10 tips in de strijd tegen wanbetalers!

Stel u eens voor. U levert al het harde werk. Dat uw factuur correct betaald wordt, lijkt u dan ook logisch. Toch krijgen we vaker dan u denkt telefoontjes van collega's die botsen op een slechte betaler. Heeft u ermee te maken? Dan ligt de bal wel in uw kamp. Schulden zijn namelijk haalbaar, niet draagbaar. Het is dus aan u om in actie te komen.

Wist u trouwens dat 9 op de 10 bouwbedrijven te maken hebben met slechte betalers? De kans dat u er last van hebt, is dus zeer groot. En dat is niet fair. U verdient het om correct betaald te worden. En daar hebben we bij Bouwunie en UNIZO de juiste tools voor. Concrete tips en diensten om uw geld op uw rekening te krijgen en te vermijden dat u zelf in de financiële problemen komt.
 

Hoe helpt Bouwunie u hierbij?
 

  1. Met 10 heldere tips die u onmiddellijk toepast. 

  2. Met kant-en-klare modelbrieven voor bijvoorbeeld een ingebrekestelling 

  3. Met een aanmanings- en incassoservice via Unizo – Bouwunie. Wij manen uw slechte betaler aan te betalen met een stevig schrijven.  

  4. Met webinars, opleidingen en infosessies waar u de juridische knepen van het vak leert om wanbetalers in de toekomst te vermijden. Volg op 4 mei 2022 de gratis webinar met tips in de strijd tegen wanbetalers! Schrijf je in en krijg de herbekijklink. 

  5. Met persoonlijk advies, want elke situatie is anders. Onze juridische adviseur bekijkt samen met u welke wettelijke middelen u best inzet om uw wanbetaler aan te pakken. En hoe u de schade beperkt. 

 

>>Lees hier verder hoe we u helpen om uw openstaande facturen te innen. Hieronder krijgt u van ons al 10 belangrijke tips mee. Zo maar voor niets.


Dit zijn onze 10 belangrijkste tips tegen slechte betalers.

Pas onze praktische tips toe, en vermijd zo slechte betalers. Dek u in, en voorkom dat u in de problemen komt. En zet alles op papier.

  1. Sluit enkel schriftelijke overeenkomsten, of laat mondelinge contracten volgen door een schriftelijke bevestiging. Zoniet, is het uw woord tegen dat van uw klant.
     
  2. Weet dat uw klanten steeds mondiger worden. Dit is een feitelijk gegeven waar u niet meer om heen kan. Dek u zoveel mogelijk in op papier: het moet om uw rechten te vrijwaren.
     
  3. Tussentijds factureren geeft u nog altijd de meeste zekerheid. Het laat u toe om sneller in te grijpen, en het mogelijke verlies bij deze klant tot het minimum te herleiden.   
     
  4. Verstuur een ingebrekestelling altijd zowel via aangetekende brief als via gewone post. Verwijs in de aangetekende brief naar de brief via gewone post, en vice versa. Zo kan de klant nooit beweren dat hij de brief niet heeft gekregen. Mails volstaan niet!
     
  5. Verstuur een ingebrekestelling in een blanco enveloppe waarop het adres handgeschreven is, wanneer u vreest dat herkenbare briefwisseling in de papiermand belandt.     
     
  6. Veel aannemers hebben schrik om aangetekende brieven te schrijven, omdat zij menen dat dit te agressief overkomt. Maar waarom zou een aangetekende brief niet beleefd en vriendelijk kunnen geschreven zijn? Start uw brief bijvoorbeeld met 'Behoudens een vergissing van onzentwege…' of 'Wij verontschuldigen ons mocht dit schrijven uw betaling hebben gekruist.' . En eindig met 'Wij verontschuldigen ons u deze brief aangetekend te moeten sturen maar doen dit om onze rechten te vrijwaren'.
     
  7. Beperk een ingebrekestelling tot de kern van de zaak. De verleiding is soms groot om uw emoties de vrije loop te laten. Een rechter zal echter enkel rekening houden met argumenten die steek houden.
     
  8. Komt u tot een akkoord omtrent de minnelijke beëindiging van de werken? Zet het akkoord dan ook op papier. Bovendien moet een tegensprekelijke staat van bevinding en de eindafrekening opgemaakt worden.
     
  9. Ga niet in zee met een klant waarvan u op voorhand weet dat het een moeilijke klant is. De klant kost u misschien meer dan u dacht dat hij ooit zou opbrengen. 
     
  10. Gebruik de Bouwunie modelbrieven in de strijd tegen slechte betalers, zoals de ingebrekestelling, het afbetalingsplan,… Waterdichte juridische documenten waarmee u sterk in uw schoenen staat.

     

 Meer weten? Download dan hier gratis onze pocket "Juiste contracten opstellen en slechte betalers vermijden"



Start uw lidmaatschap, en maak direct gebruik van onze expertise en diensten.

Als lid van Bouwunie-UNIZO doet u onbeperkt beroep op onze diensten.
Waarom dus nog twijfelen? Start vandaag nog hier uw lidmaatschap



Hebt u nog extra vragen over onze diensten? 

Contacteer ons via info@bouwunie.be of bel ons via 02 588 11 00. Dan leggen we het u allemaal met plezier haarfijn uit. 


 

Stel ons hier uw vraag. Of vraag een bezoek aan van een van onze medewerkers. Bouwunie-leden contacteren het Bouwunie-expertenteam ook snel via 02 588 11 00 of via info@bouwunie.be.

Dank voor uw vraag. Een van onze experts volgt uw vraag verder op.
Er is een onherstelbare fout opgetreden.
Er was een probleem bij het laden van het formulier.
De verwerking is bezig. Even geduld a.u.b.

Graag nog even uw gegevens zodat we u indien nodig kunnen contacteren:

  • {{ data.formData.vat_isvalid = ((data.formData.vat && contactRequestForm.vat.$valid)? '1':null) }}
  • validatie...

  • Vul alle velden volledig in. De verplichte velden zijn aangegeven.

    Bouwunie verwerkt uw persoonsgegevens met het oog op leden- of prospectenbeheer. Indien u dit als niet-lid niet wil, volstaat een mail naar privacy@bouwunie.be.

    U kan uw gegevens inkijken en laten aanpassen via een eenvoudig verzoek aan Bouwunie mét bewijs van identiteit.
    Met vragen of klachten over gegevensverwerking kan u terecht bij de Gegevensbeschermingsautoriteit: www.privacycommission.be
    Het algemeen beleid van Bouwunie inzake gegevensverwerking vindt u onderaan deze pagina.

 
Bouwunie vzw
Maria-Theresialaan 35
1800 Vilvoorde
Tel: 02 588 11 00
Fax: 02 253 07 45
E-mail: info@bouwunie.be
Web:
Unizo vzw
Willebroekkaai 37
1000 Brussel
Tel: 02 21 22 678
E-mail: ondernemerslijn@unizo.be
Web:
Uw passie verdient de beste ondersteuning.

Bouwunie.be gebruikt cookies om u de beste ervaring op de website te bieden. Door op "OK" te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website, gaat u akkoord met het plaatsen van deze cookies. U kan de cookies weigeren. Hou er wel rekening mee dat dan bepaalde grafische elementen niet correct verschijnen en u bepaalde applicaties niet volledig kan gebruiken.
Wilt u meer weten over cookies of uw cookie-instellingen voor deze website aanpassen? Klik dan op "Meer over cookies?".