Wet tot bestrijding van de betalingsachterstand in handelsrelaties aangepast

Voor overeenkomsten tussen handelaren gesloten vanaf 29 april 2020 worden de regels verstrengd. Tenminste als de schuldeiser een KMO is, en de schuldenaar niet (lees een ‘grote onderneming’ is).

Als algemene regel blijft dat er een betaaltermijn van 30 dagen geldt als er contractueel geen andere termijn werd afgesproken.
Een langere betalingstermijn dan 30 dagen contractueel vastleggen blijft dus mogelijk. En net hierin schuilt de wetswijziging. Voorheen gold dat een langere betalingstermijnen (dus langer dan 30 kalenderdagen) toegestaan was, op voorwaarde dat deze niet ‘kennelijk onbillijk’ mocht zijn voor de schuldeiser. Vanaf nu is de langere betalingstermijn wettelijk vastgelegd op 60 dagen. Maar helaas kan daarbij nog een verificatietermijn afgesproken worden van 30 dagen. Hierdoor kan, als dat zo contractueel afgesproken werd, de maximale B2B termijn nog altijd 90 dagen bedragen. Hetgeen bijzonder lang is.
 

TIP

Deze wet geldt enkel voor verkopen van goederen/diensten tussen handelaars onderling of tussen handelaars en de overheid. Verkopen aan particulieren vallen dus niet onder deze wet, en er geldt ook geen gelijkaardige wet. Voor verkopen aan particulieren valt u dus volledig terug op uw verkoopsvoorwaarden.

 

Stel ons hier uw vraag. Bouwunie-leden contacteren het Bouwunie-expertenteam ook snel via 02 588 11 00 of via info@bouwunie.be.

Bedankt voor uw vraag. Een van onze experts volgt uw vraag verder op.
Er is een onherstelbare fout opgetreden.
Er was een probleem bij het laden van het formulier.
De verwerking is bezig. Even geduld a.u.b.

Graag nog even uw gegevens zodat we u indien nodig kunnen contacteren:

  • {{ data.formData.vat_isvalid = ((data.formData.vat && contactRequestForm.vat.$valid)? '1':null) }}
  • validatie...

  • Vul alle velden volledig in. De verplichte velden zijn aangegeven.

    Bouwunie verwerkt uw persoonsgegevens met het oog op leden- of prospectenbeheer. Indien u dit als niet-lid niet wil, volstaat een mail naar privacy@bouwunie.be.
    U kan uw gegevens inkijken en laten aanpassen via een eenvoudig verzoek aan Bouwunie mét bewijs van identiteit.
    Met vragen of klachten over gegevensverwerking kan u terecht bij de Gegevensbeschermingsautoriteit: www.privacycommission.be
    Het algemeen beleid van Bouwunie inzake gegevensverwerking vindt u onderaan deze pagina.

 
Bouwunie vzw
Maria-Theresialaan 35
1800 Vilvoorde
Tel: 02 588 11 00
Fax: 02 253 07 45
E-mail: info@bouwunie.be
Web:
Unizo vzw
Willebroekkaai 37
1000 Brussel
Tel: 0800 20 750
E-mail: ondernemerslijn@unizo.be
Web:
Uw passie verdient de beste ondersteuning.

Bouwunie.be gebruikt cookies om u de beste ervaring op de website te bieden. Door op "OK" te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website, gaat u akkoord met het plaatsen van deze cookies. U kan de cookies weigeren. Hou er wel rekening mee dat dan bepaalde grafische elementen niet correct verschijnen en u bepaalde applicaties niet volledig kan gebruiken.
Wilt u meer weten over cookies of uw cookie-instellingen voor deze website aanpassen? Klik dan op "Meer over cookies?".