Werk aan de winkel voor Vlaamse regering om vertrouwen van bouwbedrijven te winnen

Meer dan de helft van de bouwondernemers heeft op dit moment weinig tot zeer weinig vertrouwen in de nieuwe Vlaamse regering. Dat blijkt uit een bevraging die Bouwunie voerde bij zo’n 200 Vlaamse aannemersbedrijven. 

Ondertussen zijn de krachtlijnen van het regeerakkoord  gekend. Uit een bevraging bij 178 bouwondernemers blijkt dat het wantrouwen ten opzichte van de nieuwe regering groot is. 45% van de werkgevers geeft aan weinig of geen vertrouwen te hebben, bij de zelfstandigen zonder personeel is dit zelfs 65%.

De bevraging peilt ook naar de prioriteiten waar de Vlaamse regering volgens de ondernemers werk van moet maken. 79% wil snel stappen vooruit zien in de vermindering van de administratieve rompslomp. Ook de concretisering van de renovatiedoelstellingen met duidelijkheid over de premies (44%) en meer fiscale ondersteuning voor bouwers (34%) staan hoog op de agenda. Een op drie vraagt extra aandacht en middelen in de zoektocht naar goed personeel. Ook de gevolgen van de afschaffing van de woonbonus zijn bevraagd. 40 % van de aannemers vreest dat er klanten zullen afhaken voor renovatie en nieuwbouw. Bouwunie vraagt om een overgangsperiode van een jaar in te voeren. Tijdens deze overgangsperiode kunnen dan gepaste compensaties voor bouwers en verbouwers uitgewerkt worden.

“Er is nog werk aan de winkel voor de Vlaamse regering om het vertrouwen van de bouwondernemers te winnen”, zegt Jean-Pierre Waeytens, gedelegeerd bestuurder van Bouwunie. “Het regeerakkoord ziet erop een aantal vlakken nochtans veelbelovend uit en bevat enkele mooie beloftes. Er is focus op activering van werkzoekenden, er zijn stimulansen om renovatie te ondersteunen en er is een duidelijke belofte om werk te maken van administratieve vereenvoudiging. Het is nu aan de bevoegde ministers om dit beloofde beleid te concretiseren.  Wat de vraag naar administratieve vereenvoudiging betreft heeft de regering alvast alle troeven in handen. In het regeerakkoord staat letterlijk dat wanneer een administratieve last wordt ingevoerd, er ook lasten worden afgeschaft met het oog op de verderzetting van een globale administratieve lastenverlaging. Dit is een maatregel waar Bouwunie al jaren voor pleit. We rekenen erop dat deze belofte ook wordt hard gemaakt.”

Bouwunie heeft meerdere concrete vereenvoudigingsvoorstellen.  Er zijn hoge verwachtingen voor het Only Once-principe en het optimaal delen van gegevens tussen alle administraties. Bouwunie pleit onder meer voor een digitale kluis waarin ondernemers alle overheidsdocumenten en -attesten kunnen bewaren en telkens aan de bevoegde instanties machtiging kunnen geven om deze in  te kijken.

Ook de verwachtingen voor de nieuwe federale regering zijn bevraagd. “Hier ligt de focus vooral om het uitbreiden van btw-tarief van 6% en op het versterken van de lastenverlaging. Daarnaast vragen de ondernemers om werk te maken van het aanpassen van de bijkluswet, het aanpakken van sociale dumping en het wettelijk mogelijk maken van freelance in de bouw”, aldus Jean-Pierre Waeytens.

 

Stel ons jouw vraag. Of vraag een bezoek aan van een van onze medewerkers. Bouwunie-leden contacteren het Bouwunie-expertenteam ook snel via 02 588 11 00 of via info@bouwunie.be. Of stel je vraag in de chat.

Dank voor je vraag. Een van onze experts volgt jouw vraag verder op.
Er is een onherstelbare fout opgetreden.
Er was een probleem bij het laden van het formulier.
De verwerking is bezig. Even geduld a.u.b.

Graag nog even uw gegevens zodat we u indien nodig kunnen contacteren:

  • {{ data.formData.vat_isvalid = ((data.formData.vat && contactRequestForm.vat.$valid)? '1':null) }}
  • validatie...

  • Vul alle velden volledig in. De verplichte velden zijn aangegeven.

    Ik begrijp dat Bouwunie mijn persoonsgegevens verwerkt met het oog op leden- of prospectenbeheer.
    Indien ik dit als niet-lid niet wil, volstaat een mail naar privacy@bouwunie.be.

    Ik kan mijn gegevens inkijken en laten aanpassen via een eenvoudig verzoek aan Bouwunie mét bewijs van identiteit.
    Met vragen of klachten over gegevensverwerking kan ik terecht bij de Gegevensbeschermingsautoriteit: www.privacycommission.be
    Het algemeen beleid van Bouwunie inzake gegevensverwerking vind ik onderaan deze pagina.

 
Bouwunie vzw
Maria-Theresialaan 35
1800 Vilvoorde
Tel: 02 588 11 00
Fax: 02 253 07 45
E-mail: info@bouwunie.be
Web:
Ondernemingsnummer: BE0411.024.830
Unizo vzw
Willebroekkaai 37
1000 Brussel
Tel: 02 21 22 678
E-mail: ondernemerslijn@unizo.be
Web:
Jouw passie verdient de beste ondersteuning.

Bouwunie.be gebruikt cookies om je de beste ervaring op de website te bieden. Door op "OK" te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website, ga je akkoord met het plaatsen van deze cookies. Je kan de cookies weigeren. Hou er wel rekening mee dat dan bepaalde grafische elementen niet correct verschijnen en je bepaalde applicaties niet volledig kan gebruiken.
Wil je meer weten over cookies of jouw cookie-instellingen voor deze website aanpassen? Klik dan op "Meer over cookies?".