kan geen keuring of periodiek onderhoud uitvoeren als de technicus daarvoor erkend moet zijn. 

De ‘Handleiding voor het gebruik van de webtoepassing’ op bovenstaande website geeft stap voor stap aan hoe je je uniek identificeert, welke gegevens je moet ingeven en hoe het melden door een niet-erkende medewerker verloopt. 

Bedrijven werken vaak met gespecialiseerde software of een eigen digitale toepassing voor de opmaak van attesten. Er wordt momenteel werk van gemaakt om de invoergegevens uiterlijk op 1 september 2023 automatisch te kunnen doorsturen van de ene toepassing in de andere, om dubbele invoer te vermijden. Bij twijfel of jouw software hiervoor geschikt is, neemt je best contact op met VEKA (mail

Waarom verplicht digitaal registreren? 

De verplichte digitale registratie heeft de volgende voordelen: 

  • Met behulp van deze data kan de eigenaar/huurder via de woningpas op termijn een melding krijgen voor het inplannen van het jaarlijkse of tweejaarlijkse onderhoud, of het vervangen van een ketel. Een goed onderhouden en goed ingestelde ketel kan een energiebesparing van 5% opleveren. 

  • De overheid kan de verplichting van de eigenaar/huurder beter opvolgen. 

  • De overheid kan de uitstoot en verduurzaming van verwarmingsinstallaties in Vlaanderen beter opvolgen. 

  • Betere garantie op een kwalitatieve uitvoering door de technicus. 

  • De verplichte registratie maakt deel uit van de erkenningsvoorwaarden: een erkende technicus die niet voldoet aan de meldingsplicht riskeert zijn of haar erkenning te verliezen. 

VEKA  
  

Stel ons jouw vraag. Of vraag een bezoek aan van een van onze medewerkers. Bouwunie-leden contacteren het Bouwunie-expertenteam ook snel via 02 588 11 00 of via info@bouwunie.be. Of stel je vraag in de chat.

Dank voor je vraag. Een van onze experts volgt jouw vraag verder op.
Er is een onherstelbare fout opgetreden.
Er was een probleem bij het laden van het formulier.
De verwerking is bezig. Even geduld a.u.b.

Graag nog even uw gegevens zodat we u indien nodig kunnen contacteren:

  • {{ data.formData.vat_isvalid = ((data.formData.vat && contactRequestForm.vat.$valid)? '1':null) }}
  • validatie...

  • Vul alle velden volledig in. De verplichte velden zijn aangegeven.

    Ik begrijp dat Bouwunie mijn persoonsgegevens verwerkt met het oog op leden- of prospectenbeheer.
    Indien ik dit als niet-lid niet wil, volstaat een mail naar privacy@bouwunie.be.

    Ik kan mijn gegevens inkijken en laten aanpassen via een eenvoudig verzoek aan Bouwunie mét bewijs van identiteit.
    Met vragen of klachten over gegevensverwerking kan ik terecht bij de Gegevensbeschermingsautoriteit: www.privacycommission.be
    Het algemeen beleid van Bouwunie inzake gegevensverwerking vindt ik onderaan deze pagina.

 
Bouwunie vzw
Maria-Theresialaan 35
1800 Vilvoorde
Tel: 02 588 11 00
Fax: 02 253 07 45
E-mail: info@bouwunie.be
Web:
Ondernemingsnummer: BE0411.024.830
Unizo vzw
Willebroekkaai 37
1000 Brussel
Tel: 02 21 22 678
E-mail: ondernemerslijn@unizo.be
Web:
Jouw passie verdient de beste ondersteuning.

Bouwunie.be gebruikt cookies om u de beste ervaring op de website te bieden. Door op "OK" te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website, gaat u akkoord met het plaatsen van deze cookies. U kan de cookies weigeren. Hou er wel rekening mee dat dan bepaalde grafische elementen niet correct verschijnen en u bepaalde applicaties niet volledig kan gebruiken.
Wilt u meer weten over cookies of uw cookie-instellingen voor deze website aanpassen? Klik dan op "Meer over cookies?".