In de toonzaal

Paaspauze van 27 maart tot 25 april

Op het Overlegcomité van 24 maart is beslist dat niet-essentiële winkels enkel op afspraak klanten mogen ontvangen.
Er is geen termijn geplakt op hoe lang vooraf de klant een afspraak moet maken.

Het gaat hier enkel over consumenten. Diensten aan professionele klanten (B2B - groothandels voor professionals) kunnen zoals voorheen doorgaan en moeten dus niet op afspraak werken.

Ook doe-het-zelf winkels mogen open blijven, zowel deze met een algemeen als deze met een gespecialiseerd assortiment zoals een verf- of tegelwinkel.
Op de website van de FOD Economie vindt u een indicatieve lijst van voornaamste toegelaten activiteiten.
 

Afspraak

De klant mag de winkel alleen binnen met een bevestiging van het gereserveerde tijdslot en enkel tijdens dat gereserveerde slot.
In de bevestiging van de afspraak moeten de naam en voornaam van de klant staan, de datum en het gereserveerde tijdslot. U mag die bevestiging per e-mail of sms sturen of in een afsprakenregister noteren en bijhouden.

Unizo heeft een adviesgids met tips om klantvriendelijk en efficiënt om te gaan met het winkelen op afspraak. Bekijk ook de Facebook Live van Unizo waar de adviseurs dit met praktische voorbeelden toelichten (Info website Unizo). 
Daar komen o.a. afspraaktools aan bod zoals Calendly. Via onze website www.vinduwaannemer.be voorzien we ook een online afsprakenmodule. Op die manier kunnen uw klanten eenvoudig een afspraak in uw showroom of atelier inplannen.

Het aantal klanten dat tegelijk binnen mag, is afhankelijk van de grootte van de winkel, d.w.z. houd rekening met 1 klant per 10 m², en is beperkt tot maximum 50.

De klant komt in principe alleen maar mag één persoon meenemen. Dat moet dan een gezinslid of het vaste knuffelcontact zijn.
 

Leveren en afhalen

Het leveren en plaatsen van vooraf bestelde goederen en "click-and-collect" blijft mogelijk, op voorwaarde dat er geen fysiek contact is en de winkelruimte niet betreden wordt. U kan dus met een afhaalsysteem buiten werken (zoals in november).

Als er een wachtrij is, dan moet u die zo organiseren dat er geen samenscholing ontstaat en de regels van afstand houden gerespecteerd worden.
 

Steun

Minister van Zelfstandigen en KMO David Clarinval meldt dat wie zijn zaak moet sluiten, aanspraak kan maken op het dubbel overbruggingsrecht voor de maanden maart en april. Wie op afspraak open kan blijven en een omzetverlies van ten minste 40% heeft, krijgt het enkele overbruggingsrecht (tweede pijler). Als het onmogelijk blijkt om op afspraak te openen, kunnen de zaken sluiten en gebruik maken van het dubbele crisis-overbruggingsrecht - Info Liantis.

Ook het Vlaams beschermingsmechanisme blijft doorlopen tot eind april. Al wie dicht moet of 60 procent omzetverlies kan aantonen, komt in aanmerking voor steun. Meer info volgt (Vlaio).


De andere maatregelen blijven ondertussen uiteraard ook gelden

Zo moet iedereen die de winkel betreedt zijn/haar handen ontsmetten en een mondmasker dragen. En u moet de nodige informatie over de te volgen maatregelen geven.

Hoe u precies moet omgaan met uw klanten vindt u in de "Gids voor de opening van de handel" van de FOD Economie. 

Hieronder vindt u de maatregelen die u al moest nemen.


Vanaf 26 april mogen de winkels weer openen zonder afspraak. Winkelen kan dan met 2 personen uit hetzelfde huishouden

 

Te nemen maatregelen

U moet in uw winkel of toonzaal een aantal strikte regels volgen en laten naleven door uw klanten:
 

  • Winkelen moet alleen (tenzij je hulp nodig hebt). Het gezelschap van kinderen tot en met 18 jaar wordt zoveel mogelijk beperkt.  Winkelen gebeurt maximaal een halfuur, behalve indien op afspraak. 
    Van het individueel winkelen kan alleen afgeweken worden in uitzonderlijke omstandigheden. Zoals bij de aankoop van grote goederen waarbij een grondige bespreking noodzakelijk is gezien de impact op het huishouden of de woning. Dit kan via een voorafgaande afspraak in ondernemingen of verenigingen die uitsluitend op afspraak werken en waarbij twee personen aanwezig kunnen zijn: 1 extra lid van het huishouden of voor de alleenstaande het knuffelcontact.

