Wegenvignet buitenlanders mag geen concurrentieel nadeel opleveren
Gepubliceerd op: 01/10/2024De nieuwe Vlaamse regering wil zo snel mogelijk een wegenvignet voor buitenlanders invoeren. "De bouwsector werkt vaak met buitenlandse onderaannemers. Dat zij moeten betalen voor ons wegennet, is normaal. Het kan echter niet de bedoeling zijn dat onze Vlaamse bouwbedrijven nadelen ondervinden. Veel hangt dus af van de uitwerking van het systeem", reageert Bouwunie-topman Jean-Pierre Waeytens.
Enkel een wegenvignet voor buitenlanders invoeren en alles bij het oude laten voor de Vlaamse gebruikers, zal vermoedelijk de Europese toets niet doorstaan. Dus zal er ook iets moeten komen voor de Vlamingen. Bouwunie vraagt om er in elk geval voor te zorgen dat als er ook een vignet komt voor de Vlaming, het voor de gebruiker budgetneutraal moet zijn. “Belgische bouwbedrijven rijden gemiddeld 30.000 tot 40.000 km per jaar. Moeten bouwbedrijven plots veel meer betalen om van en naar de werf te rijden, dan riskeer je dat bouwen nog duurder wordt", aldus Waeytens. Daarnaast mogen Vlamingen niet meer betalen dan buitenlanders. Want anders creëer je een concurrentieel nadeel.
Waarom niet langer sprake van slimme kilometerheffing?
Ook dringt Bouwunie aan op een administratief vriendelijk en geautomatiseerd systeem. En op een gebruiksvriendelijk en effectief controlesysteem. Details over het systeem zijn er nog niet. "Maar als we moeten concluderen dat een wegenvignet in de plaats komt van een slimme kilometerheffing, dan is dit toch een gemiste kans om effectief iets te doen aan het fileprobleem", aldus Waeytens. Een kwart van de bouwbedrijven verliest wekelijks minstens 4 uren door files. Een slimme kilometerheffing kan een manier zijn om de congestie tijdens de ochtend- en avondspits te verkleinen. In die optiek waren 6 op 10 bouwbedrijven bereid om in het systeem van een slimme kilometerheffing te stappen. In die zin stelt Bouwunie zich de vraag waarom nu plots sprake is van een wegenvignet en niet langer van een slimme kilometerheffing voor iedereen. Bouwunie is alvast bereid om met de minister hierover op een constructieve manier van gedachten te wisselen.

pers en communicatie