Bouwunie Jaarverslag 2021

We stellen u met plezier het Bouwunie-jaaroverzicht 2021 voor. Geen gedrukte tekst maar een kleurrijke infografiek.
U vindt er de belangrijkste cijfers van 2021, van de Vlaamse bouwsector en van Bouwunie.
We laten ze u graag zelf ontdekken (download de pdf onderaan deze pagina) maar geven alvast enkele markante feiten mee.

2021

... moest het jaar van het herstel worden. En dat was het ook. De orderboekjes liepen vol, we telden nooit zoveel startende bouwbedrijven en Vlaanderen leverde een recordaantal bouwvergunningen af.

Tot in het najaar de vele prijsstijgingen en oplopende levertijden van grondstoffen en materialen stokken in de wielen staken. De oplopende kosten duwden de bouwbarometer in het rood. Niet omwille van het werkvolume. Dat lag nog altijd hoog. Wel omwille van de hoog oplopende kosten die de bouwondernemers maar gedeeltelijk konden doorrekenen.

Ondertussen leven we nog altijd in onzekere tijden.

bouwbedrijven 2021

Bouwkmo's = Familiebedrijven

Eind 2021 telde de Vlaamse bouwsector 96.672 actieve bouwbedrijven, goed voor zo’n 194.000 rechtstreekse jobs. 76% van die bouwbedrijven hebben geen personeel. 95% van de bedrijven met personeel hebben minder dan 20 werknemers. We spreken hier dus over een echte kmo-sector.

De meeste bouwbedrijven zijn trouwens echte familiebedrijven. Dat blijkt nog eens duidelijk uit onze ledenenquête. 77% van de leden-bouwondernemers zijn zelf kind van een bouwondernemer. In bijna de helft van de bouwkmo’s zit de partner mee in het bedrijf.

Bouwunie

Ook Bouwunie deed het goed in 2021. Meer dan 5.500 mensen namen deel aan een van onze info- of netwerkactiviteiten. We leverden meer dan 3.100 adviezen op maat. En onze leden gaven ons een tevredenheidsscore van 8,3 op 10.
Cijfers waar we erg trots op zijn.

Het vorige jaarverslag met focus op circulair bouwen, vindt u hier (klik)

Bouwunie Jaarverslag 2021 (1696 kB)

16/06/2022

De bouwsector en de werking van Bouwunie in 2021. Het jaaroverzicht van Bouwunie in een kleurrijke infografiek.

Stel ons jouw vraag. Of vraag een bezoek aan van een van onze medewerkers. Bouwunie-leden contacteren het Bouwunie-expertenteam ook snel via 02 588 11 00 of via info@bouwunie.be. Of stel je vraag in de chat.

Dank voor je vraag. Een van onze experts volgt jouw vraag verder op.
Er is een onherstelbare fout opgetreden.
Er was een probleem bij het laden van het formulier.
De verwerking is bezig. Even geduld a.u.b.

Graag nog even uw gegevens zodat we u indien nodig kunnen contacteren:

• {{ data.formData.vat_isvalid = ((data.formData.vat && contactRequestForm.vat.$valid)? '1':null) }}
  • validatie...

• Vul alle velden volledig in. De verplichte velden zijn aangegeven.

Ik begrijp dat Bouwunie mijn persoonsgegevens verwerkt met het oog op leden- of prospectenbeheer.
    Indien ik dit als niet-lid niet wil, volstaat een mail naar privacy@bouwunie.be.

Ik kan mijn gegevens inkijken en laten aanpassen via een eenvoudig verzoek aan Bouwunie mét bewijs van identiteit.
    Met vragen of klachten over gegevensverwerking kan ik terecht bij de Gegevensbeschermingsautoriteit: www.privacycommission.be
    Het algemeen beleid van Bouwunie inzake gegevensverwerking vind ik onderaan deze pagina.

Bouwunie vzw
Maria-Theresialaan 35
1800 Vilvoorde
E-mail: info@bouwunie.be
Web:
Ondernemingsnummer: BE0411.024.830
Unizo vzw
Willebroekkaai 37
E-mail: ondernemerslijn@unizo.be
Web:
Jouw passie verdient de beste ondersteuning.