De digitale meter in vraag en antwoord

meters installeren

Vanaf 2019 worden de eerste digitale meters geplaatst voor elektriciteit en gas. Wat doet zo’n meter (niet)? Wie draait op voor de kosten? Wat met de meterkast? En wat betekent dat voor de eigenaars van zonnepanelen?
 

Wat doet een digitale meter?

Net als een klassieke Ferrarismeter meet hij het elektriciteits- of aardgasverbruik. Het grote verschil is dat een digitale meter bovendien ingebouwde communicatietechnologie bevat. Daarmee kan hij gegevens verzenden en ontvangen. Naar en van de netbeheerder of de databeheerder bijvoorbeeld. Zo stuurt hij de meterstanden automatisch door. En kan de netbeheerder het net beter beheren, om zo meer hernieuwbare energie op het net te kunnen zetten. Belangrijk is ook dat de meter maandelijks terugkoppelt aan uw klant hoeveel hij verbruikt. Die zal dus gemakkelijk  kunnen opvolgen of hij effectief energie bespaart door zijn investering…
Hij kan ook ‘slimme meter’ worden op termijn. Met de toestemming van de klant kan hij ook communiceren met allerlei apps (bijvoorbeeld op de smart phone van de klant), slimme functionaliteiten of slimme huishoudtoestellen. Denk maar aan energie verbruiken wanneer de stroom het goedkoopst is, of vooral energie verbruiken als er zelf energie aangemaakt wordt.
 

Wie draait op voor de kosten?

Wie zelf een digitale meter aanvraagt, betaalt de kosten voor de plaatsing, de indienststelling en de meter zelf. Bij een nieuwbouw en grondige renovatie betaalt uw klant, net zoals nu, enkel de plaatsing en indienststelling. Bij nieuwe zonnepanelen en andere decentrale energieproductie en bij bestaande prosumenten betaalt de distributienetbeheerder de digitale meter. De netbeheerder is ook verantwoordelijk voor herstellingen aan de digitale meter of voor vervanging van defecte meters. Al deze kosten van de meters zijn net als bij de huidige meters verwerkt in de nettarieven en zijn dus gesolidariseerd. Volgens een berekening van de VREG zal een gemiddeld gezin jaarlijks € 16,36 meer betalen voor elektriciteit en € 11,59 meer voor aardgas bij een uitrol over 20 jaar.  Een pluspunt: de netbeheerder kan een digitale meter probleemloos vanop afstand aan- en afsluiten. Daardoor vallen de aan- en afsluitkosten zo goed als weg.
 

Wanneer krijgen we de digitale meters?

De digitale meters worden vanaf 2019 geleidelijk aan overal in Vlaanderen geïnstalleerd, te beginnen bij (ver)bouwers, eigenaars van zonnepanelen en klanten met een budgetmeter. Wie niet tot deze doelgroepen behoort maar toch al een digitale meter wenst, zal die vanaf 2019 zelf kunnen aanvragen. Vóór die datum zijn de digitale meters niet verkrijgbaar.
 

Welke gevolgen heeft de digitale meter voor eigenaars van zonnepanelen?

De overheid benadrukt dat wie investeert of geïnvesteerd heeft in hernieuwbare energie, moet beloond worden en niet gestraft. Bedoeling is dan ook dat het rendement dus zeker behouden blijft.
Iedere installatie blijft gedurende minstens 15 jaar zijn recht behouden op een terugdraaiende teller. Wie dat wil, kan echter vroeger overstappen naar een nieuw compensatiesysteem. Dat zal vanaf 2021 ingevoerd worden voor alle nieuwe zonne-installaties.
 

Wat met de meterkast?

Begin dit jaar introduceerde Eandis een nieuwe kast voor de elektriciteitsmeter: de ‘25D60’-kast, met de ‘D’ van ‘digitaal’. Sinds 1 april is het verplicht om deze te plaatsen bij nieuwbouw of renovatie van gezinswoningen of kleine bedrijven, en zijn de oude 25S60-kasten niet meer toegelaten. Voor aansluitingen zwaarder dan 56 kilovolt-ampère (kVA), zoals bij grotere of industriële bedrijven, mag u de oude kast wel nog steeds gebruiken. De nieuwe meterkast heeft dezelfde afmetingen en bodem als de vorige kast. Enkel het deksel is volledig nieuw, met een open meetgedeelte bovenaan.


Meer weten?

www.eandis.be/digitalemeter


 

Stel ons jouw vraag. Of vraag een bezoek aan van een van onze medewerkers. Bouwunie-leden contacteren het Bouwunie-expertenteam ook snel via 02 588 11 00 of via info@bouwunie.be. Of stel je vraag in de chat.

Dank voor je vraag. Een van onze experts volgt jouw vraag verder op.
Er is een onherstelbare fout opgetreden.
Er was een probleem bij het laden van het formulier.
De verwerking is bezig. Even geduld a.u.b.

Graag nog even uw gegevens zodat we u indien nodig kunnen contacteren:

  • {{ data.formData.vat_isvalid = ((data.formData.vat && contactRequestForm.vat.$valid)? '1':null) }}
  • validatie...

  • Vul alle velden volledig in. De verplichte velden zijn aangegeven.

    Ik begrijp dat Bouwunie mijn persoonsgegevens verwerkt met het oog op leden- of prospectenbeheer.
    Indien ik dit als niet-lid niet wil, volstaat een mail naar privacy@bouwunie.be.

    Ik kan mijn gegevens inkijken en laten aanpassen via een eenvoudig verzoek aan Bouwunie mét bewijs van identiteit.
    Met vragen of klachten over gegevensverwerking kan ik terecht bij de Gegevensbeschermingsautoriteit: www.privacycommission.be
    Het algemeen beleid van Bouwunie inzake gegevensverwerking vind ik onderaan deze pagina.

 
Bouwunie vzw
Maria-Theresialaan 35
1800 Vilvoorde
Tel: 02 588 11 00
Fax: 02 253 07 45
E-mail: info@bouwunie.be
Web:
Ondernemingsnummer: BE0411.024.830
Unizo vzw
Willebroekkaai 37
1000 Brussel
Tel: 02 21 22 678
E-mail: ondernemerslijn@unizo.be
Web:
Jouw passie verdient de beste ondersteuning.

Bouwunie.be gebruikt cookies om je de beste ervaring op de website te bieden. Door op "OK" te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website, ga je akkoord met het plaatsen van deze cookies. Je kan de cookies weigeren. Hou er wel rekening mee dat dan bepaalde grafische elementen niet correct verschijnen en je bepaalde applicaties niet volledig kan gebruiken.
Wil je meer weten over cookies of jouw cookie-instellingen voor deze website aanpassen? Klik dan op "Meer over cookies?".