Check eerst het rekeningnummer alvorens een factuur te betalen

Jaarlijks zijn honderden bedrijven en consumenten slachtoffer van factuurfraude, vaak voor zeer grote bedragen. Bij deze fraude vervalsen oplichters het rekeningnummer op een factuur en betaalt de klant, zonder het te beseffen, de oplichters. Daarom lanceert de overheid, samen met ondernemers- en consumentenverenigingen en bpost, op 26/10/2016 een preventiecampagne met belangrijke tips om niet in de val te lopen.

Minister van Economie en Consumenten Kris Peeters: “Factuurfraude is pure oplichting en moeilijk te bestrijden. Ik roep ondernemingen en consumenten op om de krachten te bundelen en zo een dam op te werpen tegen deze vorm van oplichting. Ondernemers kunnen dit doen door het nummer van hun bankrekening(en) op al hun documenten te vermelden. Consumenten vraag ik aandachtig te zijn en voor een betaling even de tijd te nemen om het banknummer van de bestemmeling na te kijken.”

Minister van Kmo’s en Zelfstandigen Willy Borsus: “Factuurfraude treft onze kmo’s zwaar, zowel zij die facturen uitreiken als zij die er ontvangen. We moeten deze fraude met alle middelen bestrijden. Daarom is deze campagne, die de ondernemingen praktische tips geeft, zeer nuttig.”

Wat is factuurfraude?

Bij factuurfraude onderscheppen oplichters een factuur en wijzigen er het rekeningnummer van. Als de ontvanger deze aangepaste factuur betaalt, betaalt hij dus de oplichters. De facturen worden onderschept in het postcircuit, bijvoorbeeld uit de rode brievenbussen van bpost, maar ook in postkamers van bedrijven zelf of bij particulieren. Meer en meer is er ook sprake van digitale factuurfraude: hierbij dringen oplichters binnen in het informaticasysteem van een leverancier en passen het rekeningnummer aan op facturatiemails.

Oplichters proberen alle soorten facturen te onderscheppen, maar het gaat vooral om eenmalige betalingen van een groot bedrag. Jaarlijks krijgen verschillende instanties en organisaties honderden meldingen over factuurfraude. Uit de meldingen die de FOD Economie dit jaar ontving, blijkt dat het over facturen van gemiddeld 12.000 euro ging, maar er zijn gevallen bekend van minder dan 1.000 euro tot facturen van enkele honderdduizenden euro.        

Campagne “Hoe factuurfraude vermijden?”

De overheid bundelt de krachten met ondernemers- en consumentenverenigingen en met bpost in de strijd tegen factuurfraude. Samen lanceren ze vandaag de preventiecampagne “Hoe factuurfraude vermijden?” met eenvoudige maar belangrijke tips om niet in de val te lopen. De partners zijn: FOD Economie, UNIZO, UCM, VBO, Febelfin, bpost, Bouwunie, BV-OECO, Ombudsdienst voor de postsector, Ombudsfin en de Benelux. Alle informatie over deze fraude en de tips zijn te vinden op: factuurfraude.belgie.be 

Hieronder sommen we de belangrijkste tips uit de campagne op:

Betaal geen vervalste facturen: 3 tips voor klanten
  • Vergelijk het rekeningnummer op de factuur met het rekeningnummer op de bestelbon of officiële website van de leverancier.
  • Wees extra waakzaam als een factuur een nieuw rekeningnummer vermeldt. Ook als het de eerste factuur is die u ontvangt van een leverancier, neemt u best even de tijd het rekeningnummer na te kijken vooraleer u betaalt.
  • Contacteer in geval van twijfel het bedrijf.
Vermijd dat uw klanten een vervalste factuur betalen: 3 tips voor ondernemers
  • Plaats uw rekeningnummer niet alleen op uw facturen, maar ook op uw bestelbonnen en op uw website.
  • Vraag uw klanten het rekeningnummer na te kijken alvorens te betalen.
  • Vermijd meldingen op uw enveloppen, zoals de naam of het logo van uw bedrijf.
Wat moet een klant doen als hij een vervalste factuur betaald heeft?
  • Contacteer zo snel mogelijk de betrokken banken (uw bank en de bank van het rekeningnummer naar waar u hebt overgeschreven) om de fraude te melden.
  • Meld het op meldpunt.belgie.be (optie “vervalste factuur”). Automatisch wordt uw melding doorgestuurd naar de politie en bpost zodat zij de melding ook kunnen onderzoeken.

Meer informatie over factuurfraude en hoe ze te vermijden

Op de campagnewebsite lichten we het probleem toe, geven we tips om niet in de val te lopen en helpen we slachtoffers op de juiste weg: factuurfraude.belgie.be

Kijk hier voor meer nuttige tips en info over factuurfraude en hoe ze te voorkomen.

Stel ons hier uw vraag. Bouwunie-leden contacteren het Bouwunie-expertenteam ook snel via 02 588 11 00 of via info@bouwunie.be.

Dank u. We verwerken uw aanvraag zo spoedig mogelijk.
Er is een onherstelbare fout opgetreden.
Er was een probleem bij het laden van het formulier.
De verwerking is bezig. Even geduld a.u.b.

Graag nog even uw gegevens zodat we u indien nodig kunnen contacteren:

  • {{ data.formData.vat_isvalid = ((data.formData.vat && contactRequestForm.vat.$valid)? '1':null) }}
  • validatie...

  • Vul alle velden volledig in. De verplichte velden zijn aangegeven.
Bouwunie vzw
Maria-Theresialaan 35
1800 Vilvoorde
Tel: 02 588 11 00
E-mail: info@bouwunie.be
Web:
Unizo vzw
Willebroekkaai 37
1000 Brussel
Tel: 0800 20 750
E-mail: ondernemerslijn@unizo.be
Web:
Uw passie verdient de beste ondersteuning.