Middelen en personeel efficiënter inzetten. Hoe doet u dat?

Welke ploeg zal de tegels plaatsen op deze werf? Is de graafmachine volgende week woensdag beschikbaar? Wanneer moet de onderaannemer HVAC op de werf starten? Kunnen we nog een opdracht extra aanvaarden, die over zes weken uitgevoerd moet worden? 
U werd ongetwijfeld ook al geconfronteerd met gelijkaardige vragen. 

 

Het overzicht bewaren

Als zelfstandige, of als klein bedrijf met enkele werknemers, is het relatief eenvoudig om de opeenvolging van de werken onder controle te houden en het werk onder het personeel te verdelen. Eens er meerdere werknemers of onderaannemers ingepland moeten worden, of wanneer het machinepark uitgebreider wordt, is het heel wat moelijker om het overzicht te bewaren. Dat resulteert weleens in frustratie omdat mensen of machines niet efficiënt ingepland worden.
 

De cijfers

De meeste bouwbedrijven vinden wel de weg naar programma’s om de opeenvolging van de activiteiten op grotere werven in te plannen (netwerkplanning/projectplanning). Software om de beschikbare capaciteit van mensen en machines te plannen, blijkt echter weinig gekend te zijn. Uit het aantal planningsvragen die aannemers stellen aan de afdeling Bedrijfsbeheer van het Wetenschappelijk en Technisch Centrum voor het Bouwbedrijf (WTCB), leiden we het volgende af:
  • Ongeveer twee derde van de planningsvragen gaan over de inzet van mensen en machines.
  • Slechts 5% van de bouwbedrijven gebruikt specifieke software die min of meer geschikt is voor het plannen van hun hulpmiddelen zoals mensen, materieel en materiaal.
  • Ongeveer 50% van de bouwbedrijven stellen hun planning op in rekenbladen zoals Excel.
  • 15% van de bedrijven doet zelfs helemaal niets op het vlak van planning.
 

Oplossingen

Het valt op dat elk bouwbedrijf, ongeacht de deelsector, haar eigen criteria heeft waaraan planningssoftware moet voldoen. Het ene bedrijf wil louter de bezetting zien van mensen en machines, het andere zoekt integratie met een ERP-/CRM-systeem, anderen willen dan weer hun personeel rechtstreeks aansturen via smartphones of SMS, terwijl nog anderen ook financiële gegevens willen verwerken via de planning. Of men wil dit allemaal tegelijk! ‘Personaliseerbaarheid’ is dan ook één van de sleutelwoorden die bij elke software van toepassing is. 
 

Tools

Enkele interessantie toepassingen, bruikbaar voor zowel de kleinere als de grote bouwbedrijven zijn: 
 

Mentis Consulting

PlanningPME.com van Mentis Consulting is een resource planningsoplossing. Met deze tool plant u efficiënt uw resources in en kan u makkelijk schuiven met uw planning. Dankzij PlanningPME schakelt u uw planning in uw processen. Het biedt u ook verdere mogelijkheden naar bijvoorbeeld integratie van factuur of werkbonnen.
 

Timaster

Een planning op uw maat. Timaster luistert naar uw noden en wensen. Kijk verder dan de korte termijn, vermijd knelpunten en hou controle op uw organisatie en bestellingen. Dit zorgt voor controle, opportuniteiten, rust en tevredenheid.
 

Visual Planning

Visual Planning is een eenvoudige maar zeer krachtige tool voor resourcemanagement en planning. Elke medewerker krijgt via een planner, een tablet of een smartphone zicht op de planning. In real time kan u eenvoudig planning en taken delen. En dit zonder bijkomende moeilijke programmatie.
 

Info

Vragen over hoe u uw hulpmiddelen kan plannen? Contacteer de afdeling Bedrijfsbeheer van het WTCB via mail.
       

Stel ons jouw vraag. Of vraag een bezoek aan van een van onze medewerkers. Bouwunie-leden contacteren het Bouwunie-expertenteam ook snel via 02 588 11 00 of via info@bouwunie.be. Of stel je vraag in de chat.

Dank voor je vraag. Een van onze experts volgt jouw vraag verder op.
Er is een onherstelbare fout opgetreden.
Er was een probleem bij het laden van het formulier.
De verwerking is bezig. Even geduld a.u.b.

Graag nog even uw gegevens zodat we u indien nodig kunnen contacteren:

  • {{ data.formData.vat_isvalid = ((data.formData.vat && contactRequestForm.vat.$valid)? '1':null) }}
  • validatie...

  • Vul alle velden volledig in. De verplichte velden zijn aangegeven.

    Ik begrijp dat Bouwunie mijn persoonsgegevens verwerkt met het oog op leden- of prospectenbeheer.
    Indien ik dit als niet-lid niet wil, volstaat een mail naar privacy@bouwunie.be.

    Ik kan mijn gegevens inkijken en laten aanpassen via een eenvoudig verzoek aan Bouwunie mét bewijs van identiteit.
    Met vragen of klachten over gegevensverwerking kan ik terecht bij de Gegevensbeschermingsautoriteit: www.privacycommission.be
    Het algemeen beleid van Bouwunie inzake gegevensverwerking vind ik onderaan deze pagina.

 
Bouwunie vzw
Maria-Theresialaan 35
1800 Vilvoorde
Tel: 02 588 11 00
Fax: 02 253 07 45
E-mail: info@bouwunie.be
Web:
Ondernemingsnummer: BE0411.024.830
Unizo vzw
Willebroekkaai 37
1000 Brussel
Tel: 02 21 22 678
E-mail: ondernemerslijn@unizo.be
Web:
Jouw passie verdient de beste ondersteuning.

Bouwunie.be gebruikt cookies om je de beste ervaring op de website te bieden. Door op "OK" te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website, ga je akkoord met het plaatsen van deze cookies. Je kan de cookies weigeren. Hou er wel rekening mee dat dan bepaalde grafische elementen niet correct verschijnen en je bepaalde applicaties niet volledig kan gebruiken.
Wil je meer weten over cookies of jouw cookie-instellingen voor deze website aanpassen? Klik dan op "Meer over cookies?".