Werken met uitzendkrachten. Ook voor u een goed idee?

SilviaPauli

Welke mogelijke voordelen biedt werken met uitzendkrachten? Is die oplossing veel duurder dan zelf mensen aanwerven? Kunt u uitzendkrachten achteraf een vast contract aanbieden? Wij legden deze en andere vragen voor aan Silvia Pauli, General Manager van het in de bouwsector gespecialiseerde uitzendkantoor Accent Construct.


Welke baten heb ik er als aannemer bij om met uitzendkrachten te werken?
Silvia Pauli: “De evolutie van de arbeidswetgeving maakt uitzendarbeid erg interessant voor bouwbedrijven. Je kan de vroegere proefperiode die intussen al een tijdje is afgeschaft, invullen via uitzendarbeid. Als je binnen de eerste drie dagen merkt dat een kandidaat niet voldoet, hoef je niet de wettelijke opzegperiode van twee weken te respecteren, maar kan je bij Accent Construct meteen een einde maken aan de overeenkomst. Je betaalt dan alleen de gepresteerde uren. Als een uitzendkracht afwezig is wegens ziekte, staat het uitzendkantoor in voor de betaling. Het uitzendkantoor neemt alle administratie op zich en sluit een arbeidsongevallenverzekering af. Een eventueel arbeidsongeval wordt in onze statistieken opgenomen, niet in die van de aannemer. Kortom, alle risico’s die normaal bij het bouwbedrijf liggen, worden verzekerd door het uitzendkantoor.”
“Minstens even belangrijk is dat je de juiste kandidaten voorgesteld krijgt. Wij zijn gespecialiseerd in de selectie van de meest geschikte kandidaat op maat van de klant. Kandidaten moeten niet alleen over de juiste competenties beschikken, maar ook passen in de cultuur van het bedrijf.”

Staat daar geen fiks prijskaartje tegenover?
Silvia Pauli: “Louter cijfermatig bekeken is een uitzendkracht duurder dan iemand in vaste dienst, want onze inspanningen moeten ook worden betaald. Maar als je de daarnet opgesomde risico’s in aanmerking neemt, ziet het financiële plaatje er al anders uit. Wat als de kandidaat die je zelf aanwerft, meteen ziek wordt of niet blijkt te voldoen? In zulke gevallen lijkt ons systeem juist een goedkopere oplossing te zijn. Bij een uitzendkracht beschik je als het ware over een verzekering. Ons systeem kan je dan ook het best vergelijken met een brandverzekering. Elk bouwbedrijf sluit die af, terwijl de kans dat je ooit met brand wordt geconfronteerd, veel kleiner is dan het risico dat iemand ziek wordt.”

Hoe wordt de prijs voor een uitzendkracht berekend?
Silvia Pauli: “Het uitgangspunt is dat wij een coëfficiënt op het loon toepassen. De ervaring en/of opleiding van de voorgestelde kandidaat bepaalt de prijs. Omdat de loonkosten de belangrijkste kostenpost vormen voor een bouwbedrijf, zoeken wij altijd naar de meest gunstige prijs op maat van de klant. In ons standaardaanbod zijn alleen de feestdagen en de eerste dag ziekte uitgesloten. Die moet de aannemer dus zelf betalen. Al de rest is inbegrepen: de DIMONA-kost, de helft van het weerverlet bij een uitgeregende dag, Vca-attest, medisch onderzoek, bijdrages RSZ en FBZ, arbeidsongevallenverzekering enz… Grote aannemers werken het liefst met een dergelijke all in prijs, omdat ze dan exact weten hoeveel ze moeten begroten. Maar op maat van de klant kunnen we extra zaken uitsluiten en zo de prijs drukken. Kleine aannemers raad ik aan om goed te overwegen welke risico’s ze zelf op zich kunnen nemen. De kwaliteit van onze kandidaten is immers zo hoog, dat je op hen kunt rekenen.”

Voor elk beroepsprofiel een geschikte kandidaat

Kan ik als aannemer zelf kandidaten voorstellen? Zo ja, heeft dat een invloed op de kostprijs?
Silvia Pauli: “Dat kan inderdaad. Bij Accent Construct realiseren we vandaag op die manier zelfs 30% van onze omzet. Omdat we dan geen selectieprocedures moeten uitvoeren, ligt het prijskaartje uiteraard een flink pak lager. Payrolling zoals dat in ons jargon wordt genoemd, vinden wij een ideale manier om mogelijke kandidaten te testen. Bij ons kan je zelf de lengte van die testperiode bepalen, met altijd de mogelijkheid om binnen de eerste drie dagen om het even wanneer een einde aan de overeenkomst te maken.”

Kan ik de uitzendkracht zonder meer als vaste werknemer inschrijven als de periode van het uitzendcontract is afgelopen?
Silvia Pauli: “Vast en zeker. Als wij uitzendkrachten engageren, doen we dat nagenoeg altijd met het oog op een vast contract achteraf. Vandaar dat we standaard contracten van zes maanden vooropstellen. In die periode kan je iemand echt beoordelen. Wie op zoek is naar een louter tijdelijke oplossing, bijvoorbeeld om een zieke metselaar gedurende een week te vervangen, is bij ons niet aan het juiste adres.”
“Dankzij onze focus op een vaste betrekking kloppen bouwarbeiders met expertise die op zoek zijn naar een andere job, eerder bij ons aan dan bij een regulier interimkantoor. Wij zijn niet voor niets marktleider voor de bouwsector met 75 kantoren in Vlaanderen en 91 in heel België. Al onze mensen kennen ook het verschil tussen een torenkraanbestuurder en een graafkraanbestuurder, of tussen een bandenkraan en een rupskraan.”

