Jaarverslag Interne dienst niet langer opsturen naar TWW

Een van de taken van de preventieadviseur is het opmaken van het jaarverslag van de Interne Dienst voor Preventie en Bescherming op het Werk (IDPBW).
Het jaarverslag van de interne dienst moet echter niet meer opgestuurd worden naar Toezicht Welzijn op het Werk. Dit werd bepaald in een recent KB van 7 februari 2018 (BS 26.02.2018) dat op 8 maart 2018 van kracht wordt. In het verleden moest het jaarverslag (dat betrekking had op het voorbije kalenderjaar) ook opgestuurd worden naar de regionale directie Toezicht welzijn op het werk, en dit voor 1 april. Deze verplichting is dus nu weggevallen.

De werkgever moet het wel nog steeds opmaken en kunnen voorleggen aan de met toezicht belaste ambtenaar wanneer deze erom vraagt. Bovendien moet het ook nog steeds voorgelegd worden op het Comité voor preventie en bescherming op het werk in de maand februari.

Op de website van de Federale Overheidsdienst Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal overleg (http://www.werk.belgie.be/moduleDefault.aspx?id=7282) vindt u de formulieren alsook een verklarende nota.

De inhoud van het jaarverslag is vastgelegd in bijlage III van het KB Interne dienst PBW, maar traditiegetrouw worden van overheidswege daarvoor de nodige standaardformulieren ter beschikking gesteld. Er werd opnieuw voorzien in drie modellen: formulier A voor ondernemingen met een interne dienst PBW zonder afdelingen, formulier B voor een onderneming met een interne dienst PBW met verschillende afdelingen en formulier C dat bestemd is voor een groep van werkgevers die gemeenschappelijk een dienst voor preventie en bescherming op het werk organiseren.
Voor een doorsnee onderneming volstaat model A.

Er is ook een verklarende nota waarin de verschillende rubrieken van de versies A, B en C van het formulier toegelicht worden. Er wordt telkens duidelijk aangegeven voor welk formulier de toelichting bestemd is.




 

Stel ons hier uw vraag. Bouwunie-leden contacteren het Bouwunie-expertenteam ook snel via 02 588 11 00 of via info@bouwunie.be.

Bedankt voor uw vraag. Een van onze experts volgt uw vraag verder op.
Er is een onherstelbare fout opgetreden.
Er was een probleem bij het laden van het formulier.
De verwerking is bezig. Even geduld a.u.b.

Graag nog even uw gegevens zodat we u indien nodig kunnen contacteren:

  • {{ data.formData.vat_isvalid = ((data.formData.vat && contactRequestForm.vat.$valid)? '1':null) }}
  • validatie...

  • Vul alle velden volledig in. De verplichte velden zijn aangegeven.

    Bouwunie verwerkt uw persoonsgegevens met het oog op leden- of prospectenbeheer. Indien u dit als niet-lid niet wil, volstaat een mail naar privacy@bouwunie.be.
    U kan uw gegevens inkijken en laten aanpassen via een eenvoudig verzoek aan Bouwunie mét bewijs van identiteit.
    Met vragen of klachten over gegevensverwerking kan u terecht bij de Gegevensbeschermingsautoriteit: www.privacycommission.be
    Het algemeen beleid van Bouwunie inzake gegevensverwerking vindt u onderaan deze pagina.

 
Bouwunie vzw
Maria-Theresialaan 35
1800 Vilvoorde
Tel: 02 588 11 00
E-mail: info@bouwunie.be
Web:
Unizo vzw
Willebroekkaai 37
1000 Brussel
Tel: 0800 20 750
E-mail: ondernemerslijn@unizo.be
Web:
Uw passie verdient de beste ondersteuning.

Bouwunie.be gebruikt cookies om u de beste ervaring op de website te bieden. Door op "OK" te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website, gaat u akkoord met het plaatsen van deze cookies. U kan de cookies weigeren. Hou er wel rekening mee dat dan bepaalde grafische elementen niet correct verschijnen en u bepaalde applicaties niet volledig kan gebruiken.
Wilt u meer weten over cookies of uw cookie-instellingen voor deze website aanpassen? Klik dan op "Meer over cookies?".