Nieuw register telewerk – verplichting voor iedereen met personeel!

Vanaf 1 april geldt er voor iedereen met personeel een nieuwe verplichting zodat de overheid het verplicht telewerken verder kan controleren. Voortaan moet u als werkgever elke maand ingeven hoeveel medewerkers telewerken, en voor wie thuiswerk niet mogelijk is. Het gaat om aantallen, u moet niet de namen of functies doorgeven.

Ondanks dat onze bouwvakarbeiders onmogelijk kunnen telewerken, dienen we toch deze verplichting op te volgen. Bouwunie blijft pleiten voor een uitzondering, maar zolang we deze niet bekomen, volgt u dus best onderstaande instructies!

U vindt de registratietool op de portaalsite van de RSZ.
 

Vanaf wanneer?

Vanaf 1 april zal u thuiswerken moeten registreren via de applicatie 'Corona Telewerkaangifte'.

De aangifte doet u maandelijks ten laatste op de zesde kalenderdag van de maand. Dus:
 
  • De situatie op de eerste werkdag van april 2021 dient aangegeven op uiterlijk dinsdag 6 april 2021

  • De situatie op de eerste werkdag van mei 2021 dient aangegeven op uiterlijk donderdag 6 mei 2021

  • De situatie op de eerste werkdag van juni 2021 dient aangegeven op uiterlijk zondag 6 juni 2021
     

Let op

Niet of laattijdig invullen kan strikt genomen worden gesanctioneerd met een strafrechtelijke geldboete van € 400 tot € 4.000 of een administratieve geldboete van € 200 tot € 2.000.
 

Hoe ziet de applicatie eruit?

 

Vestigingseenheid

u moet kiezen of uw onderneming:

  • één vestigingseenheid heeft.

  • meerdere vestigingseenheden heeft en u aangifte doet voor al die eenheden.


Werknemer

In het luik over uw medewerkers moet u twee vragen beantwoorden.

  • Hoeveel personen zijn werkzaam in uw onderneming?  

  • Hoeveel van die personen oefenen een niet-telewerkbare functie uit?

    • Let op: Het gaat hierbij om een momentopname, een foto zeg maar.  De aangifte heeft betrekking op het aantal personen op de eerste werkdag van de maand.  Dus op 1 april, 3 mei, 1 juni, …

Onder ‘werknemer die niet kan telewerken’ wordt verstaan: elke functie die van nature ter plaatse moet uitgevoerd worden, bijvoorbeeld bouwvakarbeiders, chauffeurs, technische bedienden (werfleiders, projectleiders, …), onthaalpersoneel, keukenpersoneel, schoonmaakpersoneel, administratieve medewerkers die hun opdrachten niet van thuis kunnen verrichten,...
 

  • Ook tijdelijke werknemers of zelfstandigen die structureel (consultants, zelfstandige projectleiders,…)  in uw bedrijf werken, moeten opgenomen worden in beide cijfers.

    De onderaannemers op uw werven dienen niet te worden meegerekend!

     

Contact

U vult uw contactgegevens in.

 

Overzicht aangifte

Aan het einde krijgt u als werkgever een overzicht toegestuurd van de zonet ingevulde gegevens.
 

Meer info

Op de website van de RSZ vindt u een uitgebreide lijst met vragen en antwoorden.
 

Stel ons hier uw vraag. Of vraag een bezoek aan van een van onze medewerkers. Bouwunie-leden contacteren het Bouwunie-expertenteam ook snel via 02 588 11 00 of via info@bouwunie.be.

Dank voor uw vraag. Een van onze experts volgt uw vraag verder op.
Er is een onherstelbare fout opgetreden.
Er was een probleem bij het laden van het formulier.
De verwerking is bezig. Even geduld a.u.b.

Graag nog even uw gegevens zodat we u indien nodig kunnen contacteren:

  • {{ data.formData.vat_isvalid = ((data.formData.vat && contactRequestForm.vat.$valid)? '1':null) }}
  • validatie...

  • Vul alle velden volledig in. De verplichte velden zijn aangegeven.

    Bouwunie verwerkt uw persoonsgegevens met het oog op leden- of prospectenbeheer. Indien u dit als niet-lid niet wil, volstaat een mail naar privacy@bouwunie.be.

    U kan uw gegevens inkijken en laten aanpassen via een eenvoudig verzoek aan Bouwunie mét bewijs van identiteit.
    Met vragen of klachten over gegevensverwerking kan u terecht bij de Gegevensbeschermingsautoriteit: www.privacycommission.be
    Het algemeen beleid van Bouwunie inzake gegevensverwerking vindt u onderaan deze pagina.

 
Bouwunie vzw
Maria-Theresialaan 35
1800 Vilvoorde
Tel: 02 588 11 00
Fax: 02 253 07 45
E-mail: info@bouwunie.be
Web:
Unizo vzw
Willebroekkaai 37
1000 Brussel
Tel: 0800 20 750
E-mail: ondernemerslijn@unizo.be
Web:
Uw passie verdient de beste ondersteuning.

Bouwunie.be gebruikt cookies om u de beste ervaring op de website te bieden. Door op "OK" te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website, gaat u akkoord met het plaatsen van deze cookies. U kan de cookies weigeren. Hou er wel rekening mee dat dan bepaalde grafische elementen niet correct verschijnen en u bepaalde applicaties niet volledig kan gebruiken.
Wilt u meer weten over cookies of uw cookie-instellingen voor deze website aanpassen? Klik dan op "Meer over cookies?".