Ook sneltesten in de bouw in het kader van clusterbeheer!

Bouwbedrijven hebben tot mei wekelijks recht op twee gratis antigeentests per personeelslid dat niet kan telewerken. Dat nieuws werd bekendgemaakt door minister van Volksgezondheid Frank Vandenbroucke.

Dit dient wel een beetje te worden genuanceerd. De sneltesten hebben als doel de opvolging van laagrisicocontacten om zo clusterbesmettingen op de werkvloer te vermijden. Zo maar preventief testen, is niet de bedoeling.

Het louter inzetten van sneltesten als preventief actiemiddel kan maar in een zeer beperkt aantal gevallen en zal afhangen van het oordeel van de arbeidsarts. 
Op basis van het profiel van de onderneming, de aard van de activiteiten of een verhoogde viruscirculatie in de regio, kan de arbeidsarts doen besluiten dat een preventieve screening van bepaalde categorieën werknemers nodig is.

Bedrijven kunnen hun personeelsleden ook niet verplichten een dergelijke test te ondergaan.

Antigeentesten zijn geen zelftesten, maar sneltesten die ook door mensen worden afgenomen die geen arts zijn maar wel over voldoende kwalificaties beschikken. Het gaat dan om bijvoorbeeld zorgpersoneel, ambulanciers, apothekers, vrijwilligers van het Rode Kruis, vroedvrouwen, logopedisten, kinesisten en laatstejaarsstudenten verpleegkunde of geneeskunde. Niet enkel de bedrijfsarts kan deze tests dus afnemen.

De kosten hiervoor moet de bedrijven wel zelf dragen. De overheid betaalt de kosten van de bedrijfsarts niet terug.
 

Hoe vraagt u de testen aan?

Bouwbedrijven kunnen contact opnemen met hun externe dienst voor preventie en bescherming op het werk (bijvoorbeeld Liantis).
 
  • Contact

  • Twain De Hondt

    adviseur sociale wetgeving, vorming en opleiding

    arbeidsvoorwaarden, lonen, overuren, buitenlandse tewerkstelling | opleiding

    02 588 11 01
    twain.dehondt@bouwunie.be

Stel ons jouw vraag. Of vraag een bezoek aan van een van onze medewerkers. Bouwunie-leden contacteren het Bouwunie-expertenteam ook snel via 02 588 11 00 of via info@bouwunie.be. Of stel je vraag in de chat.

Dank voor je vraag. Een van onze experts volgt jouw vraag verder op.
Er is een onherstelbare fout opgetreden.
Er was een probleem bij het laden van het formulier.
De verwerking is bezig. Even geduld a.u.b.

Graag nog even uw gegevens zodat we u indien nodig kunnen contacteren:

  • {{ data.formData.vat_isvalid = ((data.formData.vat && contactRequestForm.vat.$valid)? '1':null) }}
  • validatie...

  • Vul alle velden volledig in. De verplichte velden zijn aangegeven.

    Ik begrijp dat Bouwunie mijn persoonsgegevens verwerkt met het oog op leden- of prospectenbeheer.
    Indien ik dit als niet-lid niet wil, volstaat een mail naar privacy@bouwunie.be.

    Ik kan mijn gegevens inkijken en laten aanpassen via een eenvoudig verzoek aan Bouwunie mét bewijs van identiteit.
    Met vragen of klachten over gegevensverwerking kan ik terecht bij de Gegevensbeschermingsautoriteit: www.privacycommission.be
    Het algemeen beleid van Bouwunie inzake gegevensverwerking vind ik onderaan deze pagina.

 
Bouwunie vzw
Maria-Theresialaan 35
1800 Vilvoorde
Tel: 02 588 11 00
Fax: 02 253 07 45
E-mail: info@bouwunie.be
Web:
Ondernemingsnummer: BE0411.024.830
Unizo vzw
Willebroekkaai 37
1000 Brussel
Tel: 02 21 22 678
E-mail: ondernemerslijn@unizo.be
Web:
Jouw passie verdient de beste ondersteuning.

Bouwunie.be gebruikt cookies om je de beste ervaring op de website te bieden. Door op "OK" te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website, ga je akkoord met het plaatsen van deze cookies. Je kan de cookies weigeren. Hou er wel rekening mee dat dan bepaalde grafische elementen niet correct verschijnen en je bepaalde applicaties niet volledig kan gebruiken.
Wil je meer weten over cookies of jouw cookie-instellingen voor deze website aanpassen? Klik dan op "Meer over cookies?".