Misleidende praktijken en oplichters : Laat u niet strikken !
14/06/2018
Mag ik dan echt op geen enkele brief meer ingaan van een onbekende of een buitenlands contract ondertekenen? Natuurlijk wel. Het komt er vooral op aan om de goede - of slechte - bedoelingen van uw contractspartij te achterhalen. Wees steeds voldoende kritisch. Laat u in ieder geval niet onder druk zetten; wik en weeg het aanbod. Als u nadien beslist het avontuur toch aan te vatten, dan hebt u het op zijn minst doordacht gedaan.
Een aantal tips:
- Teken nooit overhaast of onder druk een contract, zeker wanneer het om aanzienlijke investeringen gaat. Wat maken die 24 uur verschil voor uw toekomstige partner? Voor u geeft het wel de mogelijkheid om zich te informeren, de gegevens van de onderneming te controleren …
- Wees kritisch en durf de nodige vragen te stellen: u hebt recht op informatie.
- Wees voorzichtig met contracten die opgesteld zijn naar buitenlands recht. In België zijn wij meestal onvoldoende vertrouwd met buitenlandse rechtstelsels. Het wordt dan ook heel moeilijk om in bepaalde discussies u correct te verdedigen.
- Agressieve verkoopstechnieken hanteren, is op zich niet strafbaar: het is aan u om de aanbieding te nemen of te laten.
- Wordt u gevraagd om een telefoongesprek te mogen opnemen, weet dan dat dit meestal tot doel heeft uw mondeling akkoord te registreren en er bewijskracht aan te geven.
- Ruikt u onraad nadat het contract is ondertekend, en wordt u de factuur toegestuurd, betaal dan nooit onmiddellijk, maar protesteer aangetekend! Probeer in ieder geval de briefwisseling op gang te houden, want ook hier kan stilzwijgen geïnterpreteerd worden als toestemmen. Bovendien rekt u de tijd een beetje, en kan u zich zodoende laten adviseren door een deskundig iemand.
U kan met uw klachten of meldingen terecht bij Bouwunie, juridisch adviseur Nadia Schepens, nadia.schepens@bouwunie.be of fax 02/238.06.11.
Met uw klachten of meldingen over telecom-operatoren:
Ombudsman Telecom
Dhr. Luc Tuerlinckx
Barricadenplein 1
1000 Brussel
tel. 02/223.09.09
fax 02/219.86.59
www.ombudsmantelecom.be
Let wel, u moet zelf eerst proberen om met het telecombedrijf tot een regeling te komen. Pas wanneer dat niet lukt, kan u de ombudsman inschakelen. Met de klacht verstuurt u ook een kopie van het dossier.
Contact
-
Nadia Schepens
juridisch adviseurbouwrecht, overheidsopdrachten, werken met buitenlanders, verzoeningscommissie | erkenningen