Verplichte registratie keuring en onderhoud: waarom, wanneer en hoe? 

Elke keuring bij eerste ingebruikname en elke onderhoudsbeurt van een centraal stooktoestel die is uitgevoerd vanaf 1 januari 2023, moet digitaal geregistreerd worden bij het Vlaams Energie- en Klimaatagentschap (VEKA) door een erkende technicus binnen de maand na uitvoering. We overlopen de belangrijkste aandachtspunten.  

De eigenaar, gebruiker of huurder is verantwoordelijk voor het laten uitvoeren van een onderhoud of keuring, niet de erkende technicus. De erkende technicus die een keuring of onderhoud heeft uitgevoerd, is verantwoordelijk voor de registratie ervan. Hij of zij mag geen rapporten of attesten opstellen zonder die digitaal te registreren. De sanctie voor het niet registreren kan een schorsing of schrapping van de erkenning zijn.

Manuele ingave melding

Deze meldingen doe je als erkende technicus digitaal binnen de maand na uitvoering, via de webtoepassing ‘Melding keuring en onderhoud centrale stooktoestellen’ van het VEKA. Dit is hetzelfde platform als voor de verplichte melding van stookolieketels. Ofwel wordt het attest automatisch doogestuurd naar VEKA via de koppeling met je softwareleverancier. (lees verder)

Ook een administratieve medewerker of niet-erkende technicus kan, namens de erkende technicus, zorgen voor de registratie. Als erkende technicus draag je de eindverantwoordelijkheid en zal je de gegevens die de medewerker heeft ingevoerd, moeten doorlopen en valideren. Een niet-erkende technicus kan geen keuring of periodiek onderhoud uitvoeren als de technicus daarvoor erkend moet zijn. 

De ‘Handleiding voor het gebruik van de webtoepassing’ geeft stap voor stap aan hoe je je uniek identificeert, welke gegevens je moet ingeven en hoe het melden door een niet-erkende medewerker verloopt. Bouwunie organiseerde eind 2022 een webinar/demo met VEKA over deze handmatige digitale melding. Je kan dit herbekijken waar en wanneer je wil via het mediaplatform van Bouwunie.

De huidige webtoepassing voor de manuele ingave van activiteiten van keuring en onderhoud van centrale stooktoestellen blijft natuurlijk in werking voor de technici die nog niet digitaal werken.

Automatisch doorsturen melding

Bedrijven werken vaak met gespecialiseerde software of een eigen digitale toepassing voor de opmaak van attesten. Er zijn inmiddels 9 softwareleveranciers die de koppeling met het meldplatform van VEKA gelegd hebben en hierdoor automatisch attesten doorsturen van de ene toepassing in de andere, om dubbele invoer te vermijden. Bij twijfel of jouw software hiervoor geschikt is, neemt je best contact op met je softwareleverancier of met VEKA.

Heb je nog heel wat meldingen die doorgezet dienen te worden naar VEKA? Dan kan je die ook in bulk doorsturen naar VEKA dankzij softwareleveranciers die de koppeling hiervoor voorzien hebben. Contacteer je softwareleverancier of VEKA hierover.

Waarom verplicht digitaal registreren? 

De verplichte digitale registratie heeft de volgende voordelen: 

  • Met behulp van deze data kan de eigenaar/huurder via de woningpas vanaf december een melding krijgen voor het inplannen van het jaarlijkse of tweejaarlijkse onderhoud, of het vervangen van een ketel. 
  • De overheid kan de verplichting van de eigenaar/huurder beter opvolgen. 
  • De overheid kan de uitstoot en verduurzaming van verwarmingsinstallaties in Vlaanderen beter opvolgen. 
  • Betere garantie op een kwalitatieve uitvoering door de technicus. 
  • De verplichte registratie maakt deel uit van de erkenningsvoorwaarden: een erkende technicus die niet voldoet aan de meldingsplicht riskeert zijn of haar erkenning te verliezen. 

Meer info nodig?

 


  

Stel ons jouw vraag. Of vraag een bezoek aan van een van onze medewerkers. Bouwunie-leden contacteren het Bouwunie-expertenteam ook snel via 02 588 11 00 of via info@bouwunie.be. Of stel je vraag in de chat.

Dank voor je vraag. Een van onze experts volgt jouw vraag verder op.
Er is een onherstelbare fout opgetreden.
Er was een probleem bij het laden van het formulier.
De verwerking is bezig. Even geduld a.u.b.

Graag nog even uw gegevens zodat we u indien nodig kunnen contacteren:

  • {{ data.formData.vat_isvalid = ((data.formData.vat && contactRequestForm.vat.$valid)? '1':null) }}
  • validatie...

  • Vul alle velden volledig in. De verplichte velden zijn aangegeven.

    Ik begrijp dat Bouwunie mijn persoonsgegevens verwerkt met het oog op leden- of prospectenbeheer.
    Indien ik dit als niet-lid niet wil, volstaat een mail naar privacy@bouwunie.be.

    Ik kan mijn gegevens inkijken en laten aanpassen via een eenvoudig verzoek aan Bouwunie mét bewijs van identiteit.
    Met vragen of klachten over gegevensverwerking kan ik terecht bij de Gegevensbeschermingsautoriteit: www.privacycommission.be
    Het algemeen beleid van Bouwunie inzake gegevensverwerking vind ik onderaan deze pagina.

 
Bouwunie vzw
Maria-Theresialaan 35
1800 Vilvoorde
Tel: 02 588 11 00
Fax: 02 253 07 45
E-mail: info@bouwunie.be
Web:
Ondernemingsnummer: BE0411.024.830
Unizo vzw
Willebroekkaai 37
1000 Brussel
Tel: 02 21 22 678
E-mail: ondernemerslijn@unizo.be
Web:
Jouw passie verdient de beste ondersteuning.

Bouwunie.be gebruikt cookies om je de beste ervaring op de website te bieden. Door op "OK" te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website, ga je akkoord met het plaatsen van deze cookies. Je kan de cookies weigeren. Hou er wel rekening mee dat dan bepaalde grafische elementen niet correct verschijnen en je bepaalde applicaties niet volledig kan gebruiken.
Wil je meer weten over cookies of jouw cookie-instellingen voor deze website aanpassen? Klik dan op "Meer over cookies?".