Eisen inzake binnenlucht op het werk

Voldoende verse lucht in een werklokaal is een must. Wat onder “gezond binnenklimaat” wordt verstaan, is door de overheid vastgelegd en te vinden in de Codex Welzijn, boek III, Arbeidsplaatsen, meer bepaald de artikelen III.1-34 tot en met II.I1-37. De laatste wijziging dateerde van het KB van 2 mei 2019.
 

Waarom zorgen voor gezonde binnenlucht?

Te veel CO2 zorgt voor een daling van zuurstof in de lucht. Dat merkt u ook als te veel mensen in een klein lokaal samenzitten. Dan wordt er meer CO2 uitgeademd. Stilaan verslapt de aandacht en daalt de productiviteit. Daarom ligt de focus op een gezonder binnenklimaat.
 

Een maximale concentratie CO2

De werkgever dient te zorgen voor een goede binnenluchtkwaliteit. Dat doet hij door een risicoanalyse te laten uitvoeren. Deze risicoanalyse moet gebeuren d.m.v. visuele inspecties en controle van installaties en documenten en met de medewerking van de werknemers. Metingen kunnen enkel plaatsvinden als het nodig is. Bij een te hoge CO2 neemt de werkgever de nodige technische en/of organisatorische maatregelen. Voor bouwaanvragen vanaf 1 januari 2020 zal de CO2-concentratie in de werklokalen niet meer mogen bedragen dan 900 ppm gedurende 95% van de werktijd (dit stemt overeen met een ventilatiedebiet van 40 m³ per uur per aanwezige persoon). Dat geldt voor nieuwbouw- en renovatieprojecten.
 

Waar kan er worden afgeweken?

Er is een afwijking toegestaan voor bestaande gebouwen en renovatieprojecten met bouwaanvraag vóór 1 januari 2020. De CO2-concentratie in de werklokalen mag dan tot 1200 ppm bedragen of een minimum ventilatiedebiet van 25m³ per uur per aanwezige persoon. Maar er zijn een aantal voorwaarden om de schadelijke concentratie CO2 voldoende laag te houden:
  • Door minder personen in de werkruimte te plaatsen.
  • Door gebruik van emissiearme producten of materialen in het werklokaal. Dat kan gaan over emissiearme bouwmaterialen, vloerbekleding, aankleding, fotokopiemachines, meubilair,…
  • Door de arbeidsplaatsen goed te onderhouden, te herstellen en te reinigen.
  • Door de kwaliteit van binnenkomende en uitgaande lucht te verbeteren.

De werkgever vraagt daarvoor voorafgaand advies aan de preventieadviseur en neemt de nodige acties op in zijn globaal preventieplan.

De basisregels opgenomen in in deze bepalingen van de Codex Welzijn worden verder uitgewerkt in een Praktijkrichtlijn te vinden op de website van de FOD Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg

De Praktijkrichtlijn bevat aanbevelingen voor het bepalen van binnenluchtkwaliteit, een risico-analyse, het ontwerp van de installatie en het onderhoud van de HVAC-installatie.
 

Hoe meet u CO2?

De CO2-concentratie wordt gemeten gedurende 95% van de werktijd en berekend over maximaal 8 uur. Daarbij wordt uitgegaan van een gemiddelde buitenconcentratie van 400ppm. Stijgt de buitenconcentratie boven de 400 ppm, dan wordt daar rekening mee gehouden. De werklokalen met airco-installaties met luchtbevochtiging worden zo ingesteld dat de gemiddelde relatieve luchtvochtigheid tijdens de werkdag tussen 40 en 60% ligt. Zitten er geen chemische of biologische agentia in de lucht, dan mag dit liggen tussen 35 en 70%.
 

Info

U vindt de reglementering op de website werk.belgie.be/nl/themas/welzijn-op-het-werk/arbeidsplaatsen/basiseisen
 

Stel ons jouw vraag. Of vraag een bezoek aan van een van onze medewerkers. Bouwunie-leden contacteren het Bouwunie-expertenteam ook snel via 02 588 11 00 of via info@bouwunie.be. Of stel je vraag in de chat.

Dank voor je vraag. Een van onze experts volgt jouw vraag verder op.
Er is een onherstelbare fout opgetreden.
Er was een probleem bij het laden van het formulier.
De verwerking is bezig. Even geduld a.u.b.

Graag nog even uw gegevens zodat we u indien nodig kunnen contacteren:

  • {{ data.formData.vat_isvalid = ((data.formData.vat && contactRequestForm.vat.$valid)? '1':null) }}
  • validatie...

  • Vul alle velden volledig in. De verplichte velden zijn aangegeven.

    Ik begrijp dat Bouwunie mijn persoonsgegevens verwerkt met het oog op leden- of prospectenbeheer.
    Indien ik dit als niet-lid niet wil, volstaat een mail naar privacy@bouwunie.be.

    Ik kan mijn gegevens inkijken en laten aanpassen via een eenvoudig verzoek aan Bouwunie mét bewijs van identiteit.
    Met vragen of klachten over gegevensverwerking kan ik terecht bij de Gegevensbeschermingsautoriteit: www.privacycommission.be
    Het algemeen beleid van Bouwunie inzake gegevensverwerking vind ik onderaan deze pagina.

 
Bouwunie vzw
Maria-Theresialaan 35
1800 Vilvoorde
Tel: 02 588 11 00
Fax: 02 253 07 45
E-mail: info@bouwunie.be
Web:
Ondernemingsnummer: BE0411.024.830
Unizo vzw
Willebroekkaai 37
1000 Brussel
Tel: 02 21 22 678
E-mail: ondernemerslijn@unizo.be
Web:
Jouw passie verdient de beste ondersteuning.

Bouwunie.be gebruikt cookies om je de beste ervaring op de website te bieden. Door op "OK" te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website, ga je akkoord met het plaatsen van deze cookies. Je kan de cookies weigeren. Hou er wel rekening mee dat dan bepaalde grafische elementen niet correct verschijnen en je bepaalde applicaties niet volledig kan gebruiken.
Wil je meer weten over cookies of jouw cookie-instellingen voor deze website aanpassen? Klik dan op "Meer over cookies?".