Kunnen jullie alle beroepen invullen?
Silvia Pauli: “Wij kunnen inderdaad de vraag naar alle bouwberoepen beantwoorden. Voor specifieke jobs kunnen wij ook buitenlandse uitzendkrachten ter beschikking stellen. Wegenwerkers komen bijvoorbeeld dikwijls uit Roemenië, specialisten in beton uit Portugal en stukadoors uit Polen. Wij beschikken over eigen kantoren in Polen, Roemenië en Portugal, waar we lokale mensen selecteren en hen de nodige ondersteuning bieden bij het in orde brengen van de papieren en de huisvesting, het verwerven van taalkennis en andere bekommernissen.”
“Sinds enkele jaren leggen we ons ook toe op hooggeschoolde technische bedienden zoals ingenieurs, calculators, werfleiders, projectleiders, landmeters, architecten. Voor die mensen beschikken we sinds dit jaar over aparte kantoren.”
“Inspelend op de vraag van onze klanten hebben we verder een dienstverlening ontwikkeld die uniek is in de sector. Zoals al gezegd beschikken wij over een uitgebreid netwerk van kantoren die elk in hun eigen regio werken. Maar het gebeurt steeds vaker dat een klant opdrachten binnenhaalt buiten zijn eigen regio. Soms vallen de dagelijkse verplaatsingen dan te duur uit of vindt het bouwbedrijf geen mensen die bereid zijn om al die uren in het verkeer te zitten. In dat geval moet de ondernemer op zoek naar mensen uit de regio waar het werk wordt uitgevoerd. Dergelijke vragen worden bij ons gescreend en doorgegeven aan het meest aangewezen kantoor in ons netwerk. Zo kunnen we vraag en aanbod geografisch op elkaar afstemmen.”
“Tot slot bieden we ook heel wat extra ondersteuning.”

Informatie en advies

Wat houdt die extra ondersteuning in?
Silvia Pauli: “Ik zei daarstraks al dat we zoveel mogelijk administratie overnemen van de aannemers. Wie nog geen personeel heeft en voor de eerste keer een uitzendkracht inschakelt, moet bijvoorbeeld een arbeidsreglement opstellen. Daar kunnen wij bij helpen. Een bouwbedrijf dat een uitzendkracht engageert, moet een werkpostfiche opmaken met een beschrijving van de uit te voeren taken en de veiligheidsrisico’s. Dat kunnen wij op ons nemen, op basis van de informatie die het bouwbedrijf ons bezorgt. Wij hebben ook twee preventieadviseurs in dienst die indien nodig naar de werf gaan en ter plekke advies geven.”
“Wij beschikken over een VCU-certificaat, voor uitzendbureaus de tegenhanger van het VCA-attest. Je kan er dus op rekenen dat wij altijd strikte procedures volgen, bijvoorbeeld voor onze selectiegesprekken met kandidaten, onze check van de werkpostfiche of veiligheid in het algemeen. Via een samenwerking met externe partners kunnen wij opleidingen aanbieden met het oog op de wettelijk vereiste attesten. Dat vergemakkelijkt de zaken voor een zelfstandige ondernemer die voor de eerste keer iemand in dienst neemt. Ook voor werknemers in vaste dienst kunnen wij bouwbedrijven interessante oplossingen aanbieden. Als een bedrijf bijvoorbeeld een werknemer heeft die al vele jaren een torenkraan bestuurt of een heftruck bedient maar niet over een attest beschikt, kunnen wij iemand naar de werf sturen om die werknemer te beoordelen terwijl die aan de slag is. Zo moet de man of vrouw in kwestie geen aparte opleiding volgen.”
“In feite gaan we een partnerschap aan met onze klanten. We denken met hen mee en geven hen advies. Elk kwartaal organiseren we ook een infosessie met sprekers en analyses over een bepaald onderwerp, waarvoor we onze klanten uitnodigen. Dat kan bijvoorbeeld gaan over veiligheid of over het KB 213, de overurenregeling waarvan een correcte toepassing je heel wat geld kan besparen.”


Voor meer informatie: www.accentconstruct.be/bedrijven

Stel ons hier uw vraag. Bouwunie-leden contacteren het Bouwunie-expertenteam ook snel via 02 588 11 00 of via info@bouwunie.be.

Dank u. We verwerken uw aanvraag zo spoedig mogelijk.
Er is een onherstelbare fout opgetreden.
Er was een probleem bij het laden van het formulier.
De verwerking is bezig. Even geduld a.u.b.

Graag nog even uw gegevens zodat we u indien nodig kunnen contacteren:

  • {{ data.formData.vat_isvalid = ((data.formData.vat && contactRequestForm.vat.$valid)? '1':null) }}
  • validatie...

  • Vul alle velden volledig in. De verplichte velden zijn aangegeven.
Bouwunie vzw
Maria-Theresialaan 35
1800 Vilvoorde
Tel: 02 588 11 00
E-mail: info@bouwunie.be
Web:
Unizo vzw
Willebroekkaai 37
1000 Brussel
Tel: 0800 20 750
E-mail: ondernemerslijn@unizo.be
Web:
Uw passie verdient de beste ondersteuning.