Milieu, verbruik en ‘lage-emissiezones’: hoe zit het nu juist?

Op het autosalon van Brussel is nog maar eens duidelijk worden dat vrijwel alle constructeurs uitpakken met alternatieven voor de traditionele verbrandingsmotor. Dat geldt vooral voor personenwagens. Hieronder geven we verduidelijking wat betreft de bestelwagens en bedrijfsvoertuigen.


Benzine en LPG

Tijdens de voorbije vijf jaar zijn een hele reeks nieuwe zuinige en vooral kleinere benzinemotoren gelanceerd maar die zijn niet geschikt voor bestelwagens, behalve de allerkleinste modellen. Het verbruik van een benzinemotor kan in een bestelwagen of pick-up stevig oplopen en zal dus de rijkosten torenhoog doen oplopen. Wel is er de mogelijkheid om een benzinemotor te laten ombouwen om met LPG te rijden. Dat kan nuttig zijn voor bepaalde modellen die enkel met een benzinemotor beschikbaar zijn. Dan denken we aan Amerikaanse pick-ups zoals onder meer de Dodge RAM of de Ford F150. Wie op benzine of LPG rijdt, mag langer in de LEZ’s rijden. LPG of ‘Liquified Petroleum Gas’ ontstaat tijdens de ontginning en de raffinage van aardolie. LPG is goedkoop maar het laten inbouwen van een LPG-installatie vraagt een extra investering die echter snel kan terugverdiend worden. Een motor op LPG heeft wel een beperkte trekkracht in vergelijking met een diesel. Bij een motor met een grote cilinderinhoud, zoals de Amerikaanse, wordt dat gecompenseerd.

Diesel

Om aan de emissienormen te voldoen, maken heel wat dieselmotoren gebruik van een SCR-katalysator die stikstofoxiden opvangt. Adblue wordt dan gebruikt om de stikstofoxiden om te vormen. Hoe je het ook draait of keert, de dieselmotor blijft voor de meeste gebruikers de aangewezen aandrijving voor een bedrijfsvoertuig omwille van het relatief beperkt verbruik, de trekkracht en de betrouwbaarheid. Voor een ‘lichte vracht’ met dieselmotor geldt voor de LEZ’s in Vlaanderen dezelfde regel als bij personenwagens met een dieselmotor. De Euro-norm, en daarmee onrechtstreeks ook de ouderdom van het voertuig, is daarbij doorslaggevend. Omdat de regelgeving voor LEZ’s voortdurend strenger wordt, daalt wel de inruilwaarde van een dieselvoertuig.  

CNG

CNG of ‘Compressed Natural Gas’ is samengedrukt aardgas. Het tanken in een aangepast tankstation duurt slechts een aantal minuten. Ook op het eigen bedrijf kan getankt worden via een aangepaste installatie die op het gasnetwerk is aangesloten. Bij deze kleinere installaties duurt het tanken wel enkele uren en dat kan bijvoorbeeld ’s nachts gebeuren. CNG is een perfect alternatief voor diesel en is geschikt voor veelrijders die kiezen voor een minder milieubelastende brandstof. Aardgas bevat minder koolstoffen dan om het even welke andere fossiele brandstof. Daardoor ligt de CO2-uitstoot tot 25% lager dan bij een benzine en 13% lager dan bij een diesel. De emissie van stikstofoxiden (NOx) is tot 75% minder dan bij een diesel. Aardgas bevat geen octaanverbeteraars of andere additieven zoals in benzine en er is nauwelijks roetuitstoot. Het aantal CNG-tankstations neemt voortdurend toe. In België zijn er nu al een 130-tal. Heel wat constructeurs zoals onder meer Volkswagen, Iveco en Fiat hebben CNG-voertuigen in hun gamma.

Elektrisch

Bij een BEV (Battery Electric Vehicle) of een 100% elektrisch voertuig gebeurt de aandrijving uitsluitend via een elektrische motor. De lithium-ionbatterij wordt opgeladen via het netwerk en er wordt ook elektriciteit gegenereerd tijdens het vertragen en het afremmen. Wie thuis of op het bedrijf wil opladen, laat wel best eerst zijn elektrische installatie controleren. Steeds meer constructeurs bieden bestelwagens als BEV aan. We denken daarbij vooral aan LDV, Renault, Nissan, Mercedes en Volkswagen. Afhankelijk van het type voertuig, de belading en de rijstijl varieert de autonomie van 100 tot 200 kilometer. Dat is dus uitermate beperkt en speelt een cruciale rol in de aankoop. BEV’s zijn ook duur in aankoop. Daarom is leasing het overwegen waard.

ELEKTRISCH MET RANGE EXTENDER

In zijn Transit Custom is Ford de eerste en voorlopig enige die een elektrische aandrijving met een ‘range extender’ aanbiedt. De aandrijving gebeurt altijd door een elektromotor, die in het geval van de Transit goed is voor 126 pk. De batterij wordt opgeladen via het net. Met een ‘volle beurt’ kan de Transit 45 kilometer volledig elektrisch rijden. Als de spanning van de batterij onderweg te laag wordt, dan zal een kleine 1,0-liter benzinemotor optreden als generator. Dan wordt elektriciteit geleverd aan zowel de elektromotor als aan de batterij. Als bestuurder kun je de elektrische lading om volledig elektrisch te rijden, opsparen tot je bijvoorbeeld in druk verkeer of een stedelijke omgeving komt. Hoe meer je via het net oplaadt, hoe geringer uiteraard het benzineverbruik is.
 

