Communicatie en marketing
Goed communiceren is moeilijk, terwijl iedereen praten en luisteren als de meest natuurlijke zaken beschouwt die hij van kindsbeen af heeft geleerd. Toch zien we dat communicatie in werkelijkheid lang niet altijd van een leien dakje loopt.
De bouwsector heeft niet zo’n beste reputatie als het aankomt op goed, efficiënt en tijdig communiceren. Waar de communicatie mank loopt, onstaan geschillen. Deze kan u missen als kiespijn want ze kosten u veel tijd en geld.
Zelfs de beste planning van de beste vakman raakt al eens in de war door onvoorziene omstandigheden, slecht weer of overmacht. Uw klant kan daar meestal begrip voor opbrengen. Als u hem maar snel en duidelijk op de hoogte brengt.
Goed werk afleveren en een realistische planning opmaken, is duidelijk niet voldoende. Het sluitstuk voor echte klantentevredenheid is communicatie.
Ook in de communicatie met medewerkers loopt het al eens mis. Onderzoek wijst uit dat slechte of onvoldoende communicatievaardigheden van u als zaakvoerder of ploegbaas, vaak resulteren in het vertrek van medewerkers naar een andere firma of sector.
Redenen genoeg dus om hier iets aan te doen!
Met Bouwunie's bouwstenen voor betere communicatie zet u alvast een eerste belangrijke stap. Deze toetsingslijsten laten u nadenken over enkele belangrijke aspecten van goed communiceren met uw klanten en uw medewerkers en geven u hiervoor onmiddellijk bruikbare tips.
Kennisartikels van deze rubriek
- Een foto gebruiken op jouw website?
- Bouwstenen voor betere communicatie
- Bent u actief op internet en de sociale media?
- Internet marketing
- Veelgestelde vragen bij www.vinduwaannemer.be
- Een collega getuigt: Interieur is techniciteit én emotie
- Waarom aan een beurs deelnemen?
- Voordelen van deelname aan regionale beurzen
- Marketing hoeft niet moeilijk te zijn.
- 10 marketingtips voor uw bouwbedrijf
- Slechte commentaren op het internet? Wat nu?
- Een collega getuigt: Een voordeur staat voor een hele filosofie
- Tips om uw verkoop digitaal een boost te geven.