Goed dat rekening wordt gehouden met verzuchtingen van bouwkmo’s!

Bouwunie is tevreden dat kleine en middelgrote ondernemingen worden vrijgesteld van de nieuwe maatregel waarbij werknemers geen ziektebriefje meer nodig hebben voor één dag afwezigheid.
“Het is goed dat de regering oor heeft gehad naar onze argumenten en ook de bouwkmo’s zijn uitgesloten van de regeling”, zegt Jean-Pierre Waeytens, gedelegeerd bestuurder van Bouwunie.

In de bouwsector bestaat een regeling waar kmo’s met minder dan twintig werknemers een tussenkomst vanuit de sector krijgen in geval van ziekte van de werknemer. De werkgever geniet van een gedeeltelijke terugbetaling van het gewaarborgd loon. Het doel van deze maatregel is om de kostprijs voor ziekte binnen de perken te houden voor de ondernemer én om kmo’s niet af te schrikken om mensen aan te werven. Deze solidariteit komt onder druk in geval van misbruik, vandaar het belang van een doktersattest. Met het wegvallen hiervan, zoals eerst werd geopperd, dreigde de sector op te draaien voor een aantal werknemers die de nieuwe regeling beschouwen als drie extra dagen verlof.

Jean-Pierre Waeytens: “ Zo zouden de katerdagen worden ingebed in de wetgeving ten koste van de sector.  Bovendien zou deze versoepeling de roep naar buitenlandse onderaannemers enkel maar verhogen, ten nadele van eigen tewerkstelling en de Belgische sociale zekerheid.”

Voor een bouwkmo, waar men vaak in kleinere ploegen werkt, heeft een plotse afwezigheidsdag bovendien grote gevolgen. “Daarom heeft wie ziek is een doktersattest nodig. Wie gewoon wegens een baaldag afwezig is, mag geen recht hebben op sectorgeld. We zijn tevreden dat de federale regering deze redenering heeft gevolgd. Het doktersattest blijft bij de kmo’s verplicht bij afwezigheid, ook voor één dag. We kijken uit naar de definitieve lezing van de teksten”, aldus Jean-Pierre Waeytens.

 

Stel ons hier uw vraag. Of vraag een bezoek aan van een van onze medewerkers. Bouwunie-leden contacteren het Bouwunie-expertenteam ook snel via 02 588 11 00 of via info@bouwunie.be.

Dank voor uw vraag. Een van onze experts volgt uw vraag verder op.
Er is een onherstelbare fout opgetreden.
Er was een probleem bij het laden van het formulier.
De verwerking is bezig. Even geduld a.u.b.

Graag nog even uw gegevens zodat we u indien nodig kunnen contacteren:

  • {{ data.formData.vat_isvalid = ((data.formData.vat && contactRequestForm.vat.$valid)? '1':null) }}
  • validatie...

  • Vul alle velden volledig in. De verplichte velden zijn aangegeven.

    Bouwunie verwerkt uw persoonsgegevens met het oog op leden- of prospectenbeheer. Indien u dit als niet-lid niet wil, volstaat een mail naar privacy@bouwunie.be.

    U kan uw gegevens inkijken en laten aanpassen via een eenvoudig verzoek aan Bouwunie mét bewijs van identiteit.
    Met vragen of klachten over gegevensverwerking kan u terecht bij de Gegevensbeschermingsautoriteit: www.privacycommission.be
    Het algemeen beleid van Bouwunie inzake gegevensverwerking vindt u onderaan deze pagina.

 
Bouwunie vzw
Maria-Theresialaan 35
1800 Vilvoorde
Tel: 02 588 11 00
Fax: 02 253 07 45
E-mail: info@bouwunie.be
Web:
Unizo vzw
Willebroekkaai 37
1000 Brussel
Tel: 02 21 22 678
E-mail: ondernemerslijn@unizo.be
Web:
Uw passie verdient de beste ondersteuning.

Bouwunie.be gebruikt cookies om u de beste ervaring op de website te bieden. Door op "OK" te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website, gaat u akkoord met het plaatsen van deze cookies. U kan de cookies weigeren. Hou er wel rekening mee dat dan bepaalde grafische elementen niet correct verschijnen en u bepaalde applicaties niet volledig kan gebruiken.
Wilt u meer weten over cookies of uw cookie-instellingen voor deze website aanpassen? Klik dan op "Meer over cookies?".