Contact tracing mag niet afgewimpeld worden op bouwbedrijven


Volgens een nieuw Ministerieel Besluit, dat zaterdag werd gepubliceerd, zouden bouwbedrijven zelf verantwoordelijk zijn voor het vergaren en tijdelijk bijhouden van diverse informatie om de contact tracing van buitenlandse werknemers en onderaannemers mogelijk te maken. Bouwunie en Confederatie Bouw betreuren dat deze nieuwe wetgeving, die voor extra administratieve druk zorgt, zomaar zonder enig voorafgaand overleg met de sector werd ingevoerd.

Buitenlanders die naar ons land komen, alsook Belgen die uit het buitenland terugkeren, zijn sinds 1 augustus verplicht om een Passenger Locator Form (PLF) in te vullen. De nieuwe wetgeving legt bouwbedrijven niet alleen de verplichting op om te controleren of deze PLF’s zijn ingevuld. Ze moeten ook voor elke buitenlandse werkkracht gedetailleerde lijsten bijhouden met onder andere naam, geboortedatum, verblijfsplaats, rijksregisternummer, telefoonnummer en de personen met wie hij in België samenwerkt. En dit voor de ganse keten van onderaannemers. Dit is volgens Confederatie Bouw en Bouwunie veel te verregaand. Het is onaanvaardbaar dat deze administratieve last en verantwoordelijkheid volledig in de schoot van de bouwondernemers belandt. Men legt de bouw zonder overleg of voorbereiding een systeem van contact tracing op.
 
Beide organisaties benadrukken dat de bouw steeds op een constructieve manier heeft meegewerkt om de verspreiding van het coronavirus in te dijken. Jean-Pierre Waeytens, gedelegeerd bestuurder van Bouwunie: “Er is een duidelijk sectorprotocol opgesteld met veiligheidsvoorschriften die we met grote regelmaat communiceren naar onze leden. Er is momenteel bovendien geen empirisch bewijs dat de bouw een haard van besmettingen zou zijn. Daarnaast heeft de bouw al verschillende registratiesystemen, zoals ‘Check in at work’, de werfmelding en Limosa, een databank van buitenlandse werknemers. Er was beter werk gemaakt van het optimaliseren van deze reeds bestaande informatiestromen en de kruising van deze gegevensdatabanken, in plaats van de bouwbedrijven opnieuw op te zadelen met een nieuwe onrealistische verplichting. Het kan toch niet de bedoeling zijn dat de bouwsector moet opdraaien om het niet optimaal lopend contactonderzoek van de overheid op te lossen.”
 
Confederatie Bouw en Bouwunie hopen samen met de inspectiediensten tot een pragmatische en werkbare invulling te komen van deze wetgeving. Robert de Mûelenaere, gedelegeerd bestuurder van de Confederatie Bouw: “Vermits deze regelgeving verregaand is en zonder enig overleg werd ingevoerd, zijn de bedrijven hier niet op voorbereid. Dit brengt de werking van de bouw en bijgevolg de economie in gevaar. We hebben deze ochtend al overleg gehad met de inspectiediensten en hebben met drang gevraagd om deze verplichting te vereenvoudigen, zodat onze bedrijven geen extra administratieve last voorgeschoteld krijgen.”

Bouwunie en Confederatie Bouw  werken graag op een constructieve manier samen om tot een goede oplossing te komen. De organisaties hopen intussen dat de inspectiediensten coachend en niet sanctionerend zullen optreden, wat ze vanochtend overigens beloofd hebben.
 

Stel ons jouw vraag. Of vraag een bezoek aan van een van onze medewerkers. Bouwunie-leden contacteren het Bouwunie-expertenteam ook snel via 02 588 11 00 of via info@bouwunie.be. Of stel je vraag in de chat.

Dank voor je vraag. Een van onze experts volgt jouw vraag verder op.
Er is een onherstelbare fout opgetreden.
Er was een probleem bij het laden van het formulier.
De verwerking is bezig. Even geduld a.u.b.

Graag nog even uw gegevens zodat we u indien nodig kunnen contacteren:

  • {{ data.formData.vat_isvalid = ((data.formData.vat && contactRequestForm.vat.$valid)? '1':null) }}
  • validatie...

  • Vul alle velden volledig in. De verplichte velden zijn aangegeven.

    Ik begrijp dat Bouwunie mijn persoonsgegevens verwerkt met het oog op leden- of prospectenbeheer.
    Indien ik dit als niet-lid niet wil, volstaat een mail naar privacy@bouwunie.be.

    Ik kan mijn gegevens inkijken en laten aanpassen via een eenvoudig verzoek aan Bouwunie mét bewijs van identiteit.
    Met vragen of klachten over gegevensverwerking kan ik terecht bij de Gegevensbeschermingsautoriteit: www.privacycommission.be
    Het algemeen beleid van Bouwunie inzake gegevensverwerking vind ik onderaan deze pagina.

 
Bouwunie vzw
Maria-Theresialaan 35
1800 Vilvoorde
Tel: 02 588 11 00
Fax: 02 253 07 45
E-mail: info@bouwunie.be
Web:
Ondernemingsnummer: BE0411.024.830
Unizo vzw
Willebroekkaai 37
1000 Brussel
Tel: 02 21 22 678
E-mail: ondernemerslijn@unizo.be
Web:
Jouw passie verdient de beste ondersteuning.

Bouwunie.be gebruikt cookies om je de beste ervaring op de website te bieden. Door op "OK" te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website, ga je akkoord met het plaatsen van deze cookies. Je kan de cookies weigeren. Hou er wel rekening mee dat dan bepaalde grafische elementen niet correct verschijnen en je bepaalde applicaties niet volledig kan gebruiken.
Wil je meer weten over cookies of jouw cookie-instellingen voor deze website aanpassen? Klik dan op "Meer over cookies?".