Oekraïne en prijsstijgingen

Dat de oorlog in Oekraïne niet zonder gevolgen blijft voor velen onder u, is een feit. Soms met verregaande impact op uw dagelijkse werking. 

Onze Bouwunie-adviseurs bespreken hier de belangrijkste topics en geven antwoorden op veel gestelde vragen. 

 

Prijsstijgingen en bevoorradingsproblemen

Uw contracten met leveranciers en fabrikanten

Bouwbedrijven krijgen nu bijna dagelijks slecht nieuws van hun leverancier, fabrikant, bouwstoffer. Hij wil of kan geen vaste prijzen geven. De prijs is een dagprijs of maar 48 uren geldig. Hij weet niet wanneer de producten kunnen geleverd worden of zegt dat bepaalde artikels gewoon niet meer geproduceerd worden. Sommige leveranciers breken gewoonweg in op eerdere prijsafspraken.

Maar welke rechten hebt u? Hoe moet u omgaan met eenzijdig opgelegde toeslagen of met leveranciers die inbreken op een lopend contract?
In het artikel 'Is het inkopen tegen gegarandeerde prijzen vandaag nog mogelijk' leggen we het voor u uit.
  

Uw contracten met uw eigen klanten

Plotse en onvoorziene prijsstijgingen van belangrijke bouwmaterialen wegen op uw rentabiliteit. Hoe kan u de schade beperken? Wat kan u doen om dit te voorzien in uw toekomstige projecten? 
De aanpak en de spelregels verschillen naargelang het geval. Gaat het om een overheidsopdracht of een privé opdracht, B2B of B2C? In de offertefase of in een lopend contract?

U leest er meer over in ons artikel 'Onvoorziene prijsstijgingen: hoe hiermee omgaan in nieuwe en lopende contracten'
 

Praktische hulp bij prijsherzieningen

In de tijdspanne tussen de offerte en de uiteindelijke uitvoering van een opdracht kunnen de lonen en sociale lasten, en de prijzen van materialen, grondstoffen en producten wijzigen. Om met deze schommelingen rekening te houden, kan u werken met een prijsherziening. In overheidsopdrachten is dat een courante praktijk, maar u kan ook een prijsherziening toepassen in privé contracten, als u dat vooraf met uw klant afspreekt.

Meer info over de prijsherziening, de te gebruiken formule en de modaliteiten, vindt u in de rubriek Prijsherziening.

Bouwunie heeft een tool (excel) waarmee u snel een eenvoudige prijsherziening uitrekent. U vindt hem hier (klik)

De waarden die gebruikt worden om de prijsherziening te berekenen, vindt u hier: S-waarden en I-waarden, en op de website van de FOD Economie
 

Info

Graag meer info over wat u kan doen ten aanzien van uw leveranciers of uw klanten? Contacteer adviseurs Nadia Schepens, tel. 02 588 42 05, mail of Hilde Masschelein, tel. 02 588 42 00, mail

Voor info over de te gebruiken indexen of waarden, en hulp bij de berekening van een prijsherziening of indexatie, kan u terecht bij economisch adviseur Anja Larik, tel. 02 588 42 01, mail
 

Oekraïners

Opvang

Vlaanderen wil op korte termijn 18.000 duurzame opvangplaatsen vrijmaken voor vluchtelingen uit Oekraïne. De Vlaamse taskforce Oekraïne lanceerde hiervoor de Vlaamse digitale huisvestingstool. Via deze tool registreren organisaties, bedrijven, verenigingen en lokale besturen hun opvanglocaties die geschikt zijn voor een duurzame tijdelijke huisvesting van Oekraïense vluchtelingen.

U leest er meer over op deze pagina Taskforce opvang Oekraïne: registreer uw opvangaanbod in de digitale huisvestingstool

 

Tewerkstelling

Hebt u een job voor mensen uit Oekraïne? Meld uw vacature bij VDAB onder de noemer #werkplekvrij. Op een speciale onthaalpagina voor werkgevers staan antwoorden op belangrijke vragen: mag u een nieuwkomer aanwerven, hoe pakt u dat best aan en welk ondersteuningsaanbod biedt VDAB aan. Meer info vindt u op de pagina Minister Crevits roept werkgevers op om vacatures voor Oekraïners te melden bij de VDAB

Binnenkort komt er ook informatie op die site voor de vluchtelingen zelf en voorziet VDAB in taalopleidingen, sollicitatieondersteuning of begeleiding bij diploma-erkenning.
 

