Dienstverlening in steden en gemeenten in gedrang door te divers parkeer- en vergunningenbeleid

UNIZO, Bouwunie en elf andere bij UNIZO aangesloten sectorfederaties stellen in een ledenbevraging vast dat er meer dan ooit problemen zijn met het installeren van producten of aanbieden van diensten in steden en gemeenten.  "Door het vaak kafkaiaans en versnipperd vergunningenbeleid zien ondernemers hun werktijd per opdracht met maar liefst 42 procent stijgen. Dit is onhoudbaar, meer en meer ondernemers vermijden deze kerngebieden waardoor allerhande dienstverlening voor de inwoners in het gedrang komt". Bouwunie ondertekende mee de brief die UNIZO hierover naar steden en gemeenten stuurt. 

Het probleem is bovendien alomtegenwoordig en sectoroverschrijdend. De sectorfederaties, waaronder Bouwunie en UNIZO pleiten er daarom voor dat ondernemers (installateurs, technici, zorgverleners aan huis, verhuizers,…) gebruik kunnen maken van de bewonersparkeerplaatsen. Daarbijhorend is ook een eenvoudig circulatieplan en een algemene administratieve vereenvoudiging in het parkeervergunningenbeleid een must. De organisaties roepen tegelijkertijd de VVSG op om een voortrekkersrol spelen om tot meer uniformiteit te komen.

“Vooral voor het aanvragen van vergunningen zijn er grote verschillen. Idealiter komt er een overkoepelend platform om ondernemers te begeleiden om snel vergunningen aan te vragen. Ook kan vanuit de steden en gemeenten met best practices een leidraad ontwikkeld worden om de minder goede leerlingen te inspireren”.

Vakmannen die installaties, leveringen, herstellingen of onderhoud uitvoeren of diensten aanbieden hebben het alsmaar moeilijker om op locatie te geraken. Eenmaal aangekomen begint vaak de calvarietocht naar het vinden van een parkeerplaats. Het benodigde (werk)materiaal moet dan nog bij de klant geraken, waardoor te ver parkeren geen oplossing is.

 “De grootste problemen situeren zich hoofdzakelijk, maar zeker niet uitsluitend, in onze steden. GAS-boetes stapelen zich op en de werkroosters zijn niet meer praktisch haalbaar. Wat onhoudbaar is qua personeelskost en -planning. Op diverse plaatsen is er goed overleg en worden alvast stappen gezet. We roepen VVSG op om die best practices te verzamelen en andere besturen te inspireren.”

Een deel van de oplossing dat de ondernemersorganisaties bepleiten is dat steden en gemeenten een platform voor vergunningsaanvragen aanbieden waarop ondernemers alle informatie terugvinden qua toegang, parkeergelegenheid en lokale omstandigheden. Ook het mogelijk maken om tijdelijk op bewonersplaatsen te mogen parkeren zou veel frustraties voorkomen. Deze worden overdag minder gebruikt en liggen vaak nabij de woning van de klant. Dit kan mogelijk gemaakt worden met een aanpassing in het lokale parkeerreglement of het invoeren van het systeem van gemeentelijke parkeerkaarten, bedoeld voor bewoners en voor technici die een interventie moeten doen. Een minimum aan administratieve stappen voor de ondernemers bij het aanvragen van een eventuele vergunning blijft hierbij een vereiste. 

UNIZO stuurt hiervoor een schrijven naar alle steden en gemeenten en gaat de dialoog aan met VVSG om een gedragen oplossing te vinden. “Ondernemers moeten hun activiteiten zonder onnodige obstakels kunnen uitvoeren en inwoners moeten op hun producten en diensten kunnen rekenen”.

Ondersteunende organisaties:
  • Aqua Belgica, de Belgische federatie voor waterbehandelingstechnieken
  • Belgische Kamer der Verhuizers
  • Belgische Tuincentra Vereniging
  • Bouwunie
  • CIB, Confederatie van Immobiliënberoepen Vlaanderen
  • Nelectra, Beroepsfederatie voor elektrotechnische installateurs en handelaars
  • Netwerk Verpleegkunde
  • Traxio, Mobility profassionals, Federatie van de autosector en aanverwante sectoren
  • Vlaams Artsensyndicaat
  • Vlaamse Beroepsvereniging voor Zelfstandige Verpleegkundigen
  • VOTF, de Beroepsvereniging van Vlaamse audiovisuele facilitaire bedrijven
  • Navem, de Nationale Vereniging van Meubelhandelaars

Stel ons jouw vraag. Of vraag een bezoek aan van een van onze medewerkers. Bouwunie-leden contacteren het Bouwunie-expertenteam ook snel via 02 588 11 00 of via info@bouwunie.be. Of stel je vraag in de chat.

Dank voor je vraag. Een van onze experts volgt jouw vraag verder op.
Er is een onherstelbare fout opgetreden.
Er was een probleem bij het laden van het formulier.
De verwerking is bezig. Even geduld a.u.b.

Graag nog even uw gegevens zodat we u indien nodig kunnen contacteren:

  • {{ data.formData.vat_isvalid = ((data.formData.vat && contactRequestForm.vat.$valid)? '1':null) }}
  • validatie...

  • Vul alle velden volledig in. De verplichte velden zijn aangegeven.

    Ik begrijp dat Bouwunie mijn persoonsgegevens verwerkt met het oog op leden- of prospectenbeheer.
    Indien ik dit als niet-lid niet wil, volstaat een mail naar privacy@bouwunie.be.

    Ik kan mijn gegevens inkijken en laten aanpassen via een eenvoudig verzoek aan Bouwunie mét bewijs van identiteit.
    Met vragen of klachten over gegevensverwerking kan ik terecht bij de Gegevensbeschermingsautoriteit: www.privacycommission.be
    Het algemeen beleid van Bouwunie inzake gegevensverwerking vind ik onderaan deze pagina.

 
Bouwunie vzw
Maria-Theresialaan 35
1800 Vilvoorde
Tel: 02 588 11 00
Fax: 02 253 07 45
E-mail: info@bouwunie.be
Web:
Ondernemingsnummer: BE0411.024.830
Unizo vzw
Willebroekkaai 37
1000 Brussel
Tel: 02 21 22 678
E-mail: ondernemerslijn@unizo.be
Web:
Jouw passie verdient de beste ondersteuning.

Bouwunie.be gebruikt cookies om je de beste ervaring op de website te bieden. Door op "OK" te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website, ga je akkoord met het plaatsen van deze cookies. Je kan de cookies weigeren. Hou er wel rekening mee dat dan bepaalde grafische elementen niet correct verschijnen en je bepaalde applicaties niet volledig kan gebruiken.
Wil je meer weten over cookies of jouw cookie-instellingen voor deze website aanpassen? Klik dan op "Meer over cookies?".