10 tips in de strijd tegen wanbetalers!

Stel je eens voor. Je levert al het harde werk. Dat je factuur correct betaald wordt, lijkt dan ook logisch. Toch krijgen we vaker dan je denkt telefoontjes van collega's die botsen op een slechte betaler. Heb je ermee te maken? Dan ligt de bal wel in jouw kamp. Schulden zijn namelijk haalbaar, niet draagbaar. Het is dus aan jou om in actie te komen.

Wist je trouwens dat 9 op de 10 bouwbedrijven te maken hebben met slechte betalers? De kans dat je er last van hebt, is dus zeer groot. En dat is niet fair. Je verdient het om correct betaald te worden. En daar hebben we bij Bouwunie en UNIZO de juiste tools voor. Concrete tips en diensten om je geld op je rekening te krijgen en te vermijden dat je zelf in de financiële problemen komt.
 

Hoe helpt Bouwunie jou hierbij?
 

  1. Met 10 heldere tips die je onmiddellijk toepast. 

  2. Met kant-en-klare modelbrieven voor bijvoorbeeld een ingebrekestelling 

  3. Met een aanmanings- en incassoservice via Unizo – Bouwunie. Wij manen jouw slechte betaler aan te betalen met een stevig schrijven.  

  4. Met webinars, opleidingen en infosessies waar je de juridische knepen van het vak leert om wanbetalers in de toekomst te vermijden. Herbekijk ons webinar met tips in de strijd tegen wanbetalers!

  5. Met persoonlijk advies, want elke situatie is anders. Onze juridische adviseur bekijkt samen met jou welke wettelijke middelen je best inzet om jouw wanbetaler aan te pakken. En hoe je de schade beperkt. 

 
>>Lees hier verder hoe we jou helpen om openstaande facturen te innen. Hieronder krijg je van ons al 10 belangrijke tips mee. Zo maar voor niets.


Dit zijn onze 10 belangrijkste tips tegen slechte betalers.

Pas onze praktische tips toe, en vermijd zo slechte betalers. Dek je in, en voorkom dat je in de problemen komt. En zet alles op papier.

  1. Sluit enkel schriftelijke overeenkomsten, of laat mondelinge contracten volgen door een schriftelijke bevestiging. Zoniet, is het jouw woord tegen dat van je klant.
     
  2. Weet dat je klanten steeds mondiger worden. Dit is een feitelijk gegeven waar je niet meer om heen kan. Dek je zoveel mogelijk in op papier: het moet om jouw rechten te vrijwaren.
     
  3. Tussentijds factureren geeft je nog altijd de meeste zekerheid. Het laat je toe om sneller in te grijpen, en het mogelijke verlies bij deze klant tot het minimum te herleiden.   
     
  4. Verstuur een ingebrekestelling altijd zowel via aangetekende brief als via gewone post. Verwijs in de aangetekende brief naar de brief via gewone post, en vice versa. Zo kan de klant nooit beweren dat hij de brief niet heeft gekregen. Mails volstaan niet!
     
  5. Verstuur een ingebrekestelling in een blanco enveloppe waarop het adres handgeschreven is, wanneer je vreest dat herkenbare briefwisseling in de papiermand belandt.     
     
  6. Veel aannemers hebben schrik om aangetekende brieven te schrijven, omdat zij menen dat dit te agressief overkomt. Maar waarom zou een aangetekende brief niet beleefd en vriendelijk kunnen geschreven zijn? Start je brief bijvoorbeeld met 'Behoudens een vergissing van onzentwege…' of 'Wij verontschuldigen ons mocht dit schrijven uw betaling hebben gekruist.' . En eindig met 'Wij verontschuldigen ons u deze brief aangetekend te moeten sturen maar doen dit om onze rechten te vrijwaren'.
     
  7. Beperk een ingebrekestelling tot de kern van de zaak. De verleiding is soms groot om je emoties de vrije loop te laten. Een rechter zal echter enkel rekening houden met argumenten die steek houden.
     
  8. Kom je tot een akkoord over de minnelijke beëindiging van de werken? Zet het akkoord dan ook op papier. Bovendien moet een tegensprekelijke staat van bevinding en de eindafrekening opgemaakt worden.
     
  9. Ga niet in zee met een klant waarvan je op voorhand weet dat het een moeilijke klant is. De klant kost je misschien meer dan je dacht dat hij ooit zou opbrengen. 
     
  10. Gebruik de Bouwunie modelbrieven in de strijd tegen slechte betalers, zoals de ingebrekestelling, het afbetalingsplan,… Waterdichte juridische documenten waarmee je sterk in je schoenen staat.

     

 Meer weten? Download hier gratis onze pocket "Juiste contracten opstellen en slechte betalers vermijden"



Start je lidmaatschap, en maak direct gebruik van onze expertise en diensten.

Als lid van Bouwunie-UNIZO doe je onbeperkt beroep op onze diensten.
Waarom dus nog twijfelen? Start vandaag nog hier je lidmaatschap


Heb je nog extra vragen over onze diensten? 

Contacteer ons via info@bouwunie.be of bel ons via 02 588 11 00. Dan leggen we het je allemaal met plezier haarfijn uit. 


 

Stel ons jouw vraag. Of vraag een bezoek aan van een van onze medewerkers. Bouwunie-leden contacteren het Bouwunie-expertenteam ook snel via 02 588 11 00 of via info@bouwunie.be. Of stel je vraag in de chat.

Dank voor je vraag. Een van onze experts volgt jouw vraag verder op.
Er is een onherstelbare fout opgetreden.
Er was een probleem bij het laden van het formulier.
De verwerking is bezig. Even geduld a.u.b.

Graag nog even uw gegevens zodat we u indien nodig kunnen contacteren:

  • {{ data.formData.vat_isvalid = ((data.formData.vat && contactRequestForm.vat.$valid)? '1':null) }}
  • validatie...

  • Vul alle velden volledig in. De verplichte velden zijn aangegeven.

    Ik begrijp dat Bouwunie mijn persoonsgegevens verwerkt met het oog op leden- of prospectenbeheer.
    Indien ik dit als niet-lid niet wil, volstaat een mail naar privacy@bouwunie.be.

    Ik kan mijn gegevens inkijken en laten aanpassen via een eenvoudig verzoek aan Bouwunie mét bewijs van identiteit.
    Met vragen of klachten over gegevensverwerking kan ik terecht bij de Gegevensbeschermingsautoriteit: www.privacycommission.be
    Het algemeen beleid van Bouwunie inzake gegevensverwerking vindt ik onderaan deze pagina.

 
Bouwunie vzw
Maria-Theresialaan 35
1800 Vilvoorde
Tel: 02 588 11 00
Fax: 02 253 07 45
E-mail: info@bouwunie.be
Web:
Unizo vzw
Willebroekkaai 37
1000 Brussel
Tel: 02 21 22 678
E-mail: ondernemerslijn@unizo.be
Web:
Jouw passie verdient de beste ondersteuning.

Bouwunie.be gebruikt cookies om u de beste ervaring op de website te bieden. Door op "OK" te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website, gaat u akkoord met het plaatsen van deze cookies. U kan de cookies weigeren. Hou er wel rekening mee dat dan bepaalde grafische elementen niet correct verschijnen en u bepaalde applicaties niet volledig kan gebruiken.
Wilt u meer weten over cookies of uw cookie-instellingen voor deze website aanpassen? Klik dan op "Meer over cookies?".