Resultaten
Uit de studie bleek dat een afbakening met bakens en een smalle veiligheidszone (0,5m breed) vanuit verkeersveiligheidsoogpunt niet wenselijk is. Er werd ook vastgesteld dat er in de praktijk vaak bijna niets overblijft van de smalle veiligheidszone (linkerafbeelding). Van de drie scenario’s, hield de plaatsing van deze bebakening bovendien het meeste risico in.
Een afbakening met bakens en een rijstrookbrede veiligheidszone biedt een goede bescherming aan de wegarbeiders en biedt bovendien enige flexibiliteit op het vlak van het doorlaten van hulpdiensten en bevoorrading van de werf. Een tweede rij bakens om de veiligheidszone aan de werfzijde af te bakenen bleek echter niet praktisch en leverde een verwarrend wegbeeld op (middelste foto).
Een tijdelijke afschermende constructie biedt de beste bescherming voor de wegarbeiders. Ook tijdens het plaatsen ervan zijn de arbeiders doorgaans goed beschermd (rechtse foto). Bij kortdurende werven kan het plaatsen van een tijdelijke afschermende constructie buitenproportioneel zijn. In dit geval moet aangetoond worden of een losstaande bebakening de werkzone voldoende kan beveiligen.
Nieuw dienstorder
Deze studie vormde mee de basis voor een nieuw dienstorder met als titel ‘Werfsignalisatie: bijkomende maatregelen om de veiligheid ter hoogte van de werf te bevorderen’ (Dienstorder MOW/AWV/2024/08). Dit dienstorder voorziet in een aantal aanvullende maatregelen voor werken van eerste categorie boven op de bestaande regelgeving en richtlijnen inzake de werfsignalisatie.
Het dienstorder biedt de mogelijkheid om gemotiveerd af te wijken van het basisscenario. Iedere werf is immers anders, waardoor enige flexibiliteit nodig is om te kunnen kiezen voor het optimale beveiligingsscenario. De maatregelen om de wegarbeiders beter te beschermen kunnen de signalisatiekosten evenwel aanzienlijk verhogen.
Geïnteresseerd in de volledige studie? Die is te vinden op de website van Vias institute.