Stad Gent en bouw- en transportpartners ondertekenen Charter Werftransport
22/08/2018

Charter Werftransport
De Stad Gent, Bouwunie Oost-Vlaanderen - u herkent op de foto onze coördinator Hildegard Moreels -, FeMa, Confederatie Bouw Provincie Oost-Vlaanderen, Transport & Logistiek Vlaanderen en UNIZO Oost-Vlaanderen ondertekenden op vrijdag 29 juni 2018 een Gents Charter Werftransport. Met dit Charter streven ze samen naar veilige schoolroutes en een maximaal bereikbare, leefbare en veilige omgeving, ook wanneer er bouw- en wegenwerken zijn.
Waarom dit charter?
De Stad Gent wil:
- een kind- en fietsvriendelijke stad zijn en zet daarom maximaal in op veilig schoolverkeer en kindvriendelijke fietsroutes
- gevaarlijke situaties vermijden wanneer grote of veelvuldige werftransporten de weg delen met schoolgaande kinderen
- zware transporten maximaal vermijden op piekmomenten in schoolomgevingen, fietsstraten en op routes met veel fietsers
- alternatieven aanbieden om transport via het water te laten verlopen bij watergebonden werven
Wat vooraf ging
De Stad Gent startte in het najaar van 2017 met informele en verkennende gespreksrondes. Aan tafel zaten de Oost-Vlaamse afdelingen van Bouwunie, Confederatie Bouw, UNIZO, de beroepsfederatie van bouwhandelaars FeMa en Transport & Logistiek Vlaanderen. Samen werd nagedacht over de mogelijkheden om van Gent een maximaal bereikbare, leefbare en veilige stad te maken, tijdens private en publieke bouw- en wegenwerken.De Stad Gent en betrokken partners bouwden hiermee verder op een modelcharter, opgemaakt door de VSV (Vlaamse Stichting Verkeerskunde) en de VVSG (Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten), en gingen nog een stapje verder. Omwille van de specifieke aandacht van Gent voor kind- en fietsvriendelijke omgevingen, bevat het Gentse Charter Werftransport ook doelstellingen om werftransporten en laad- en losbewegingen zoveel als mogelijk te vermijden op belangrijke schoolfietsroutes en fietsstraten. Ook alternatieven via het water komen in het vizier.
Wat nog moet gebeuren (d.d. 4 juli 2018)
Een van de voorwaarden van het charter is dat de stad een aanspreekpunt heeft waar bouwheren en aannemers terecht kunnen met vragen. Dit aanspreekpunt zoekt samen met de aannemers en de transporteurs naar alternatieve routes voor werftransport, waarbij schoolomgevingen en voor zover mogelijk ook schoolroutes en routes met veel kwetsbare weggebruikers vermeden worden. Bouwunie vraagt dat de stad Gent zeker tegen het begin van het schooljaar zo'n contactpersoon aanduidt.Daarnaast moet er ook een digitale kaart komen met alle erkende basis- en secundaire scholen, fietstraten en fietsroutes. Enkel zo wordt duidelijk welke routes het meest wenselijk zijn voor het werftransport.
Update 22 augustus 2018
Ondertussen is de overzichtskaart er. Ze toont de locaties van de scholen én de routes die tijdens de vensteruren aan het begin en het einde van de schooldag volgens de principes van het Charter zijn aanbevolen voor werftransport en welke straten dan vermeden moeten worden. U kan de kaart downloaden van de site van de stad Gent.In overleg met de partnerorganisaties en de betrokken stadsdiensten is een interpretatieve nota opgesteld. Deze moet de begrippen in het Charter verduidelijken. U kan ze hieronder downloaden.
Het aanspreekpunt voor aannemers, bouwheren en handelaars van bouwmaterialen is te vinden binnen de afdeling Innames Publieke Ruimte (IPR) van de Dienst Wegen, Bruggen & Waterlopen. Deze afdeling werkt hiervoor nauw samen met het Mobiliteitsbedrijf.
Document - Charter Werftransport Gent (547 kB)
29/06/2018
Bekijk hier het ondertekende Charter Werftransport van de stad Gent
Document - Charter Werftransport Gent - Interpretatieve nota (62 kB)
22/08/2018
Interpretatieve nota die de begrippen in het Charter moet verduidelijken