Eén op drie aannemers mijdt de stad

Een derde van de aannemers laat de stad liever links liggen. Dat blijkt uit een bevraging van Bouwunie. De lage emissiezones, circulatieplannen, files, autoloze zones en/of dure parkeerplaatsen zorgen ervoor dat aannemers hun klanten liever elders zoeken. Wie er wel werkt of moet werken, zegt dat het moeilijker is dan vroeger.

Ze verwijzen dan vooral naar de parkeerproblematiek. Of ze vinden moeilijk parkeerplaats of ze lopen meer risico op boetes. Zo geeft 4 op 10 aannemers aan dat ze vaker boetes moeten betalen. Ook de samenwerking met de stad, maar ook met gemeentes loopt niet altijd even vlot. 4 op 10 bouwondernemers zegt dat het aanvragen van vergunningen, subsidies of betalingen in zowel steden als gemeenten beter kan. Nagenoeg de helft van de bouwondernemers weet niet bij wie die in de gemeente terecht kan met vragen.

“We staan voor een enorme renovatiegolf. Voor heel wat verouderde woningen dringt een renovatie of zelfs een sloop en heropbouw zich op. Het is belangrijk dat aannemers – en dat geldt dan vooral voor steden – in de eerste plaats op de werf geraken. Maar dan moeten ze de werken ook nog eens vlot en snel kunnen en mogen uitvoeren”, zegt Bouwunie-topman Jean-Pierre Waeytens. Naar aanleiding van de nakende gemeenteraadsverkiezingen pleit Bouwunie dan ook voor een soepeler parkeerbeleid met de invoering van interventiekaarten en tijdelijke werfkaarten, het sneller en vlotter afleveren van vergunningen, meer uniforme regels over de gemeentegrenzen heen, een uniek aanspreekpunt per gemeente en geen extra belastingen of GAS-boetes.

Interventiekaart

Bouwunie vraagt een globale interventiekaart voor specifieke interventieberoepen zoals installateurs van centrale verwarming, elektriciens of dakwerkers. Met die kaart zouden de aannemers een dag moeten kunnen parkeren. Op bewonersplaatsen, betalende parkeerplaatsen, maar ook voor garagepoorten als ze hiervoor de toestemming hebben. “Nu vinden mensen vaak geen vakman die bereid is te komen depanneren omdat ze niet in de buurt kunnen parkeren. Maar een vakman moet vlakbij kunnen staan, want al zijn materiaal zit in de camionette”, aldus Waeytens

Tijdelijke werfkaart

In de kernen van steden en gemeenten waar betalend parkeren geldt, ijvert Bouwunie voor een tijdelijke werfkaart voor alle werken. Dus niet alleen voor korte interventies. Deze kaart geeft een bouwbedrijf recht op het parkeren van het bedrijfsvoertuig voor een welbepaalde periode. Bijvoorbeeld ook op plaatsen waar parkeerverbodsborden staan. “Het ironische is dat de parkeerverbodsborden er staan omdat de aannemer er moet werken. Alleen mag die daar eigenlijk niet parkeren”, zegt Waeytens.

Uniforme regels + aanspreekpunt

Veel steden hebben een Lage Emissiezone. Maar de regels zijn niet overal dezelfde. Bouwunie wil overal dezelfde regels. Daarnaast vraagt Bouwunie meer uniformiteit op ingebruikname van de openbare weg (bv. bouwkraan/torenkraan, stelling, container ...). In sommige steden is dit gratis. Andere gemeenten zien hier dan weer een kans op extra inkomsten. Ook gelden er, afhankelijk van gemeente tot gemeente, speciale regelingen over waar je wel of niet mag rijden. Wat het werk in de bouw bemoeilijkt. Bouwunie pleit voor uniforme regels. Daarnaast pleit de bouworganisatie voor één contactpersoon of dienst per gemeente waar bouwondernemers terecht kunnen. Of een eenvoudig bruikbaar platform waar bouwbedrijven alle informatie kunnen terugvinden qua toegang, parkeergelegenheid en lokale omstandigheden

Geen extra kosten/belastingen/…

Bouwunie vraagt om de kost voor inname openbare ruimte te laten vallen of tot minimum te beperken. Concreet stelt ze een vrijstelling of beperking van de bijdrage voor de eerste 40m² inname. Ook mogen steden of gemeenten geen kost aanrekenen voor transport specifiek van/naar werf in een LEZ. Ten slotte vraagt Bouwunie om gemeentelijke belastingen op reclameborden of werfborden, taksen voor ingebruikname van de openbare weg, … af te schaffen.