Duidelijkheid inzake facturatieregels bij overheidsopdrachten

Sinds 1 januari 2013 zijn de facturatieregels grondig gewijzigd. Nog tot eind 2014 was er een overgangsregeling, waardoor de oude facturatieregels nog grotendeels toegepast konden worden.

Een belangrijke wijziging was het verdwijnen van een van de momenten van opeisbaarheid van btw, zijnde de factuur. En dat gaf problemen in het kader van overheidsopdrachten. Bouwunie heeft dit aangekaart en dat werd door de fiscus gevolgd.

Doordat vanaf 1 januari 2013 de btw enkel nog opeisbaar is nadat een (deel van) de dienst verricht werd of nadat een deel van de prijs betaald werd, is er grote onduidelijkheid ontstaan inzake overheidsopdrachten. Bij overheidsopdrachten mag men namelijk maar een factuur opmaken na de goedkeuring van de (tussentijdse) vorderingsstaat. Tussen het einde van de dienst en de goedkeuring kunnen verschillende weken, soms zelfs een paar maanden, liggen, waardoor men strikt wettelijk gezien steeds laattijdige facturen opmaakt in dergelijk geval.

Om hieraan te verhelpen heeft Bouwunie bij de fiscale administratie gepleit om duidelijkheid te scheppen door te stellen dat het moment van opeisbaarheid – bij overheidsopdrachten – pas zou plaats grijpen na de goedkeuring van de (tussentijdse) vorderingsstaat. Zodat de toepassing van de nieuwe regels de praktijk zou volgen, namelijk pas een factuur uitschrijven na de goedkeuring.

De fiscale administratie heeft Bouwunie hierin gevolgd en dit principe werd bevestigd in een zogenaamde administratieve beslissing, ET 124.433 dd. 17 april 2014. Deze tolerantie geldt ook voor leveringen. Dit impliceert dus dat uw factuur uiterlijk de 15de van de maand volgend op de goedkeuring van uw (tussentijdse) vorderingsstaat moet opgemaakt en verstuurd worden.

Om van deze tolerantie te kunnen genieten moeten onderstaande voorwaarden voldaan zijn:

  • de afnemer (uw klant) moet een publiekrechtelijk lichaam zijn (een overheidsinstantie dus);
  • de afnemer (uw klant/de overheid) mag in geen geval een btw-plichtige zijn (in dergelijk geval zou – voor de werken in onroerende staat – de verlegging van de heffing gelden en daar gelden de nieuwe of andere regels);
  • u moet van uw overheid een geschrift ontvangen (op papier of elektronisch) waarin de datum van goedkeuring staat, alsook het goedgekeurde bedrag;
  • voorafgaandelijk dienen zowel u als uw klant (de overheid) in een geschrift te bepalen dat u gebruik zult maken van deze tolerantie.
  • Tip: wij raden u bijgevolg aan om, voorafgaandelijk aan de uitvoering van de overheidsopdracht, in een apart geschrift met de overheid, steeds te bepalen dat beide partijen zich verbinden om beroep te doen op de tolerantie van de Beslissing ET 124.433 dd. 17/04/2014.

Tot slot kan nog meegegeven worden dat in geval van opeenvolgende of doorlopende afrekeningen of betalingen of in geval van het ontvangen van de prijs of een deel ervan alvorens de dienst verricht is, de nieuwe regels inzake opeisbaarheid en facturatie gerespecteerd moeten worden.

Stel ons hier uw vraag. Bouwunie-leden contacteren het Bouwunie-expertenteam ook snel via 02 588 11 00 of via info@bouwunie.be.

Dank u. We verwerken uw aanvraag zo spoedig mogelijk.
Er is een onherstelbare fout opgetreden.
Er was een probleem bij het laden van het formulier.
De verwerking is bezig. Even geduld a.u.b.

Graag nog even uw gegevens zodat we u indien nodig kunnen contacteren:

  • {{ data.formData.vat_isvalid = ((data.formData.vat && contactRequestForm.vat.$valid)? '1':null) }}
  • validatie...

  • Vul alle velden volledig in. De verplichte velden zijn aangegeven.
Bouwunie vzw
Maria-Theresialaan 35
1800 Vilvoorde
Tel: 02 588 11 00
E-mail: info@bouwunie.be
Web:
Unizo vzw
Willebroekkaai 37
1000 Brussel
Tel: 0800 20 750
E-mail: ondernemerslijn@unizo.be
Web:
Uw passie verdient de beste ondersteuning.