Leg je jaaractieplan voor aan je CPBW vóór 1 november

Vóór 1 november moet de werkgever het voorstel van het jaaractieplan van het volgend dienstjaar voor advies voorleggen aan het Comité Preventie en Bescherming op het Werk (CPBW).


Elk jaar stelt de werkgever in overleg met de leden van de hiërarchische lijn en de Diensten voor Preventie en Bescherming op het Werk een jaaractieplan (JAP) op ter bevordering van het welzijn van de werknemers op het werk. Het voorstel van jaaractieplan moet twee maanden voor de start van het volgende dienstjaar ter advies worden voorgelegd aan het CPBW (als een dienstjaar samenvalt met het kalenderjaar, is dat dus voor 1 november).

Dit jaaractieplan is een schriftelijk document waarin de preventieactiviteiten jaarlijks worden uitgewerkt in een concreet actieplan. Het steunt op het vijfjaarlijks globaal preventieplan (GPP).

 

Welke onderdelen moet het jaaractieplan bevatten?

Het jaaractieplan bevat volgende onderdelen:

  • de prioritaire doelstellingen in het kader van het preventiebeleid voor het volgende dienstjaar

  • de middelen en methoden om deze doelstellingen te bereiken

  • de opdrachten, verplichtingen en middelen van alle betrokkenen

  • de aanpassingen die moeten aangebracht worden aan het globaal preventieplan door:

    • gewijzigde omstandigheden

    • ongevallen en incidenten die zich in de onderneming hebben voorgedaan

    • het jaarverslag van de Interne Dienst voor Preventie en Bescherming op het Werk van het voorbije jaar

    • de adviezen van het Comité tijdens het voorbije jaar


De preventieadviseur wordt betrokken bij het opstellen van het plan. De werkgever neemt de nodige beslissingen.

Deze verplichtingen gelden ook voor bedrijven die geen Comité PBW hebben!
In dat geval moet het actieplan voorgelegd worden aan de vakbondsafvaardiging. Als er geen afvaardiging is: rechstreeks aan de werknemers. 
 

Info

Luc Proesmans, adviseur sociale zaken en veiligheid, tel. 02 588 42 04, mail

          

Stel ons jouw vraag. Of vraag een bezoek aan van een van onze medewerkers. Bouwunie-leden contacteren het Bouwunie-expertenteam ook snel via 02 588 11 00 of via info@bouwunie.be. Of stel je vraag in de chat.

Dank voor je vraag. Een van onze experts volgt jouw vraag verder op.
Er is een onherstelbare fout opgetreden.
Er was een probleem bij het laden van het formulier.
De verwerking is bezig. Even geduld a.u.b.

Graag nog even uw gegevens zodat we u indien nodig kunnen contacteren:

  • {{ data.formData.vat_isvalid = ((data.formData.vat && contactRequestForm.vat.$valid)? '1':null) }}
  • validatie...

  • Vul alle velden volledig in. De verplichte velden zijn aangegeven.

    Ik begrijp dat Bouwunie mijn persoonsgegevens verwerkt met het oog op leden- of prospectenbeheer.
    Indien ik dit als niet-lid niet wil, volstaat een mail naar privacy@bouwunie.be.

    Ik kan mijn gegevens inkijken en laten aanpassen via een eenvoudig verzoek aan Bouwunie mét bewijs van identiteit.
    Met vragen of klachten over gegevensverwerking kan ik terecht bij de Gegevensbeschermingsautoriteit: www.privacycommission.be
    Het algemeen beleid van Bouwunie inzake gegevensverwerking vindt ik onderaan deze pagina.

 
Bouwunie vzw
Maria-Theresialaan 35
1800 Vilvoorde
Tel: 02 588 11 00
Fax: 02 253 07 45
E-mail: info@bouwunie.be
Web:
Unizo vzw
Willebroekkaai 37
1000 Brussel
Tel: 02 21 22 678
E-mail: ondernemerslijn@unizo.be
Web:
Jouw passie verdient de beste ondersteuning.

Bouwunie.be gebruikt cookies om u de beste ervaring op de website te bieden. Door op "OK" te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website, gaat u akkoord met het plaatsen van deze cookies. U kan de cookies weigeren. Hou er wel rekening mee dat dan bepaalde grafische elementen niet correct verschijnen en u bepaalde applicaties niet volledig kan gebruiken.
Wilt u meer weten over cookies of uw cookie-instellingen voor deze website aanpassen? Klik dan op "Meer over cookies?".