Tracering en sloopopvolging van sloopafval verplicht vanaf 1 juli 2022

Tracimat sloopopvolging

Situatie 2018 – Juni 2022

Sinds 2018 bestaat er een verplichting om een sloopopvolgingsplan (SOP) op te stellen voor sloop-, renovatie- of ontmantelingswerken die vallen onder het toepassingsgebied van Vlarema art. 4.3.3, zijnde:

  • Niet-residentiële gebouwen met een bouwvolume > 1000 m³

  • In hoofdzaak residentiële gebouwen met een bouwvolume > 5000 m³ (m.u.v. eengezinswoningen)

  • Infrastructuur- en onderhoudswerken (wegenis- en rioleringswerken) met een volume steenpuin > 250 m³

 

Nieuwe situatie vanaf 1 juli 2022

Vanaf 1/07/2022 worden de verplichtingen voor de opdrachtgever én voor de uitvoerder van de sloopwerken uitgebreid.

De nieuwe Vlarema, vorige zomer goedgekeurd door de Vlaamse regering en gepubliceerd in het Belgisch staatsblad, stelt dat voor werken waar de opmaak van een sloopopvolgingsplan verplicht is, ook de conformverklaring ervan en vervolgens ook de tracering van het sloopafval verplicht worden. Deze nieuwe verplichtingen gelden voor werken waarvoor een omgevingsvergunningaanvraag wordt ingediend vanaf 1/07/2022.

Deze nieuwe verplichtingen houden concreet in dat de opdrachtgever, sloper of wegenbouwer voor bovenstaand type werven de volledige traceerbaarheidsprocedure dient te volgen. Als erkende sloopbeheerorganisatie attesteert Tracimat vzw het volledig proces van de selectieve sloop en biedt zij u de nodige ondersteuning.
 

Waar moet u als uitvoerder van de sloopwerken rekening mee houden?

Om in orde te zijn met de nieuwe regelgeving die in werking treedt vanaf 1 juli 2022, moet u met onderstaande zaken rekening houden:

  1. Een conform verklaard sloopopvolgingsplan is noodzakelijk en zal worden toegevoegd aan de aanbestedingsdocumenten, de prijsvraag en de contractuele documenten. U heeft de conformverklaring nodig om u aan het dossier te koppelen in het digitaal portaal.

  2. De start van de werken moet 15 dagen vóór aanvang van de werken door de uitvoerder van de sloopwerken worden gemeld bij de sloopbeheerorganisatie (via digitaal portaal).

  3. Voor gebouwen > 1000 m³ waar asbest voorkomt moet tijdens of vlak na de asbestverwijderingswerken een controlebezoek worden uitgevoerd door een bij Tracimat aangesloten sloopdeskundige. Voor infrastructuurwerken en gebouwen < 1000 m³ moet er geen controlebezoek worden uitgevoerd tenzij dit door de sloopbeheerorganisatie of bouwheer wordt opgelegd (bv. bij complexe kunstwerken, bruggen of tunnels met asbesthoudende coatings of verven).

  4. Na de eventuele uitvoering en goedkeuring van een controlebezoek moet de uitvoerder van de sloopwerken een verwerkingstoelating (VWT) bij de sloopbeheerorganisatie aanvragen om de puinfractie naar een erkende producent voor gerecycleerde granulaten (breker) af te voeren.

  5. Een sloopattest moet na afloop van de werken door de uitvoerder van de werken bij Tracimat vzw worden aangevraagd. U bezorgt het sloopattest vervolgens aan de houder van de omgevingsvergunning waarmee u aantoont dat u conform het sloopbeheersysteem heeft gewerkt.
     

Sluit u tijdig aan bij Tracimat vzw (meer info, klik hier) en bereid u voor op deze nieuwe verplichtingen.  


Meer weten over de verplichting en de traceerbaarheidsprocedure? Klik hier

Stel ons jouw vraag. Of vraag een bezoek aan van een van onze medewerkers. Bouwunie-leden contacteren het Bouwunie-expertenteam ook snel via 02 588 11 00 of via info@bouwunie.be. Of stel je vraag in de chat.

Dank voor je vraag. Een van onze experts volgt jouw vraag verder op.
Er is een onherstelbare fout opgetreden.
Er was een probleem bij het laden van het formulier.
De verwerking is bezig. Even geduld a.u.b.

Graag nog even uw gegevens zodat we u indien nodig kunnen contacteren:

  • {{ data.formData.vat_isvalid = ((data.formData.vat && contactRequestForm.vat.$valid)? '1':null) }}
  • validatie...

  • Vul alle velden volledig in. De verplichte velden zijn aangegeven.

    Ik begrijp dat Bouwunie mijn persoonsgegevens verwerkt met het oog op leden- of prospectenbeheer.
    Indien ik dit als niet-lid niet wil, volstaat een mail naar privacy@bouwunie.be.

    Ik kan mijn gegevens inkijken en laten aanpassen via een eenvoudig verzoek aan Bouwunie mét bewijs van identiteit.
    Met vragen of klachten over gegevensverwerking kan ik terecht bij de Gegevensbeschermingsautoriteit: www.privacycommission.be
    Het algemeen beleid van Bouwunie inzake gegevensverwerking vindt ik onderaan deze pagina.

 
Bouwunie vzw
Maria-Theresialaan 35
1800 Vilvoorde
Tel: 02 588 11 00
Fax: 02 253 07 45
E-mail: info@bouwunie.be
Web:
Ondernemingsnummer: BE0411.024.830
Unizo vzw
Willebroekkaai 37
1000 Brussel
Tel: 02 21 22 678
E-mail: ondernemerslijn@unizo.be
Web:
Jouw passie verdient de beste ondersteuning.

Bouwunie.be gebruikt cookies om u de beste ervaring op de website te bieden. Door op "OK" te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website, gaat u akkoord met het plaatsen van deze cookies. U kan de cookies weigeren. Hou er wel rekening mee dat dan bepaalde grafische elementen niet correct verschijnen en u bepaalde applicaties niet volledig kan gebruiken.
Wilt u meer weten over cookies of uw cookie-instellingen voor deze website aanpassen? Klik dan op "Meer over cookies?".