Schilders-Decorateurs klagen té goedkope en oneerlijke concurrentie aan

Klant laat prijs te vaak primeren boven kwaliteit

Totaalinrichting wordt belangrijker


Hét punt waarmee de schilder of het decoratiebedrijf zich kan onderscheiden van de goedkope concurrentie is kwaliteit. Maar de klant laat zich nu meer dan vroeger eerder leiden door de prijs. Omdat zijn budget beperkt is of omdat er nu eenmaal veel erg goedkope uitvoerders ter beschikking zijn. Deze uitvoerders zijn zo goedkoop omdat ze technisch minder onderlegd zijn en de vele regels voor de officiële bedrijven aan hun laars lappen. Die evolutie verontrust de Vlaamse schilder- en decoratiebedrijven. Dat blijkt uit een enquête van Bouwunie.

De meerderheid van de Vlaamse schilder- en decoratiebedrijven heeft momenteel voldoende werk. 22% klaagt over te weinig werk. Voor de eerstvolgende maanden, wanneer ook meer buitenwerken mogelijk zijn, ziet de situatie er beter uit. 45% zegt dan meer opdrachten te hebben.
Meer werk betekent vaak ook meer nood aan samenwerking. 24% zegt vaak samen te werken met andere schilder- of decoratiebedrijven. 47% heel af en toe. 61% van hen doet dat bij pieken in het werkvolume. 49% bij grote opdrachten die ze niet alleen aankunnen. 17% geeft specialisaties door.
    

Kwaliteit moet het verschil maken

Gevraagd naar het sterkste punt als schilder of decoratiebedrijf om zich te onderscheiden van de concurrentie, zet 92% “de kwaliteit van het werk” voorop. Het werken met kwaliteitsvolle (maar ook duurdere) producten, en dus zo indirect ook kwaliteitsvol werk afleveren waarmee ze het verschil kunnen maken tegenover goedkopere concurrenten, staat op plaats twee.
Ook het geven van persoonlijk advies aan de klant en het voldoende flexibel en snel kunnen inspelen op diens vragen zijn belangrijke sleutels tot succes.
Opvallend is voorts dat de schilder-decorateur meer evolueert naar een totaalinrichter. Klanten vragen steeds meer dat de “schilder” niet alleen de muren verfraait, maar meteen ook nieuwe vloerbedekking legt, zonnewering installeert en een gyprocwand of -plafond plaatst. Kortom, het hele interieur vernieuwt.
        

Zware concurrentie zet prijzen onder druk

Een schilder-decorateur zonder personeel rekent gemiddeld 35 euro per uur aan (excl. btw). Een bedrijf met personeel moet gemiddeld eerder 40 euro per uur aanrekenen. Dit is uiteraard afhankelijk van de grootte, de personeelsbezetting en de organisatie van het bedrijf, maar ook van de regio. 61% zegt dat dit voor hen een correcte prijs is. Maar 1 op 5 zegt dat deze prijs te hoog is voor de klanten en dat ze zichzelf hiermee vaak uit de markt prijzen.
De sector heeft het er erg moeilijk mee dat de klanten, of dat nu particulieren of overheden zijn, de prijs meer laten doorwegen dan vroeger. Prijs haalt het van kwaliteit, omwille van de beperkte budgetten maar ook omwille van de grotere beschikbaarheid van goedkope uitvoerders. Met de prijs daalt ook het niveau. De technische kant van het werk en het vak wordt algemeen onderschat. De klant denkt zo wel op korte termijn. Want de kwaliteit van het uitgevoerde goedkope werk is vaak navenant. Maar ondertussen is de vakman zijn werk wel kwijt.

De druk op de prijzen en de bikkelharde concurrentie worden door de meeste schilder- en decoratiebedrijven als dé grootste bedreigingen voor de toekomst van de sector gezien.
Die concurrentie komt uit diverse hoeken. Het gaat in de eerste plaats om buitenlandse zelfstandigen en bedrijven. Maar ook om de doe-het-zelf-sector en om de fabrikanten en leveranciers die zich steeds meer begeven op het terrein van de schilder- en decoratiebedrijven.