Kan u Oekraïense vluchtelingen onmiddellijk in dienst nemen?

Sinds maandag 7 maart kunnen alle vluchtelingen uit Oekraïne zich laten registreren bij een speciaal ‘registratiecentrum’. Op het moment van de registratie ontvangen ze een attest als ontheemde. Van het lokale gemeentebestuur waar ze verblijven, krijgen ze met dit attest een elektronische verblijfskaart A. Een werkgever kan een vluchteling die in het bezit is van deze documenten onmiddellijk in dienst nemen.
 

Kan een Oekraïense vluchteling ook starten met een zelfstandige activiteit in België als hij of zij dat wil?

Wie als Oekraïner met een tijdelijke verblijfsvergunning type A aan de slag wil als zelfstandige, heeft ook een beroepskaart nodig om een zelfstandige activiteit te mogen uitoefenen. Afhankelijk van het gewest waar hij of zij de zelfstandige activiteit wil uitoefenen, gelden andere regels en voorwaarden. In België kan u zo’n aanvraag indienen via het WSE-loket van Vlaanderen of via het ondernemingsloket voor het Waalse en Brussels Hoofdstedelijke gewest.

Meer info over tewerkstellen van Oekraïense vluchtelingen
 

Door de gevolgen van de oorlog in Oekraïne moet ik mijn personeel op tijdelijke werkloosheid zetten. Kan dit?

Ja, tijdelijke werkloosheid overmacht is mogelijk, indien in de onderneming onmogelijk kan gewerkt worden als gevolg van de oorlog. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de problemen veroorzaakt door een gebrek aan grondstoffen of materialen die vanuit het Oosten van Europa geleverd worden.
Dergelijke situaties kunnen tot 30 juni 2022 recht geven op tijdelijke werkloosheid wegens overmacht.
 

Info

Adviseur Twain De Hondt, tel. 02 588 11 01 of mail 
 

 

Meer info

Unizo heeft op haar website antwoorden op enkele veel gestelde vragen verzameld. Neem ook daar een kijkje: UNIZO.be
  

Kennisartikels van deze rubriek

Stel ons jouw vraag. Of vraag een bezoek aan van een van onze medewerkers. Bouwunie-leden contacteren het Bouwunie-expertenteam ook snel via 02 588 11 00 of via info@bouwunie.be. Of stel je vraag in de chat.

Dank voor je vraag. Een van onze experts volgt jouw vraag verder op.
Er is een onherstelbare fout opgetreden.
Er was een probleem bij het laden van het formulier.
De verwerking is bezig. Even geduld a.u.b.

Graag nog even uw gegevens zodat we u indien nodig kunnen contacteren:

  • {{ data.formData.vat_isvalid = ((data.formData.vat && contactRequestForm.vat.$valid)? '1':null) }}
  • validatie...

  • Vul alle velden volledig in. De verplichte velden zijn aangegeven.

    Ik begrijp dat Bouwunie mijn persoonsgegevens verwerkt met het oog op leden- of prospectenbeheer.
    Indien ik dit als niet-lid niet wil, volstaat een mail naar privacy@bouwunie.be.

    Ik kan mijn gegevens inkijken en laten aanpassen via een eenvoudig verzoek aan Bouwunie mét bewijs van identiteit.
    Met vragen of klachten over gegevensverwerking kan ik terecht bij de Gegevensbeschermingsautoriteit: www.privacycommission.be
    Het algemeen beleid van Bouwunie inzake gegevensverwerking vindt ik onderaan deze pagina.

 
Bouwunie vzw
Maria-Theresialaan 35
1800 Vilvoorde
Tel: 02 588 11 00
Fax: 02 253 07 45
E-mail: info@bouwunie.be
Web:
Ondernemingsnummer: BE0411.024.830
Unizo vzw
Willebroekkaai 37
1000 Brussel
Tel: 02 21 22 678
E-mail: ondernemerslijn@unizo.be
Web:
Jouw passie verdient de beste ondersteuning.

Bouwunie.be gebruikt cookies om u de beste ervaring op de website te bieden. Door op "OK" te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website, gaat u akkoord met het plaatsen van deze cookies. U kan de cookies weigeren. Hou er wel rekening mee dat dan bepaalde grafische elementen niet correct verschijnen en u bepaalde applicaties niet volledig kan gebruiken.
Wilt u meer weten over cookies of uw cookie-instellingen voor deze website aanpassen? Klik dan op "Meer over cookies?".