De toekomst is digitaal, zeggen de bouwkmo's

• Aandachtspunten zijn toegankelijkheid én betaalbaarheid
 
400 zelfstandigen en kmo’s uit de bouwsector komen deze week zelf ervaren wat de digitalisering voor hun bedrijf kan betekenen


De bouw digitaliseert razendsnel. Architecten vragen aan bouwbedrijven om online technische aanpassingen te doen op bouwplannen. Straks bedient de aannemer van dakwerken een drone om woningen tot de nok te inspecteren. Als bedrijf moet je gezien worden, ook op de sociale media.
Bouwunie organiseerde in samenwerking met Telenet Business een uitgebreide enquête bij haar leden-bouwbedrijven om te kijken of en in welke mate de zelfstandigen en kmo’s uit de bouwsector mee zijn. De Vlaamse bouwbedrijven geven zichzelf voor digitalisering een score van 6 op 10, zo blijkt. De basis zit goed maar er is veel ruimte voor verbetering.


Voor de ene kan de digitalisering, automatisering en informatisering niet snel genoeg gaan. De andere weet niet goed waar eerst te beginnen. De Vlaamse bouwbedrijven zijn zich alleszins bewust van de noodzaak om mee te zijn met de digitalisering. Die zorgt immers voor heel wat verbeteringen. Voor het bedrijf zelf, maar ook naar de klanten toe.

Uit de enquête, die 259 bouwbedrijfsleiders invulden, blijkt dat de basis van de moderne informatie- en communicatietechnologieën aanwezig zijn in de bouwbedrijven. Om de snelheid en de efficiëntie van bedrijfsprocessen te verhogen en de communicatie te verbeteren.
83% van de ondervraagde bouwbedrijfsleiders gebruikt zijn/haar smartphone voor professionele doeleinden. 82% van de bedrijven heeft een of meer PCs, 73% een of meer laptops. 91% van de bedrijfsleiders checkt minstens één keer per dag de bedrijfsmails.

65% heeft een eigen website terwijl 10% concrete plannen heeft om er op korte termijn een te hebben. De website bevat informatie over het bedrijf, foto- en/of videomateriaal van uitgevoerde projecten en contactgegevens. De helft geeft via de website ook advies over de producten en de technieken die gebruikt worden. Bij 4 op 10 kan de klant via deze weg een gratis offerte aanvragen.
Ruim de helft van de bouwbedrijven doet een beroep op een professional om de website te onderhouden en wijzigingen aan te brengen. Slechts 40% analyseert het bezoekersgedrag. Een gemiste kans voor de anderen, want zo’n analyse levert nuttige commerciële gegevens op.

Iets minder dan de helft is met het bedrijf actief op sociale media. Van de actieven spendeert 70% daar wel minder dan een uur tijd per week aan. Het gaat dan vooral over Facebook (80%) en LinkedIn (47%). 27% gebruikt Whatsapp voor professionele doeleinden. Wie niet actief is op de sociale media, zegt vooral dat hij/zij daar geen tijd voor heeft of dat dit voor het bedrijf geen meerwaarde biedt.

Software gebruiken de bouwbedrijven in de eerste plaats voor het maken van kostprijsberekeningen en voor de boekhouding. Daarnaast ook voor de werkvoorbereiding, de aankoop, bij de uitvoering van de werken, de werfopvolging en personeelszaken. Bij enkelen ook voor de opvolging van de bestellingen en het stockbeheer.
82% neemt regelmatig een reservekopie (back-up) van zijn data. 97% gebruikt een antivirus- en eventueel ook een ander beveiligingssysteem.

Als we spreken over de digitalisering van de bouwsector, dan denkt iedereen meteen aan nieuwe technologieën en toepassingen: 360° visualisaties, virtual reality, drones, 3D printing, … En de meeste bouwbedrijven zien hier inderdaad heel wat mogelijkheden voor hun eigen bedrijf. Ze kunnen hun klanten vooraf een veel beter beeld geven van de voorgestelde inrichting of van de mogelijke kleuren. Ze kunnen luchtfoto’s maken en moeilijk te bereiken daken, zonnepanelen en schoorstenen inspecteren. Ze kunnen moeilijk te vinden wisselstukken printen, herstelonderdelen of zelfs hele bouwelementen. … De Vlaamse kleine en middelgrote bouwbedrijven zijn zich heel bewust van de digitale evolutie. En ook dat ze zich hierover tijdig en goed moeten informeren. Ze geven zich gemiddeld een 6 op 10 voor “mee zijn met de digitalisering”. 30% vindt dat dat beter moet. De helft wil dit jaar inspanningen doen om deze score te verhogen. Door opleidingen en/of investeringen.  

Belangrijke aandachtspunten in de digitalisering zijn de betaalbaarheid (kosten-baten) en de gebruiksvriendelijkheid. Heel wat bouwbedrijven vinden het moeilijk om een gefundeerd en onpartijdig advies te krijgen over softwarepakketten en online tools. Het vraagt tijd en kennisvergaring om de juiste keuze te maken. De nood aan geïntegreerde systemen, waarbij de diverse bedrijfsprocessen aan elkaar gelinkt zijn, is groot.


Bouwunie organiseerde op 9 en 11 mei samen met Telenet Business een inspirerend event. Met info, workshops en demo’s waar aannemers groot en klein en uit alle beroepssectoren zelf de mogelijkheden van de digitale revolutie voor hun bedrijf konden beleven.
500 bedrijfsleiders en medewerkers van bouwbedrijven waren present.

 

Stel ons hier uw vraag. Bouwunie-leden contacteren het Bouwunie-expertenteam ook snel via 02 588 11 00 of via info@bouwunie.be.

Dank u. We verwerken uw aanvraag zo spoedig mogelijk.
Er is een onherstelbare fout opgetreden.
Er was een probleem bij het laden van het formulier.
De verwerking is bezig. Even geduld a.u.b.

Graag nog even uw gegevens zodat we u indien nodig kunnen contacteren:

  • {{ data.formData.vat_isvalid = ((data.formData.vat && contactRequestForm.vat.$valid)? '1':null) }}
  • validatie...

  • Vul alle velden volledig in. De verplichte velden zijn aangegeven.
Bouwunie vzw
Maria-Theresialaan 35
1800 Vilvoorde
Tel: 02 588 11 00
E-mail: info@bouwunie.be
Web:
Unizo vzw
Willebroekkaai 37
1000 Brussel
Tel: 0800 20 750
E-mail: ondernemerslijn@unizo.be
Web:
Uw passie verdient de beste ondersteuning.