Naast de prijsdruk en de harde concurrentie, is en blijft de administratieve rompslomp een serieuze doorn in het oog. Het stoort dan ook enorm dat bedrijven die alles volgens de regels doen – en er zijn veel na te leven regels - niet alleen meer werk (administratie) hebben en daar dus tijd én geld moeten in steken, bovendien ook uitgebreid gecontroleerd worden. Terwijl wie aan alles zijn voeten veegt, een eenvoudig leven heeft, zonder paperassen en zonder controles.

Ander knelpunt, maar dan enkel voor de werkgevers, is het vinden van gekwalificeerd personeel. Een actie zoals SOS-Schilder op School van Bouwunie is alvast efficiënt om meer leerlingen naar het schilderonderwijs te lokken, zegt 58%.
  
Knelpunten schilders-decorateurs 2017

Elke twee jaar organiseert Bouwunie bij de schilders en decorateurs een sectorenquête om te peilen naar hun situatie, problemen en aandachtspunten. Dit laat toe de noden, kansen en uitdagingen voor de sector in kaart te brengen en te vergelijken met vorige jaren.
De schilders-decorateurs voeren een mix van activiteiten uit waarbij binnen- en buitenschilderwerken, het plaatsen van wandbekleding en/of vloerbedekking de belangrijkste zijn. Een op drie verzorgt het gehele interieur en doet aan binneninrichting. Iets meer verkopen ook zelf producten en materialen.
De enquête werd afgenomen in februari-maart van dit jaar.

Stel ons jouw vraag. Of vraag een bezoek aan van een van onze medewerkers. Bouwunie-leden contacteren het Bouwunie-expertenteam ook snel via 02 588 11 00 of via info@bouwunie.be. Of stel je vraag in de chat.

Dank voor je vraag. Een van onze experts volgt jouw vraag verder op.
Er is een onherstelbare fout opgetreden.
Er was een probleem bij het laden van het formulier.
De verwerking is bezig. Even geduld a.u.b.

Graag nog even uw gegevens zodat we u indien nodig kunnen contacteren:

  • {{ data.formData.vat_isvalid = ((data.formData.vat && contactRequestForm.vat.$valid)? '1':null) }}
  • validatie...

  • Vul alle velden volledig in. De verplichte velden zijn aangegeven.

    Ik begrijp dat Bouwunie mijn persoonsgegevens verwerkt met het oog op leden- of prospectenbeheer.
    Indien ik dit als niet-lid niet wil, volstaat een mail naar privacy@bouwunie.be.

    Ik kan mijn gegevens inkijken en laten aanpassen via een eenvoudig verzoek aan Bouwunie mét bewijs van identiteit.
    Met vragen of klachten over gegevensverwerking kan ik terecht bij de Gegevensbeschermingsautoriteit: www.privacycommission.be
    Het algemeen beleid van Bouwunie inzake gegevensverwerking vind ik onderaan deze pagina.

 
Bouwunie vzw
Maria-Theresialaan 35
1800 Vilvoorde
Tel: 02 588 11 00
Fax: 02 253 07 45
E-mail: info@bouwunie.be
Web:
Ondernemingsnummer: BE0411.024.830
Unizo vzw
Willebroekkaai 37
1000 Brussel
Tel: 02 21 22 678
E-mail: ondernemerslijn@unizo.be
Web:
Jouw passie verdient de beste ondersteuning.

Bouwunie.be gebruikt cookies om je de beste ervaring op de website te bieden. Door op "OK" te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website, ga je akkoord met het plaatsen van deze cookies. Je kan de cookies weigeren. Hou er wel rekening mee dat dan bepaalde grafische elementen niet correct verschijnen en je bepaalde applicaties niet volledig kan gebruiken.
Wil je meer weten over cookies of jouw cookie-instellingen voor deze website aanpassen? Klik dan op "Meer over cookies?".