Bouwunie over recordaantal consumentenklachten bouw: Focussen op vele projecten die wel goed lopen

De Consumentenombudsdienst kreeg vorig jaar een recordaantal klachten binnen. Volgens de Ombudsdienst telt vooral de bouwsector het meest aantal klachten. “Dergelijke berichtgeving straalt jammer genoeg negatief af op de meerderheid van aannemers die wel goed werk leveren. En waarover geen klachten zijn. Om een idee te geven, eind vorig jaar waren er in ons land 162.939 actieve bouwbedrijven. Dit zet het aantal klachten over de bouw bij de Consumentenombudsdienst toch serieus in perspectief”, zegt Bouwunie-topman Jean-Pierre Waeytens. De bouworganisatie wil het aantal klachten evenwel niet minimaliseren. “Elke klacht is er één te veel. En het is goed dat er dan instanties zijn zoals de Consumentenombudsdienst waar de consument terecht kan”, aldus Waeytens. Bouwunie ondertekende net voor de paasvakantie als lid van de Verzoeningscommissie Bouw trouwens een engagementsverklaring om stapsgewijs mogelijks te komen tot een Ombudsdienst Bouw. Dit moet het voor de consument bij eventuele problemen nog eenvoudiger maken. “Maar,” zo benadrukt Waeytens, “We mogen niet vergeten dat de consument zelf ook veel kan doen om problemen te vermijden. Een aannemer doorlichten voor je ermee in zee gaat bijvoorbeeld. Wij hebben hiervoor handige checklists. Al moet de consument ze ook willen gebruiken”, besluit Waeytens.

Bouwunie ziet een aantal mogelijke verklaringen voor het aantal klachten in de bouwsector. In de eerste plaats de mondigheid van de consumenten en het feit dat ze beter de weg vinden naar de Consumentenombudsdienst. De overheid voert ook nodige publiciteit om mensen bewust te maken dat er zoiets bestaat als de Ombudsdienst. De bouw had de voorbije jaren ook af te rekenen met onverwacht fel gestegen prijzen van de bouwmateriaalprijzen, wat soms tot discussies leidde met de bouwheer over de factuur. Het slechte weer in 2023 leidde daarnaast tot vertragingen in de bouw, waaruit mogelijks ook klachten voortvloeiden. 

Ombudsdienst Bouw
Heb je vandaag als consument een technisch geschil met je aannemer (gebreken in ontwerp of uitvoering, je bent niet tevreden over de uitvoering…), dan kan je terecht bij de Verzoeningscommissie Bouw. Dat geschil kan je proberen op te lossen via verzoening (dus niet in de rechtbank). De Verzoeningscommissie bestaat uit experten uit de sector. Voor andere geschillen of klachten moet je je als consument vandaag richten tot de Consumentenombudsdienst. Eind vorige maand ondertekenden de leden van de Verzoeningscommissie, waaronder Bouwunie samen met de staatssecretaris voor Consumentenbescherming Alexia Bertrand en de Nationale Raad van de Orde van Architecten een engagementsverklaring om stapsgewijs te evolueren naar een Ombudsdienst voor de Bouw.

Check je aannemer
Op www.vinduwaannemer.be verzamelt Bouwunie tal van tips en tricks die consumenten kunnen helpen om een goede aannemer te herkennen. Zoals nagaan of de aannemer fiscale of sociale schulden heeft, of hij een redelijk voorschot vraagt, of die blijk geeft van vakkennis, of referenties kan voorleggen enzovoort. Bouwunie ziet ook een rol weggelegd voor banken en notarissen om consumenten te helpen om problemen te vermijden. 
  • Contact

  • Het Bouwunie-Persteam

    Persverantwoordelijke Sanderijn Vanleenhove.
    GSM 0479 44 50 78 of sanderijn.vanleenhove@bouwunie.be

    Gedelegeerd bestuurder Jean-Pierre Waeytens.
    GSM 0479 24 10 50 of jean-pierre.waeytens@bouwunie.be

Stel ons jouw vraag. Of vraag een bezoek aan van een van onze medewerkers. Bouwunie-leden contacteren het Bouwunie-expertenteam ook snel via 02 588 11 00 of via info@bouwunie.be. Of stel je vraag in de chat.

Dank voor je vraag. Een van onze experts volgt jouw vraag verder op.
Er is een onherstelbare fout opgetreden.
Er was een probleem bij het laden van het formulier.
De verwerking is bezig. Even geduld a.u.b.

Graag nog even uw gegevens zodat we u indien nodig kunnen contacteren:

  • {{ data.formData.vat_isvalid = ((data.formData.vat && contactRequestForm.vat.$valid)? '1':null) }}
  • validatie...

  • Vul alle velden volledig in. De verplichte velden zijn aangegeven.

    Ik begrijp dat Bouwunie mijn persoonsgegevens verwerkt met het oog op leden- of prospectenbeheer.
    Indien ik dit als niet-lid niet wil, volstaat een mail naar privacy@bouwunie.be.

    Ik kan mijn gegevens inkijken en laten aanpassen via een eenvoudig verzoek aan Bouwunie mét bewijs van identiteit.
    Met vragen of klachten over gegevensverwerking kan ik terecht bij de Gegevensbeschermingsautoriteit: www.privacycommission.be
    Het algemeen beleid van Bouwunie inzake gegevensverwerking vind ik onderaan deze pagina.

 
Bouwunie vzw
Maria-Theresialaan 35
1800 Vilvoorde
Tel: 02 588 11 00
Fax: 02 253 07 45
E-mail: info@bouwunie.be
Web:
Ondernemingsnummer: BE0411.024.830
Unizo vzw
Willebroekkaai 37
1000 Brussel
Tel: 02 21 22 678
E-mail: ondernemerslijn@unizo.be
Web:
Jouw passie verdient de beste ondersteuning.

Bouwunie.be gebruikt cookies om je de beste ervaring op de website te bieden. Door op "OK" te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website, ga je akkoord met het plaatsen van deze cookies. Je kan de cookies weigeren. Hou er wel rekening mee dat dan bepaalde grafische elementen niet correct verschijnen en je bepaalde applicaties niet volledig kan gebruiken.
Wil je meer weten over cookies of jouw cookie-instellingen voor deze website aanpassen? Klik dan op "Meer over cookies?".