Hoofdelijke aansprakelijkheid onderaannemers: nieuwe belangrijke regels vanaf 1 april

Vanaf 1 april 2019 treden 2 belangrijke nieuwigheden in werking. Doet u een beroep op leveranciers van stortklaar beton? Of doet u een beroep op buitenlandse onderaannemers? Lees dit artikel dan aandachtig.
 

Levering van stortklaar beton : nu ook in het toepassingsgebied 30bis en artikel 400WIB

    
Gedaan met de interpretatieproblemen

Vanaf 1 april 2019 maakt de wetgever komaf met het vroegere “welles nietes”-spel rond de levering van stortklaar beton. Het vraagstuk of een betonlevering nu al dan niet een werk in onroerende staat betreft? En of deze betonlevering bijgevolg valt onder het toepassingsgebied 30bis, met inbegrip van de werfmelding, hoofdelijke aansprakelijkheid voor sociale en/of fiscale schulden, inhoudingsplicht, ... wordt voor eens en voor altijd beantwoord met een “ja, het valt er onder”.

Tot op heden stelden zich in praktijk vaak interpretatieproblemen. Die moesten dan opgelost worden aan de hand van een aantal vuistregels. Zo vormt het vervoer van beton zonder verwerking geen werk in onroerende staat, en de levering van beton zonder verwerking ook niet. Maar een levering die gepaard gaat met het storten of het pompen van stortklaar beton in een bekisting, vormt wél een werk in onroerende staat.

Met dit verleden maakt de wetgever dus komaf. Sinds 1 april vallen betonleveranciers altijd onder het toepassingsgebied van de hoofdelijke aansprakelijkheid voor sociale en fiscale schulden.
  

Gevolgen voor de werfmelding 30bis

Deze uitbreiding van het toepassingsgebied 30bis heeft overigens ook gevolgen voor de werfmelding 30bis, en bijgevolg ook voor de checkin@work.

Als u dus de aangifteplichtige bent in het kader van de werfmelding 30bis, neem dan ook uw betonleverancier correct op in de aangifte. Als het een werf betreft die valt onder de verplichte aanwezigheidsregistratie, waak er dan ook over dat de betonleverancier in uw eigen keten zijn registratieverplichting correct nakomt. Inderdaad, de werknemers van de ondernemingen die instaan voor de levering van (stortklaar) beton, zijn aan de aanwezigheidsregistratie onderworpen voor zover uiteraard voor de overeenkomst waarin dit werk wordt uitgevoerd, ook aanwezigheidsregistratie vereist is (werven >500.000 euro). 

Maak zeker ook de nodige afspraken met uw onderaannemer-betonleverancier. U vindt tips en aandachtspunten in het artikel "Elektronische aanwezigheidsregistratie: maak de nodige afspraken met uw onderaannemers".
 

Men kan voor of tegen deze nieuwe wettelijke regeling zijn. Wij onthouden in elk geval dat de nieuwe regeling het voordeel heeft van de duidelijkheid en de uniformiteit.

 

Buitenlandse onderaannemers - Inhoudingsplicht voor sociale schulden

Artikel 30bis werd ook aangepast voor wat betreft het begrip schuldenaar ten aanzien van de RSZ en het Fonds voor Bestaanszekerheid.

Vanaf heden is het wettelijk verankerd dat het ontbreken van een aangifte van PDOK-schulden gelijkstaat met een sociale schuld.
De inhoudingsplicht wordt op deze wijze afdwingbaar voor de buitenlandse ondernemingen die niet in orde zijn met de PDOK verplichtingen.

Deze inhoudingsplicht is gebaseerd op het resultaat van een procedure die door de PDOK gevolgd wordt. Er wordt momenteel door de RSZ nog een databank voor de inhoudingsplicht van de PDOK-schulden uitgewerkt. 
Wij houden u verder op de hoogte. 
          

Stel ons hier uw vraag. Bouwunie-leden contacteren het Bouwunie-expertenteam ook snel via 02 588 11 00 of via info@bouwunie.be.

Bedankt voor uw vraag. Een van onze experts volgt uw vraag verder op.
Er is een onherstelbare fout opgetreden.
Er was een probleem bij het laden van het formulier.
De verwerking is bezig. Even geduld a.u.b.

Graag nog even uw gegevens zodat we u indien nodig kunnen contacteren:

  • {{ data.formData.vat_isvalid = ((data.formData.vat && contactRequestForm.vat.$valid)? '1':null) }}
  • validatie...

  • Vul alle velden volledig in. De verplichte velden zijn aangegeven.

    Bouwunie verwerkt uw persoonsgegevens met het oog op leden- of prospectenbeheer. Indien u dit als niet-lid niet wil, volstaat een mail naar privacy@bouwunie.be.
    U kan uw gegevens inkijken en laten aanpassen via een eenvoudig verzoek aan Bouwunie mét bewijs van identiteit.
    Met vragen of klachten over gegevensverwerking kan u terecht bij de Gegevensbeschermingsautoriteit: www.privacycommission.be
    Het algemeen beleid van Bouwunie inzake gegevensverwerking vindt u onderaan deze pagina.

 
Bouwunie vzw
Maria-Theresialaan 35
1800 Vilvoorde
Tel: 02 588 11 00
Fax: 02 253 07 45
E-mail: info@bouwunie.be
Web:
Unizo vzw
Willebroekkaai 37
1000 Brussel
Tel: 0800 20 750
E-mail: ondernemerslijn@unizo.be
Web:
Uw passie verdient de beste ondersteuning.

Bouwunie.be gebruikt cookies om u de beste ervaring op de website te bieden. Door op "OK" te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website, gaat u akkoord met het plaatsen van deze cookies. U kan de cookies weigeren. Hou er wel rekening mee dat dan bepaalde grafische elementen niet correct verschijnen en u bepaalde applicaties niet volledig kan gebruiken.
Wilt u meer weten over cookies of uw cookie-instellingen voor deze website aanpassen? Klik dan op "Meer over cookies?".