Interview - Stijn Dirken (SD Schrijnwerkerij & Interieurbouw)

Van eenmanszaak naar kmo-bedrijf 

SD Schrijnwerkerij & Interieurbouw uit Herentals evolueerde op dertien jaar van een eenmanszaak naar een kmo met 45 medewerkers. Recent werd het interieurbedrijf van collega Biwood overgenomen. Een mooi groeipad waarbij familiale waarden en efficiënte procedures de rode draad zijn.    
 

Blijven groeien 

Sinds Stijn Dirken in 2008 het bedrijf met zijn initialen in Herentals oprichtte, kende het een forse groei: “Dit verliep heel organisch. De keuze was altijd om uitsluitend te doen waar we goed in zijn. Vandaag bestaat ons aanbod uit houtskeletbouw, dak- en gevelwerken, en maatwerk voor het interieur.” 

Door de overname van Biwood werd het bedrijf van Stijn Dirken in één klap 30% groter: “We willen de identiteit van de twee bedrijven zeer goed bewaken. We blijven actief onder beide namen en op de twee locaties met elk hun machinepark.” 

Dit jaar zullen geen overnames meer volgen, maar de ambitie is voelbaar: “Deze eerste overname was een testcase. We hebben er veel uit geleerd. Ik zie ons in de toekomst zeker nog verder uitbreiden, ook naar strategische plaatsen buiten de provinciegrenzen. De mobiliteitsuitdaging is groot. We verliezen allemaal veel tijd in de files. Uitvalspunten op verschillende locaties kunnen een deel van de oplossing bieden. We zien wel wat de toekomst brengt, maar de zin om te groeien is er. Dankzij de steun van mijn rechterhand Jef Dens, die het operationele management binnen SD op zich neemt, krijg ik de ruimte om verdere strategische stappen te zetten.”  

 

20210318-SD-045


Aandacht voor elke stap in het proces 

Stijn Dirken hecht veel belang aan goede procedures: “Bij ons is alles uitgeschreven. Van zodra je een eerste medewerker aanneemt, moet je ervoor zorgen dat je systeem er staat. Aanpassingen achteraf worden alleen maar moeilijker. We zetten sterk in op digitalisering. De uitdaging is hierbij dat alle software ook compatibel moet zijn. Elke stap in het proces is door ons gekend en wordt in een proceduresysteem gegoten. Dat gaat van de aanmelding van de klant, de bestelling, de verwerking en productie tot de plaatsing, de facturatie en de na-service. Die volledige flow moet duidelijk en efficiënt zijn. De volledige planning, het stockbeheer, de boekhouding… Alles hangt hiervan af. 

De klant vindt die transparantie trouwens ook belangrijk. Wij kunnen steeds perfect zeggen in welke fase de werken zich bevinden en wat de wachttijden zijn. En als er toch eens iets misloopt, kunnen de fouten meestal snel worden rechtgezet. Ik ben perfectionistisch inzake het constant verbeteren van deze flow.” 
 

Familiale waarden 

Stijn Dirken: “We zijn geen echt familiebedrijf, maar hechten wel veel belang aan familiale waarden en willen dat ook uitstralen. Veel van onze aanwervingen gebeuren trouwens via de kennissenkring van de eigen werknemers. Dat is een heel goed signaal. De zoektocht naar geschikt personeel blijft de grootste uitdaging. We hebben momenteel zeven verschillende vacatures openstaan, van medewerker in het atelier tot projectverantwoordelijke en calculator. Wie voor ons werkt, weet zich verzekerd van leuke, uitdagende projecten met topmateriaal in een omgeving waar vakmanschap wordt gewaardeerd. Die filosofie vormt sinds de start de basis voor de evolutie en groei. Daar wordt niet van afgeweken. Bijna al onze ploegen bestaan uit twee mensen. Zij moeten voor elkaar door het vuur gaan. De waarde van het menselijk kapitaal van een bedrijf kan niet overschat worden.” 
  

Orderboek 

Stijn Dirken: “Wij hebben zeker niet geleden onder de coronacrisis. Onze orderboeken zijn nu voor 20% beter gevuld. We hebben de stijgende tendens eigenlijk kunnen verderzetten. Tijdens de eerste lockdown is de verkoop even stilgevallen, maar dat werd vlug ruimschoots ingehaald. We overwegen wel om te blijven werken op afspraak. De klant komt beter voorbereid binnen, en wij kunnen voldoende tijd vrijhouden om alles grondig te bespreken. Ik zie in de toekomst geen vermindering van werk in de bouw. Wie kwaliteit levert en afspraken nakomt, zal steeds werk hebben.” 

Stel ons hier uw vraag. Of vraag een bezoek aan van een van onze medewerkers. Bouwunie-leden contacteren het Bouwunie-expertenteam ook snel via 02 588 11 00 of via info@bouwunie.be.

Dank voor uw vraag. Een van onze experts volgt uw vraag verder op.
Er is een onherstelbare fout opgetreden.
Er was een probleem bij het laden van het formulier.
De verwerking is bezig. Even geduld a.u.b.

Graag nog even uw gegevens zodat we u indien nodig kunnen contacteren:

  • {{ data.formData.vat_isvalid = ((data.formData.vat && contactRequestForm.vat.$valid)? '1':null) }}
  • validatie...

  • Vul alle velden volledig in. De verplichte velden zijn aangegeven.

    Bouwunie verwerkt uw persoonsgegevens met het oog op leden- of prospectenbeheer. Indien u dit als niet-lid niet wil, volstaat een mail naar privacy@bouwunie.be.

    U kan uw gegevens inkijken en laten aanpassen via een eenvoudig verzoek aan Bouwunie mét bewijs van identiteit.
    Met vragen of klachten over gegevensverwerking kan u terecht bij de Gegevensbeschermingsautoriteit: www.privacycommission.be
    Het algemeen beleid van Bouwunie inzake gegevensverwerking vindt u onderaan deze pagina.

 
Bouwunie vzw
Maria-Theresialaan 35
1800 Vilvoorde
Tel: 02 588 11 00
Fax: 02 253 07 45
E-mail: info@bouwunie.be
Web:
Unizo vzw
Willebroekkaai 37
1000 Brussel
Tel: 02 21 22 678
E-mail: ondernemerslijn@unizo.be
Web:
Uw passie verdient de beste ondersteuning.

Bouwunie.be gebruikt cookies om u de beste ervaring op de website te bieden. Door op "OK" te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website, gaat u akkoord met het plaatsen van deze cookies. U kan de cookies weigeren. Hou er wel rekening mee dat dan bepaalde grafische elementen niet correct verschijnen en u bepaalde applicaties niet volledig kan gebruiken.
Wilt u meer weten over cookies of uw cookie-instellingen voor deze website aanpassen? Klik dan op "Meer over cookies?".