Bouwunie over recordaantal consumentenklachten bouw: Focussen op vele projecten die wel goed lopen
18/04/2024
Bouwunie ziet een aantal mogelijke verklaringen voor het aantal klachten in de bouwsector. In de eerste plaats de mondigheid van de consumenten en het feit dat ze beter de weg vinden naar de Consumentenombudsdienst. De overheid voert ook nodige publiciteit om mensen bewust te maken dat er zoiets bestaat als de Ombudsdienst. De bouw had de voorbije jaren ook af te rekenen met onverwacht fel gestegen prijzen van de bouwmateriaalprijzen, wat soms tot discussies leidde met de bouwheer over de factuur. Het slechte weer in 2023 leidde daarnaast tot vertragingen in de bouw, waaruit mogelijks ook klachten voortvloeiden.
Ombudsdienst Bouw
Heb je vandaag als consument een technisch geschil met je aannemer (gebreken in ontwerp of uitvoering, je bent niet tevreden over de uitvoering…), dan kan je terecht bij de Verzoeningscommissie Bouw. Dat geschil kan je proberen op te lossen via verzoening (dus niet in de rechtbank). De Verzoeningscommissie bestaat uit experten uit de sector. Voor andere geschillen of klachten moet je je als consument vandaag richten tot de Consumentenombudsdienst. Eind vorige maand ondertekenden de leden van de Verzoeningscommissie, waaronder Bouwunie samen met de staatssecretaris voor Consumentenbescherming Alexia Bertrand en de Nationale Raad van de Orde van Architecten een engagementsverklaring om stapsgewijs te evolueren naar een Ombudsdienst voor de Bouw.
Check je aannemer
Op www.vinduwaannemer.be verzamelt Bouwunie tal van tips en tricks die consumenten kunnen helpen om een goede aannemer te herkennen. Zoals nagaan of de aannemer fiscale of sociale schulden heeft, of hij een redelijk voorschot vraagt, of die blijk geeft van vakkennis, of referenties kan voorleggen enzovoort. Bouwunie ziet ook een rol weggelegd voor banken en notarissen om consumenten te helpen om problemen te vermijden.
Contact
-
Het Bouwunie-Persteam
Persverantwoordelijke Sanderijn Vanleenhove.
GSM 0479 44 50 78 of sanderijn.vanleenhove@bouwunie.be
Gedelegeerd bestuurder Jean-Pierre Waeytens.
GSM 0479 24 10 50 of jean-pierre.waeytens@bouwunie.be