Minister Schauvliege stuurt omgevingsloket en digitale bouwaanvraag bij na druk architecten

Na aanhoudende druk gaat Minister Joke Schauvliege in op de vraag van de architecten tot bijsturing van het omgevingsloket en de digitale bouwaanvraag.

Het Departement Omgeving publiceerde alvast een Technische richtlijn voor dringende omgevingsvergunningsdossiers. Zo'n omgevingsvergunning wordt in de meeste gemeentes pas op 1 juni mogelijk, maar is vandaag wel al de regel op Vlaams en provinciaal niveau. Die aanvragen zullen nog steeds via het omgevingsloket moeten gebeuren, maar de bijhorende documenten mogen tijdelijk en voor uitzonderlijke gevallen via USB-stick of WeTransfer worden bezorgd.

Ook voor het indienen van aanvragen voor een stedenbouwkundige vergunning via het loket "Digitale Bouwaanvraag" (DBA) publiceerde het Departement Omgeving een aanvullende technische richtlijn. Voor uitzonderlijke gevallen wordt een tweede, gemengde vorm van dossiersamenstelling toegelaten:
  • de architect-ontwerper voert een minimum aan digitale gegevens in via DBA en dient dit in.
  • de bijhorende documenten mogen tijdleijk en voor uitzonderlijke gevallen op analoge manier (op papier) worden bezorgd.
  • dossiers met een gemengde dossiersamenstelling kunnen verder analoog behandeld worden.
 
stedenbouwkundige-vergunning1


De bijsturing is het gevolg van een onderhoud tussen het Netwerk Architecten Vlaanderen (NAV) en het kabinet van bevoegd minister Joke Schauvliege.
Het regende immers klachten van architecten over de werking van het digitale loket. Zoals we vorige week berichtten.

NAV blijft waakzaam en waarschuwt de minister dat de grote problemen het vertrouwen in een goede opstart van het omgevingsloket dreigen te hypothekeren. Ze vragen om garanties voor een betere voorbereiding én een hogere investering in de ondersteunende ICT.
Zoniet moet, zeker gezien de voorziene timing net voor het bouwverlof, de invoering terug uitgesteld worden.

Bouwunie ondersteunt deze vragen.
 

Stel ons jouw vraag. Of vraag een bezoek aan van een van onze medewerkers. Bouwunie-leden contacteren het Bouwunie-expertenteam ook snel via 02 588 11 00 of via info@bouwunie.be. Of stel je vraag in de chat.

Dank voor je vraag. Een van onze experts volgt jouw vraag verder op.
Er is een onherstelbare fout opgetreden.
Er was een probleem bij het laden van het formulier.
De verwerking is bezig. Even geduld a.u.b.

Graag nog even uw gegevens zodat we u indien nodig kunnen contacteren:

  • {{ data.formData.vat_isvalid = ((data.formData.vat && contactRequestForm.vat.$valid)? '1':null) }}
  • validatie...

  • Vul alle velden volledig in. De verplichte velden zijn aangegeven.

    Ik begrijp dat Bouwunie mijn persoonsgegevens verwerkt met het oog op leden- of prospectenbeheer.
    Indien ik dit als niet-lid niet wil, volstaat een mail naar privacy@bouwunie.be.

    Ik kan mijn gegevens inkijken en laten aanpassen via een eenvoudig verzoek aan Bouwunie mét bewijs van identiteit.
    Met vragen of klachten over gegevensverwerking kan ik terecht bij de Gegevensbeschermingsautoriteit: www.privacycommission.be
    Het algemeen beleid van Bouwunie inzake gegevensverwerking vind ik onderaan deze pagina.

 
Bouwunie vzw
Maria-Theresialaan 35
1800 Vilvoorde
Tel: 02 588 11 00
Fax: 02 253 07 45
E-mail: info@bouwunie.be
Web:
Ondernemingsnummer: BE0411.024.830
Unizo vzw
Willebroekkaai 37
1000 Brussel
Tel: 02 21 22 678
E-mail: ondernemerslijn@unizo.be
Web:
Jouw passie verdient de beste ondersteuning.

Bouwunie.be gebruikt cookies om je de beste ervaring op de website te bieden. Door op "OK" te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website, ga je akkoord met het plaatsen van deze cookies. Je kan de cookies weigeren. Hou er wel rekening mee dat dan bepaalde grafische elementen niet correct verschijnen en je bepaalde applicaties niet volledig kan gebruiken.
Wil je meer weten over cookies of jouw cookie-instellingen voor deze website aanpassen? Klik dan op "Meer over cookies?".