Plan van federale overheid om toegang van kmo’s tot overheidsopdrachten te vergroten

Om kmo's gemakkelijker toegang te geven tot overheidsopdrachten heeft de federale regering een actieplan uitgewerkt. Hierin staan een aantal maatregelen op korte en langere termijn, die de toegang van kmo’s tot overheidsopdrachten moeten bevorderen en ook zorgt voor een monitoring van hun deelname.

Bouwunie is al langer vragende partij om bouwkmo’s meer toegang te bieden tot overheidsopdrachten. Eerder heeft ook Vlaams minister Bart Somers al een aantal voorstellen hieromtrent uitgewerkt. Nu komt ook de federale regering met een plan.
Dit omvat 32 maatregelen rond vier assen die samen de relaties tussen kmo's en aanbestedende overheden moeten verbeteren met het oog op meer transparantie, een vermindering van de administratieve lasten, efficiëntere procedures en een betere kennis van de regels en de good practices, zowel bij de kmo's als de overheid. 

Belangrijk daarbij is de verbetering en de versnelling van de betaalpraktijken. Ook komt er een aanpassing aan de wetgeving rond de overheidsopdrachten, het federaal aankoopbeleid en het charter inzake de toegang van kmo's tot overheidsopdrachten, om op die manier de administratieve lasten te laten dalen en de transparantie en efficiëntie op te krikken. Daarnaast wil de regering de betrokken overheden en kmo's begeleiden en opleiden, en de participatie van kmo's aan overheidsopdrachten fijnmazig in kaart brengen.

Het is een mooi en goed doordacht plan, waarin voor een groot deel tegemoet wordt gekomen aan de vragen van Bouwunie. We zullen er nu op toezien dat al deze plannen ook in de praktijk worden uitgevoerd.
 

Stel ons jouw vraag. Of vraag een bezoek aan van een van onze medewerkers. Bouwunie-leden contacteren het Bouwunie-expertenteam ook snel via 02 588 11 00 of via info@bouwunie.be. Of stel je vraag in de chat.

Dank voor je vraag. Een van onze experts volgt jouw vraag verder op.
Er is een onherstelbare fout opgetreden.
Er was een probleem bij het laden van het formulier.
De verwerking is bezig. Even geduld a.u.b.

Graag nog even uw gegevens zodat we u indien nodig kunnen contacteren:

  • {{ data.formData.vat_isvalid = ((data.formData.vat && contactRequestForm.vat.$valid)? '1':null) }}
  • validatie...

  • Vul alle velden volledig in. De verplichte velden zijn aangegeven.

    Ik begrijp dat Bouwunie mijn persoonsgegevens verwerkt met het oog op leden- of prospectenbeheer.
    Indien ik dit als niet-lid niet wil, volstaat een mail naar privacy@bouwunie.be.

    Ik kan mijn gegevens inkijken en laten aanpassen via een eenvoudig verzoek aan Bouwunie mét bewijs van identiteit.
    Met vragen of klachten over gegevensverwerking kan ik terecht bij de Gegevensbeschermingsautoriteit: www.privacycommission.be
    Het algemeen beleid van Bouwunie inzake gegevensverwerking vind ik onderaan deze pagina.

 
Bouwunie vzw
Maria-Theresialaan 35
1800 Vilvoorde
Tel: 02 588 11 00
Fax: 02 253 07 45
E-mail: info@bouwunie.be
Web:
Ondernemingsnummer: BE0411.024.830
Unizo vzw
Willebroekkaai 37
1000 Brussel
Tel: 02 21 22 678
E-mail: ondernemerslijn@unizo.be
Web:
Jouw passie verdient de beste ondersteuning.

Bouwunie.be gebruikt cookies om je de beste ervaring op de website te bieden. Door op "OK" te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website, ga je akkoord met het plaatsen van deze cookies. Je kan de cookies weigeren. Hou er wel rekening mee dat dan bepaalde grafische elementen niet correct verschijnen en je bepaalde applicaties niet volledig kan gebruiken.
Wil je meer weten over cookies of jouw cookie-instellingen voor deze website aanpassen? Klik dan op "Meer over cookies?".