Overheidsopdrachten MOW verplicht gebruik e-Contracting

Het beleidsdomein Mobiliteit en Openbare Werken zet actief in op verdere digitale transformatie en verplicht vanaf 1 januari 2022 het gebruik van e-Contracting voor nieuwe opdrachten voor werken. Dat betekent dat administratieve dossierstukken enkel nog elektronisch worden uitgewisseld via e-Contracting.
 

Wat?

Momenteel kunt u met e-Contracting al schuldvorderingen en factuuraanvragen uitwisselen. Vanaf 2023 is het de bedoeling om alle administratieve dossierstukken (zoals dienstbevelen, processen-verbaal, contractwijzigingen …) in het kader van een overheidsopdracht elektronisch uit te wisselen.

Het systeem werd op maat van de opdrachtnemer van overheidsopdrachten gemaakt. Het houdt rekening met de regelgeving en biedt een efficiënt kanaal om administratieve dossierstukken digitaal en veilig uit te wisselen.
 

Voordelen

  • Het grote voordeel van e-Contracting is de directe ontvangst van briefwisseling. Er is geen vertraging meer door verzending via de post of e-mail.

  • Er is een automatische registratie van verzending en ontvangst in de applicatie zodat er  geen twijfel meer is die kan leiden tot discussies bij verwijlintresten.

  • Schuldvorderingen worden gemiddeld genomen sneller verwerkt.

  • Ook vallen de portkosten van aangetekende zendingen weg.

En daarnaast …

  • Het gebruik van het platform is kosteloos.

  • Wat voorheen via post of e-mail verliep, is volledig gedigitaliseerd. De documenten zijn onmiddellijk beschikbaar voor alle betrokkenen op één beveiligde plaats.

  • Statusopvolging is helder door automatisering.

  • Meerdere collega’s kunnen samen één dossier opvolgen.

  • Via rollenbeheer kunt u kiezen wie toegang krijgt en wie welke acties mag uitvoeren.

 

Voor wie?

e-Contracting is een webtoepassing voor opdrachtnemers van een overheidsopdracht:

  • Ofwel vermeldt het bestek het verplichte gebruik van e-Contracting bij het uitwisselen van schuldvorderingen en factuuraanvragen;

  • Ofwel beslissen de aanbesteder en opdrachtnemer samen (via een bijakte) om e-Contracting te gebruiken voor een lopende opdracht.

Momenteel werken al een 15-tal ondernemingen op vrijwillige basis vlot met e-Contracting.

Bij de eerste opdracht vraagt de opstart van e-Contracting de nodige aandacht en voorbereiding van de personen in uw onderneming die verantwoordelijk zijn voor de toewijzing van de digitale rechten van de medewerkers. U kunt hiervoor de documentatie op de webpagina rond e-Contracting raadplegen.
In geval van problemen kunt u bij de Helpdesk terecht.  

De deelnemende aanbesteders van de Vlaamse overheid zijn:

  • het Departement Mobiliteit en Openbare Werken

  • het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV)

  • het Agentschap voor Maritieme Dienstverlening en Kust (MDK)

  • De Vlaamse Waterweg

  • De Werkvennootschap

  • De Lijn

  • Het Facilitair Bedrijf (start geleidelijk in 2022).
     

Meer informatie?

 
e-Contracting is een initiatief van het beleidsdomein Mobiliteit en Openbare Werken van de Vlaamse overheid.

  

Stel ons jouw vraag. Of vraag een bezoek aan van een van onze medewerkers. Bouwunie-leden contacteren het Bouwunie-expertenteam ook snel via 02 588 11 00 of via info@bouwunie.be. Of stel je vraag in de chat.

Dank voor je vraag. Een van onze experts volgt jouw vraag verder op.
Er is een onherstelbare fout opgetreden.
Er was een probleem bij het laden van het formulier.
De verwerking is bezig. Even geduld a.u.b.

Graag nog even uw gegevens zodat we u indien nodig kunnen contacteren:

  • {{ data.formData.vat_isvalid = ((data.formData.vat && contactRequestForm.vat.$valid)? '1':null) }}
  • validatie...

  • Vul alle velden volledig in. De verplichte velden zijn aangegeven.

    Ik begrijp dat Bouwunie mijn persoonsgegevens verwerkt met het oog op leden- of prospectenbeheer.
    Indien ik dit als niet-lid niet wil, volstaat een mail naar privacy@bouwunie.be.

    Ik kan mijn gegevens inkijken en laten aanpassen via een eenvoudig verzoek aan Bouwunie mét bewijs van identiteit.
    Met vragen of klachten over gegevensverwerking kan ik terecht bij de Gegevensbeschermingsautoriteit: www.privacycommission.be
    Het algemeen beleid van Bouwunie inzake gegevensverwerking vind ik onderaan deze pagina.

 
Bouwunie vzw
Maria-Theresialaan 35
1800 Vilvoorde
Tel: 02 588 11 00
Fax: 02 253 07 45
E-mail: info@bouwunie.be
Web:
Ondernemingsnummer: BE0411.024.830
Unizo vzw
Willebroekkaai 37
1000 Brussel
Tel: 02 21 22 678
E-mail: ondernemerslijn@unizo.be
Web:
Jouw passie verdient de beste ondersteuning.

Bouwunie.be gebruikt cookies om je de beste ervaring op de website te bieden. Door op "OK" te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website, ga je akkoord met het plaatsen van deze cookies. Je kan de cookies weigeren. Hou er wel rekening mee dat dan bepaalde grafische elementen niet correct verschijnen en je bepaalde applicaties niet volledig kan gebruiken.
Wil je meer weten over cookies of jouw cookie-instellingen voor deze website aanpassen? Klik dan op "Meer over cookies?".