Het UBO-register: ook voor bouwondernemingen!
02/06/2020
Sinds 30 september 2019 moet elke vennootschap in een speciaal daartoe opgericht register, het zogenaamde UBO-register (Uiteindelijk Begunstigden Onderneming-register), ingeven wie de uiteindelijk begunstigden zijn.
Wie?
Een uiteindelijk begunstigde van een onderneming is één van volgende personen:- Een natuurlijke persoon die meer dan 25% van de aandelen of het kapitaal in handen heeft of meer dan 25% van de stemrechten.
- Een natuurlijke persoon die op een andere manier de eigenlijke macht binnen een vennootschap heeft, bijvoorbeeld door een meerderheid van de bestuurders te kunnen benoemen of omwille van een statutaire of contractuele bepaling.
- Als op basis van de twee bovenvermelde criteria geen personen kunnen worden aangeduid, dan wordt het hoger leidinggevend personeel als uiteindelijk begunstigde beschouwd.
Welke info?
Naast de naam, moet nog andere info worden bezorgd zoals de geboortedatum, de nationaliteit, het verblijfadres, het rijksregisternummer, de aard en de omvang van de deelneming en de datum vanaf wanneer men uiteindelijk begunstigde is geworden. Dit alles moet gestaafd worden door een document dat u in bijlage moet uploaden (bijvoorbeeld publicatie in het staatsblad).Wanneer?
Alle gegevens moeten up-to-date blijven en binnen de maand na een wijziging worden aangepast.Als de uiteindelijke begunstigden van uw vennootschap wijzigen, dan moet u die wijzigingen dus binnen de maand doorgeven aan het UBO-register.
Wanneer u nalaat deze gegevens in te vullen in het UBO-register, geldt er een boete van minimum 250 euro en maximum 50.000 euro.
De administratie voerde tot 31 december 2019 een gedoogbeleid bij foutieve of onvolledige registraties en in die periode geen sancties toepassen.
Jaarlijks bevestigen
U moet de gegevens in het UBO-register jaarlijks bevestigen. De termijn van één jaar begint te lopen vanaf de laatste wijziging die u in het UBO-register heeft aangebracht.Voor 2020 hoeft u echter niets te doen. De overheid heeft zelf de geregistreerde UBO’s automatisch laten bevestigen omdat er nog geen toepassing was voor de bedrijven om dit zelf te doen.
Vanaf 2021 zal u dit zelf moeten doen. Als u uw e-mailadres heeft laten opnemen in uw MyMinfin-dossier, dan zal u een maand voor de deadline een automatische herinnering ontvangen via MyMinFin of eBox. In de UBO-applicatie zou een knop komen om de registratie te bevestigen.
Meer info
Unizo heeft een filmpje gemaakt met wat meer uitleg. U vindt het op de Unizo-website.Contact
-
Hilde Masschelein
adviseur-generaalerkenningen | juridisch advies | borgstellingskas