Bouwunie Jaarverslag 2023

ScreenShot06-11-24at04.07PM

We stellen je met plezier ons jongste jaaroverzicht voor. Geen gedrukte tekst maar een kleurrijke infografiek boordevol cijfers en resultaten, van de Vlaamse bouwsector en van Bouwunie.

We laten jou die graag zelf ontdekken (download de pdf onderaan deze pagina) maar geven alvast enkele markante feiten mee.

Matige groei voor de bouw

2023 was een economisch beter jaar dan 2022. De bruto toegevoegde waarde van de bouw steeg, met 1,9%. Dat is beter dan de 1,5% groei voor de algemene economie en zeker beter dan de magere 0,3% voor de bouw in 2022.

De bouwbarometer die peilt naar het ondernemersvertrouwen, scoorde nog altijd ondermaats en nauwelijks beter dan in het coronajaar 2020.
Het meest verontrustende waren de afkoeling van het werkvolume, vooral voor de woningbouw, en de dalende winstgevendheid van de bedrijven.
Verwacht wordt dat de woningbouw pas tegen het einde van 2025 zal herstellen. Getuige het lage aantal uitgereikte bouwvergunningen. Dat aantal lag trouwens opnieuw over de hele lijn onder dat van het vorige jaar. Zowel voor eengezinswoningen, als voor appartementen en niet-woongebouwen.

Het potentieel voor de bouwsector is en blijft evenwel hoog waardoor de vooruitzichten rooskleuriger ogen, in de eerste plaats voor de renovatiesector en voor de infrastructuurwerken.

enquête werkbaarheid

Werken aan werkbaarheid

Naar goede gewoonte stelden we de leden-bouwbedrijven n.a.v. het jaarverslag enkele vragen over een actueel thema. Dit jaar ging het over werkbaarheid en de nood aan een goede balans tussen werk en privé.

De krappe arbeidsmarkt zet extra druk op de werkbaarheid in de bouwsector, zo blijkt, en dit zowel voor ondernemers als medewerkers. Dit maakt een efficiënt retentiebeleid noodzakelijk voor bouwwerkgevers. Als belangrijke factoren voor het behouden van medewerkers stippen ze een aangename werksfeer, een goede verloning en een familiale werkomgeving aan.

Zelfstandige bouwondernemers vinden - gelukkig maar - nog altijd plezier in hun werk, ondanks de druk en de stress die dat verzoorzaakt. Grote boosdoeners zijn de lange werkuren en de hoge administratieve lasten.

Bouwunie deed het goed in 2023

Meer dan 6.000 mensen namen deel aan een van onze info- of netwerkactiviteiten. Bijna 6.000 arbeiders volgden een opleiding via Bouwunie. Goed voor bijna 65.000 opleidingsuren en meer dan 600.000 terugbetaalde euro's aan de bedrijven door Constructiv.

We gaven bijna 3.000 adviezen op maat van de bouwondernemer. Verstuurden 80 persberichten. Kwamen elke drie dagen in een nationale krant, veertig keer op de nationale radio en veertien keer op nationale tv.

Cijfers waar we erg trots op zijn.

Bouwunie Jaarverslag 2023 (530 kB)

11/06/2024

De bouwsector en de werking van Bouwunie in 2023. Het jaaroverzicht van Bouwunie in een kleurrijke infografiek.

Stel ons jouw vraag. Of vraag een bezoek aan van een van onze medewerkers. Bouwunie-leden contacteren het Bouwunie-expertenteam ook snel via 02 588 11 00 of via info@bouwunie.be. Of stel je vraag in de chat.

Dank voor je vraag. Een van onze experts volgt jouw vraag verder op.
Er is een onherstelbare fout opgetreden.
Er was een probleem bij het laden van het formulier.
De verwerking is bezig. Even geduld a.u.b.

Graag nog even uw gegevens zodat we u indien nodig kunnen contacteren:

• {{ data.formData.vat_isvalid = ((data.formData.vat && contactRequestForm.vat.$valid)? '1':null) }}
  • validatie...

• Vul alle velden volledig in. De verplichte velden zijn aangegeven.

Ik begrijp dat Bouwunie mijn persoonsgegevens verwerkt met het oog op leden- of prospectenbeheer.
    Indien ik dit als niet-lid niet wil, volstaat een mail naar privacy@bouwunie.be.

Ik kan mijn gegevens inkijken en laten aanpassen via een eenvoudig verzoek aan Bouwunie mét bewijs van identiteit.
    Met vragen of klachten over gegevensverwerking kan ik terecht bij de Gegevensbeschermingsautoriteit: www.privacycommission.be
    Het algemeen beleid van Bouwunie inzake gegevensverwerking vind ik onderaan deze pagina.

Bouwunie vzw
Maria-Theresialaan 35
1800 Vilvoorde
E-mail: info@bouwunie.be
Web:
Ondernemingsnummer: BE0411.024.830
Unizo vzw
Willebroekkaai 37
E-mail: ondernemerslijn@unizo.be
Web:
Jouw passie verdient de beste ondersteuning.