Bouwsector heeft protocol klaar voor progressieve heropstart van activiteit

De Confederatie Bouw, Bouwunie, Fema en de Algemene Centrale het ABVV hebben een protocolakkoord afgesloten. Hiermee zorgen de ondertekenaars voor een veilige heropstart van de bouwactiviteiten met als enige prioriteit het garanderen van de gezondheid, de veiligheid en het welzijn op het werk van de werknemers en klanten van de bouwsector. De sector doet hiermee een aanvulling op de maatregelen die zijn opgenomen in de generieke gids die op 22 april werd voorgesteld door de Groep van Tien.

Nu de GEES (Groep van Experten voor een Exitstrategie) en de diverse overheden volop werken aan een gefaseerde afbouw van de strenge preventiemaatregelen in het kader van de strijd tegen het coronavirus én aan scenario’s om tot een relance te komen van onze zwaar getroffen economie, willen de ondertekenaars van het protocol meedenken en de beleidsmakers input geven over de items die voor de bouwsector de voornaamste obstakels vormen om tot een progressieve hervatting van zijn activiteiten te komen. Er zijn aanbevelingen over collectief vervoer, werken binnenshuis, toonzalen, het beperken van de co-activiteit op de werven, gedetacheerden en de levering van bouwmaterialen.

Bouwunie en Confederatie Bouw betreuren dat twee vakbonden, het ACV-BIE en de ACLVB, de inhoud van de onderhandelde tekst nog niet onderschrijven. De ondertekenende partijen hopen dat de bouwactiviteiten vanaf 4 mei progressief en op een veilige manier kunnen hervat of voortgezet worden.
 

Welke voorzorgsmaatregelen moet ik nemen voor de werkzaamheden bij particulieren?

  
Werken binnenshuis

Vanaf maandag 4 mei 2020 kan er terug gewerkt worden in bewoonde gebouwen mits inachtneming van verschillende maatregelen:
  • Vooraleer de werken binnenshuis te starten, zal er overleg zijn tussen de bewoners en de uitvoerders, dit in functie van de planning en de situatie ter plaatse en de eventuele wens van de bewoners om geen werken uit te voeren.
  • Interactie tussen bewoners en/of gebruikers van het gebouw enerzijds en de uitvoerders van de werkzaamheden anderzijds moet beperkt en indien mogelijk vermeden worden.
  • Bewoners/gebruikers zijn niet aanwezig in de ruimte waarin effectief gewerkt wordt tenzij de ruimte groot genoeg is.
  • De toegang naar de ruimte waar gewerkt moet worden, moet vrij zijn en indien mogelijk uitsluitend voorbehouden aan de uitvoerders. Als dat niet mogelijk is, moet iedereen die zich in de doorgang bevindt of begeeft (zowel uitvoerders als bewoners/gebruikers), een mondmasker dragen en de social distancing zo goed als mogelijk respecteren. Desgevallend kunnen voorrangsregels worden opgesteld om “kruising” te vermijden.
  • Om een maximale bescherming te garanderen, stelt de werkgever een PBM-kit* ter beschikking van de werknemers die binnenshuis werken.

Deze preventieve maatregelen zijn eveneens van toepassing bij opmetingen en planbesprekingen in functie van offertes en werkplanning.
 
* Inhoud PBM kit (bepaald door Constructiv):
  • hygiënisch mondmasker - behalve bij blootstelling aan carcinogene agentia (kwartsstof, asbest, …) dan is een FFP2/P3 masker noodzakelijk.
  • wegwerphandschoenen (+ een reserve-paar) bij aanraking van mogelijks besmette voorwerpen
  • handgel voor na de werkzaamheden
 

Werken binnenshuis op plaatsen waar Covid-19-zieken verblijven

In geval dat in het bewoond/gebruikt gebouw personen verblijven die ziektesymptomen van Covid-19 vertonen, dienen volgende maatregelen te worden voorzien:
  • alle uitvoerders dragen verplicht PBM (FFP2 of meer); een gewoon mondmasker volstaat dus niet
  • geen enkele interactie met de zieke(n)
  • alle bewoners/gebruikers van het gebouw dienen een mondmasker te dragen
  • bijkomende PBM’s worden in onderling overleg besproken tussen werkgever en werknemer.
  • een uniforme sectorvragenlijst dient vooraf door de eigenaar/bewoner/gebruiker van het gebouw ingevuld te worden om de situatie goed te kunnen inschatten
  • de werknemer die gevraagd wordt om in deze gebouwen te werken, kan dit werk zonder nadelige gevolgen, weigeren uit te voeren.

Constructiv werkt checklists uit op basis van bovenvermelde principes.
 

Stel ons hier uw vraag. Bouwunie-leden contacteren het Bouwunie-expertenteam ook snel via 02 588 11 00 of via info@bouwunie.be.

Bedankt voor uw vraag. Een van onze experts volgt uw vraag verder op.
Er is een onherstelbare fout opgetreden.
Er was een probleem bij het laden van het formulier.
De verwerking is bezig. Even geduld a.u.b.

Graag nog even uw gegevens zodat we u indien nodig kunnen contacteren:

  • {{ data.formData.vat_isvalid = ((data.formData.vat && contactRequestForm.vat.$valid)? '1':null) }}
  • validatie...

  • Vul alle velden volledig in. De verplichte velden zijn aangegeven.

    Bouwunie verwerkt uw persoonsgegevens met het oog op leden- of prospectenbeheer. Indien u dit als niet-lid niet wil, volstaat een mail naar privacy@bouwunie.be.
    U kan uw gegevens inkijken en laten aanpassen via een eenvoudig verzoek aan Bouwunie mét bewijs van identiteit.
    Met vragen of klachten over gegevensverwerking kan u terecht bij de Gegevensbeschermingsautoriteit: www.privacycommission.be
    Het algemeen beleid van Bouwunie inzake gegevensverwerking vindt u onderaan deze pagina.

 
Bouwunie vzw
Maria-Theresialaan 35
1800 Vilvoorde
Tel: 02 588 11 00
Fax: 02 253 07 45
E-mail: info@bouwunie.be
Web:
Unizo vzw
Willebroekkaai 37
1000 Brussel
Tel: 0800 20 750
E-mail: ondernemerslijn@unizo.be
Web:
Uw passie verdient de beste ondersteuning.

Bouwunie.be gebruikt cookies om u de beste ervaring op de website te bieden. Door op "OK" te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website, gaat u akkoord met het plaatsen van deze cookies. U kan de cookies weigeren. Hou er wel rekening mee dat dan bepaalde grafische elementen niet correct verschijnen en u bepaalde applicaties niet volledig kan gebruiken.
Wilt u meer weten over cookies of uw cookie-instellingen voor deze website aanpassen? Klik dan op "Meer over cookies?".