Opmaak jaarverslag Interne Dienst IDPBW tegen eind maart

Verantwoordelijke opsteller, beschikbaarheid en deadline

Zodra je personeel tewerkstelt, moet je als werkgever een jaarverslag maken over de werking van de Interne Dienst voor Preventie en Bescherming op het Werk (IDPBW) van het voorbije kalenderjaar.

Deze verantwoordelijkheid wordt toegewezen aan de interne preventieadviseur. In het geval dat je onderneming minder dan 20 werknemers telt, ben je als werkgever zelf verantwoordelijk voor het vervullen van de functie van preventieadviseur en het opstellen van het jaarverslag.

De deadline voor het opstellen en goedkeuren van het jaarverslag is 31 maart.

Het verslag moet niet opgestuurd worden. Zorg dat het wel beschikbaar is bij eventueel bezoek van de FOD Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg (WASO). Breng de hiërarchische lijn en medewerkers ook op de hoogte van je beleid. In bedrijven met een Comité, moet het verslag 15 dagen voor de vergadering van februari klaar zijn om goed te keuren. We adviseren om het nadien ook 10 jaar te bewaren.
  

Het jaarverslag

De inhoud van het jaarverslag ligt vast. Jaarlijks stelt de overheid een modeldocument op.

Kies eerst het juiste formulier. Een verklarende nota geeft een toelichting over de beschikbare varianten en in te vullen rubrieken. Afhankelijk van de bedrijfsstructuur is dit formulier A, B of C. Voor een doorsnee bouwbedrijf - zonder Comité - is dit formulier A.

Er worden gegevens opgevraagd, onderverdeeld in volgende thematische rubrieken:

  • Algemene en statistische gegevens

  • Informatie van het personeel

  • Inlichtingen over de arbeidsveiligheid, gezondheid en hygiëne op het werk en vorming

  • Preventie van psychosociale risico’s op het werk

  
Werk je digitaal? Sla dan het document op in je documentenstructuur, waarna je de open velden kan aanvullen en bewaren. Onderteken ook de definitieve versie.
 

Gegevensbronnen

Start tijdig met het verzamelen van info van het voorgaande werkjaar.

Het is raadzaam om deze documenten binnen handbereik te hebben:

  • Jaaractieplan en globaal preventieplan (vijfjarenplan), met de belangrijkste realisaties

  • Asbestinventaris (voor bedrijfspanden die asbest bevatten)

  • Sociale balans met het aantal gewerkte uren via het sociaal bureau

  • Opleidingen van medewerkers en preventieadviseur

  • Het activiteitenverslag van interventies en bedrijfsbezoeken van de externe dienst (ook psychosociaal)

  • Ongevallenstatistiek via de arbeidsongevallenverzekeraar, maar ook interventies EHBO

  • Maandverslagen, verslagen van het Comité (bij meer dan 50 werknemer)

  • Controledocumenten opgemaakt door Externe Diensten voor Technische controles, zoals laag- en hoogspanning, liften, heftoestellen …

  • Andere infodocumenten zoals toolboxmeetings, …
      

Info

Voor meer informatie kan je als Bouwunie-lid terecht bij adviseur Luc Proesmans, mail - tel. 02 588 42 04 of Hildegard Moreels, mail – tel. 050 89 59 35. En anders bij je externe dienst voor preventie en bescherming op het werk.
  

Stel ons jouw vraag. Of vraag een bezoek aan van een van onze medewerkers. Bouwunie-leden contacteren het Bouwunie-expertenteam ook snel via 02 588 11 00 of via info@bouwunie.be. Of stel je vraag in de chat.

Dank voor je vraag. Een van onze experts volgt jouw vraag verder op.
Er is een onherstelbare fout opgetreden.
Er was een probleem bij het laden van het formulier.
De verwerking is bezig. Even geduld a.u.b.

Graag nog even uw gegevens zodat we u indien nodig kunnen contacteren:

  • {{ data.formData.vat_isvalid = ((data.formData.vat && contactRequestForm.vat.$valid)? '1':null) }}
  • validatie...

  • Vul alle velden volledig in. De verplichte velden zijn aangegeven.

    Ik begrijp dat Bouwunie mijn persoonsgegevens verwerkt met het oog op leden- of prospectenbeheer.
    Indien ik dit als niet-lid niet wil, volstaat een mail naar privacy@bouwunie.be.

    Ik kan mijn gegevens inkijken en laten aanpassen via een eenvoudig verzoek aan Bouwunie mét bewijs van identiteit.
    Met vragen of klachten over gegevensverwerking kan ik terecht bij de Gegevensbeschermingsautoriteit: www.privacycommission.be
    Het algemeen beleid van Bouwunie inzake gegevensverwerking vind ik onderaan deze pagina.

 
Bouwunie vzw
Maria-Theresialaan 35
1800 Vilvoorde
Tel: 02 588 11 00
Fax: 02 253 07 45
E-mail: info@bouwunie.be
Web:
Ondernemingsnummer: BE0411.024.830
Unizo vzw
Willebroekkaai 37
1000 Brussel
Tel: 02 21 22 678
E-mail: ondernemerslijn@unizo.be
Web:
Jouw passie verdient de beste ondersteuning.

Bouwunie.be gebruikt cookies om je de beste ervaring op de website te bieden. Door op "OK" te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website, ga je akkoord met het plaatsen van deze cookies. Je kan de cookies weigeren. Hou er wel rekening mee dat dan bepaalde grafische elementen niet correct verschijnen en je bepaalde applicaties niet volledig kan gebruiken.
Wil je meer weten over cookies of jouw cookie-instellingen voor deze website aanpassen? Klik dan op "Meer over cookies?".