Lage-emissiezone (LEZ)

Verschillende steden zijn gestart - of zijn dat van plan - met een ‘lage-emissiezone’ of een LEZ. Het begin en het einde van een dergelijke zone wordt aangegeven met een gepast verkeersbord (F117 en F118). Camera’s registreren de nummerplaat van een binnenrijdend voertuig en aan de hand daarvan wordt nagegaan of een voertuig al dan niet is toegelaten. Algemeen kunnen we stellen dat vooral de dieselvoertuigen worden geviseerd. Cruciaal om te weten of een voertuig is toegelaten is de Euro-norm, vermeld op het gelijkvormigheidsattest, en het soort brandstof waarmee het voertuig rijdt.

• Antwerpen: De LEZ strekt er zich uit over de Antwerpse binnenstad (inclusief de Singel) en een deel van Linkeroever (tussen de E17, de park-en-ride Linkeroever en het Sint-Annabos).De Antwerpse LEZ bestaat sedert 1 februari 2017 en wordt strenger vanaf 1 januari 2020. Vanaf dan moeten dieselvoertuigen minstens euronorm 5 hebben. Voertuigen op benzine, LPG of aardgas moeten dan minstens euronorm 2 hebben. Voor voertuigen die niet voldoen, kan wel een toegang worden gekocht. Voor nog meer concrete informatie is er de site: https://www.slimnaarantwerpen.be.

• Gent: De LEZ is er van toepassing vanaf 1 januari 2020. De Gentse LEZ zal samenvallen met de zone 30 in de Gentse binnenstad, wat neerkomt op het gebied binnen (maar zonder) de stadsring R40, met uitzondering van de as Nieuwewandeling – Blaisantvest, en de in- en uitvalswegen naar de parking Gent Zuid. Dieselvoertuigen moeten minstens voldoen aan Euro 5 (vanaf 1 januari 2025 minstens Euro 6). Voertuigen op benzine, LPG of aardgas moeten dan minstens euronorm 2 hebben (vanaf 1 januari 2025 minstens Euro 3). Dieselvoertuigen Euro 4 krijgen beperkte toegang na betaling. Meer info op https://lez.stad.gent.

• Mechelen en Willebroek: De stad Mechelen en de gemeente Willebroek zullen een LEZ invoeren op 1 januari 2021. Meer informatie wordt in de loop van 2020 vrijgegeven.

• Brussel: Sinds 1 januari 2018 heeft ook Brussel een LEZ ingevoerd. Deze zone bevat bijna het volledige Brussels Hoofdstedelijk gewest. Omdat de LEZ-regelgeving een gewestelijke bevoegdheid is, zijn de toegangsvoorwaarden in Brussel verschillend van deze voor de LEZ’s in Vlaanderen. De beperkingen zijn enkel voor voertuigen met een MTM van hoogstens 3,5 ton. Vanaf 1 januari 2020 moeten diesels minstens Euro 4 zijn, vanaf 1 januari 2022 minstens Euro 5 en vanaf 1 januari 2025 minstens Euro 6. Voor de andere fossiele brandstoffen (benzine, lpg, cng) moet vanaf 1 januari 2020 minstens aan Euro 2 worden voldaan. Vanaf 1 januari 2025 is dat minstens Euro 3.
Voor meer informatie: https://www.lez.brussels.

Auteur: Tony De Mesel
 

Stel ons jouw vraag. Of vraag een bezoek aan van een van onze medewerkers. Bouwunie-leden contacteren het Bouwunie-expertenteam ook snel via 02 588 11 00 of via info@bouwunie.be. Of stel je vraag in de chat.

Dank voor je vraag. Een van onze experts volgt jouw vraag verder op.
Er is een onherstelbare fout opgetreden.
Er was een probleem bij het laden van het formulier.
De verwerking is bezig. Even geduld a.u.b.

Graag nog even uw gegevens zodat we u indien nodig kunnen contacteren:

  • {{ data.formData.vat_isvalid = ((data.formData.vat && contactRequestForm.vat.$valid)? '1':null) }}
  • validatie...

  • Vul alle velden volledig in. De verplichte velden zijn aangegeven.

    Ik begrijp dat Bouwunie mijn persoonsgegevens verwerkt met het oog op leden- of prospectenbeheer.
    Indien ik dit als niet-lid niet wil, volstaat een mail naar privacy@bouwunie.be.

    Ik kan mijn gegevens inkijken en laten aanpassen via een eenvoudig verzoek aan Bouwunie mét bewijs van identiteit.
    Met vragen of klachten over gegevensverwerking kan ik terecht bij de Gegevensbeschermingsautoriteit: www.privacycommission.be
    Het algemeen beleid van Bouwunie inzake gegevensverwerking vind ik onderaan deze pagina.

 
Bouwunie vzw
Maria-Theresialaan 35
1800 Vilvoorde
Tel: 02 588 11 00
Fax: 02 253 07 45
E-mail: info@bouwunie.be
Web:
Ondernemingsnummer: BE0411.024.830
Unizo vzw
Willebroekkaai 37
1000 Brussel
Tel: 02 21 22 678
E-mail: ondernemerslijn@unizo.be
Web:
Jouw passie verdient de beste ondersteuning.

Bouwunie.be gebruikt cookies om je de beste ervaring op de website te bieden. Door op "OK" te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website, ga je akkoord met het plaatsen van deze cookies. Je kan de cookies weigeren. Hou er wel rekening mee dat dan bepaalde grafische elementen niet correct verschijnen en je bepaalde applicaties niet volledig kan gebruiken.
Wil je meer weten over cookies of jouw cookie-instellingen voor deze website aanpassen? Klik dan op "Meer over cookies?".