  • Je laat maximum 1 klant per 10 vierkante meter toe. Indien echter de voor de klant toegankelijke vloeroppervlakte kleiner is dan 20 vierkante meter, mag meer dan één klant de ruimte betreden, zolang een afstand van 1,5 meter tussen klanten gewaarborgd kan worden, met een maximum van 2 klanten. Winkels met een verkoopoppervlakte van meer dan 400m² moeten verplicht een toegangscontrole voorzien. Het absolute aantal klanten dat in de winkel aanwezig mag zijn, is beperkt tot 50.

  • Winkels zijn verantwoordelijk voor het beheer van de wachtrijen buiten de winkel. Je moet er voor zorgen dat de wachtende klanten anderhalve meter afstand bewaren. De organisatie buiten de winkel gebeurt volgens de richtlijnen van de lokale overheden. 

  • Voor je personeel, baseer je je op de Generieke Gids van de Groep van 10, eventueel aangevuld met richtlijnen op sectoraal of ondernemingsniveau. Je kan ook andere gepaste maatregelen nemen, als die minstens een gelijkwaardig niveau van bescherming bieden. Stel deze maatregelen op in overleg met jouw personeel en dienst voor bescherming en preventie op het werk.

  • Je bent verplicht om middelen voor de noodzakelijke handhygiëne ter beschikking te stellen voor het personeel 

  • De veiligheidsmaatregelen die in jouw onderneming gelden, moeten zichtbaar aangekondigd zijn voor alle bezoekers, inclusief personeelsleden en leveranciers

  • Aan de ingang moet ontsmettende handgel ter beschikking zijn; iedereen die de winkel betreedt moet zijn/haar handen ontsmetten

  • Het dragen van een mondmasker is verplicht voor jezelf, voor je personeel en voor je klanten. 

  • De toegang tot de commerciële centra, winkelstraten en parkings zijn georganiseerd op basis van instructies van de gemeentelijke overheid. 

  • Je moet de nodige maatregelen nemen om het anderhalvemeteren te respecteren. Is dat niet mogelijk, dan moet je passende preventiemaatregelen nemen.

  • Neem ook de nodige maatregelen voor de parking, de ontvangstruimte, ... .

  • Zorg voor een goede verluchting.

  • Duid een contactpersoon aan zodat consumenten en personeelsleden een mogelijke besmetting met het coronavirus COVID-19 kunnen melden. Dit moet de contact tracing vergemakkelijken.
     

Alle richtlijnen op een rij

>> Lees zeker ook de gids van de FOD Economie

 

Gids voor de opening van de handel (1134 kB)

27/03/2021

Gids van de FOD Economie over hoe u moet omgaan met uw klanten in de strijd tegen covid-19

Stel ons hier uw vraag. Of vraag een bezoek aan van een van onze medewerkers. Bouwunie-leden contacteren het Bouwunie-expertenteam ook snel via 02 588 11 00 of via info@bouwunie.be.

Dank voor uw vraag. Een van onze experts volgt uw vraag verder op.
Er is een onherstelbare fout opgetreden.
Er was een probleem bij het laden van het formulier.
De verwerking is bezig. Even geduld a.u.b.

Graag nog even uw gegevens zodat we u indien nodig kunnen contacteren:

  • {{ data.formData.vat_isvalid = ((data.formData.vat && contactRequestForm.vat.$valid)? '1':null) }}
  • validatie...

  • Vul alle velden volledig in. De verplichte velden zijn aangegeven.

    Bouwunie verwerkt uw persoonsgegevens met het oog op leden- of prospectenbeheer. Indien u dit als niet-lid niet wil, volstaat een mail naar privacy@bouwunie.be.

    U kan uw gegevens inkijken en laten aanpassen via een eenvoudig verzoek aan Bouwunie mét bewijs van identiteit.
    Met vragen of klachten over gegevensverwerking kan u terecht bij de Gegevensbeschermingsautoriteit: www.privacycommission.be
    Het algemeen beleid van Bouwunie inzake gegevensverwerking vindt u onderaan deze pagina.

 
Bouwunie vzw
Maria-Theresialaan 35
1800 Vilvoorde
Tel: 02 588 11 00
Fax: 02 253 07 45
E-mail: info@bouwunie.be
Web:
Unizo vzw
Willebroekkaai 37
1000 Brussel
Tel: 0800 20 750
E-mail: ondernemerslijn@unizo.be
Web:
Uw passie verdient de beste ondersteuning.

Bouwunie.be gebruikt cookies om u de beste ervaring op de website te bieden. Door op "OK" te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website, gaat u akkoord met het plaatsen van deze cookies. U kan de cookies weigeren. Hou er wel rekening mee dat dan bepaalde grafische elementen niet correct verschijnen en u bepaalde applicaties niet volledig kan gebruiken.
Wilt u meer weten over cookies of uw cookie-instellingen voor deze website aanpassen? Klik dan op "Meer over cookies?".