Renovatieverplichting voor nieuwe eigenaar kantoor of bedrijfsgebouw

De Vlaamse regering voert een renovatieverplichting in bij de verkoop van bedrijfsgebouwen en kantoren. Dat meldt Vlaams minister van Energie Zuhal Demir. Het gaat om een maatregel die was aangekondigd in het regeerakkoord.

Vanaf 1 januari 2022 zal elk niet-woongebouw dat overgedragen wordt naar een andere eigenaar, binnen de vijf jaar aan vier energiebesparende maatregelen moeten voldoen.
 
  • Het dak moet een minimale isolerende waarde hebben. 
  • Enkel glas moet worden vervangen door hoogrendementsbeglazing. 
  • Verwarmingsinstallaties van ouder dan 15 jaar moeten worden vernieuwd. Als er aardgas beschikbaar is, mag er geen nieuwe stookolieketel komen. 
  • Oude koelinstallaties moeten worden vervangen. 

Een nieuwe eigenaar van een residentieel gebouw kleiner dan 500 vierkante meter zal vanaf 1 januari binnen de vijf jaar, aanvullend op het minimale maatregelenpakket, ook een energielabel C of beter moeten behalen.

Voor grote niet-residentiële gebouwen wordt vanaf 1 januari 2023 nog een stap verder gegaan. Binnen de vijf jaar na de overdracht moeten zij, aanvullend op de renovatie, over een minimaal aandeel hernieuwbare energie van 5 procent beschikken.

"28 procent van onze CO2-uitstoot komt naar buiten via versleten daken en slecht geïsoleerde muren, ramen en deuren", zegt Demir. "Niet alleen in particuliere woningen is dat het geval, ook bij niet-woongebouwen. Met de invoering van een renovatieverplichting verhogen we de renovatiegraad en investeren eigenaars in een lagere energiefactuur voor zichzelf."
 

En voor woningen?

Voor woningen komt er geen renovatieverplichting en wil de regering vooral stimulerend werken. Zo kunnen nieuwe eigenaars vanaf volgend jaar renteloos lenen tot 60.000 euro. Daarbovenop kunnen nieuwe eigenaars ook een premie krijgen tot 5.000 euro. Die steunmaatregelen kondigde de minister vorige zomer al aan

Bron: vrtnws.be
 







 

Stel ons jouw vraag. Of vraag een bezoek aan van een van onze medewerkers. Bouwunie-leden contacteren het Bouwunie-expertenteam ook snel via 02 588 11 00 of via info@bouwunie.be. Of stel je vraag in de chat.

Dank voor je vraag. Een van onze experts volgt jouw vraag verder op.
Er is een onherstelbare fout opgetreden.
Er was een probleem bij het laden van het formulier.
De verwerking is bezig. Even geduld a.u.b.

Graag nog even uw gegevens zodat we u indien nodig kunnen contacteren:

  • {{ data.formData.vat_isvalid = ((data.formData.vat && contactRequestForm.vat.$valid)? '1':null) }}
  • validatie...

  • Vul alle velden volledig in. De verplichte velden zijn aangegeven.

    Ik begrijp dat Bouwunie mijn persoonsgegevens verwerkt met het oog op leden- of prospectenbeheer.
    Indien ik dit als niet-lid niet wil, volstaat een mail naar privacy@bouwunie.be.

    Ik kan mijn gegevens inkijken en laten aanpassen via een eenvoudig verzoek aan Bouwunie mét bewijs van identiteit.
    Met vragen of klachten over gegevensverwerking kan ik terecht bij de Gegevensbeschermingsautoriteit: www.privacycommission.be
    Het algemeen beleid van Bouwunie inzake gegevensverwerking vind ik onderaan deze pagina.

 
Bouwunie vzw
Maria-Theresialaan 35
1800 Vilvoorde
Tel: 02 588 11 00
Fax: 02 253 07 45
E-mail: info@bouwunie.be
Web:
Ondernemingsnummer: BE0411.024.830
Unizo vzw
Willebroekkaai 37
1000 Brussel
Tel: 02 21 22 678
E-mail: ondernemerslijn@unizo.be
Web:
Jouw passie verdient de beste ondersteuning.

Bouwunie.be gebruikt cookies om je de beste ervaring op de website te bieden. Door op "OK" te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website, ga je akkoord met het plaatsen van deze cookies. Je kan de cookies weigeren. Hou er wel rekening mee dat dan bepaalde grafische elementen niet correct verschijnen en je bepaalde applicaties niet volledig kan gebruiken.
Wil je meer weten over cookies of jouw cookie-instellingen voor deze website aanpassen? Klik dan op "Meer over cookies?".