Stakeholders Renovatiepact stellen nieuw magazine BENO voor
Tijdens de openingspersconferentie van de beurs Batibouw hebben tal van stakeholders uit de Vlaamse verbouwsector de tweede editie van het magazine BENO voorgesteld aan Vlaams minister van Energie Lydia Peeters. BENO, het informatie- en inspiratiemagazine voor de ‘betere renoveerder’, is een initiatief van tal van producenten van bouwmaterialen, sectorassociaties, netbeheerders en architecten- en aannemerfederatie, om de Ik BENOveer-campagne van het Vlaams Energieagentschap ondersteunen. Het wordt op meer dan 100.000 exemplaren verspreid, o.a. op tal van stands op Batibouw en het wordt ook gratis per post opgestuurd na aanvraag via www.BENOmagazine.be.
Van de ongeveer 3 miljoen woningen in Vlaanderen heeft de helft geen geïsoleerde buitenmuren en in een op de vijf huizen zit er weinig of geen isolatie in het dak. Meer en beter isoleren is dus dringend nodig. Daarom lanceerde de Vlaamse Regering enkele jaren geleden het Renovatiepact: tegen 2050 zou elke bestaande woning even energiezuinig moeten zijn als een nieuwbouw die vandaag wordt gebouwd. Dat zal alleen lukken als we massaal investeren in energetische renovatiewerken, zoals het plaatsen van dak-, muur- en vloerisolatie, in hoogrendementsglas, en in condensatieketels, zonneboilers en warmtepompen.
Bijna 60% van onze huizen is ouder dan vijftig jaar, en toch wordt er jaarlijks minder dan 1% grondig gerenoveerd. Om de renovatiegraad een boost te geven en de energieprestatie van onze woningen fors te verhogen, betaalt de Vlaamse overheid via fiscale voordelen en premies een deel van de
factuur voor energiebesparende maatregelen terug. Ook recente initiatieven als de woningpas en het vernieuwde EPC (EnergiePrestatieCertificaat) met labels zoals bij elektrische toestellen, zijn voortreffelijke stimulansen om iedereen ertoe aan te zetten zijn verouderde woning zo snel mogelijk te ‘BENOveren’. Dat betekent: beter te renoveren, tot minstens een label A of liever nog A+.
Informatie en inspiratie voor de ‘betere renoveerder’
Om de doelstellingen van het Renovatiepact te bereiken, moeten we anders gaan denken over onze woningen. Vooruitdenken vooral. Gewoon renoveren – dus alleen maar doen wat op het vlak van energiebesparende maatregelen momenteel wettelijk is verplicht – gaat niet ver genoeg.
Is je woning aan renovatie toe, doe het dan in één keer goed, en BENOveer in plaats van gewoon te renoveren. Dat is de rode draad doorheen het magazine BENO. Ga resoluut voor ‘future proof’, zodat je huis nu al beantwoordt aan de energieprestatie-eisen van morgen. Hoe sneller je eraan begint, hoe sneller je profiteert van de vele voordelen van een geBENOveerde woning. Je krijgt een lagere energiefactuur, een hoger wooncomfort en een betere luchtkwaliteit. En – allicht het belangrijkste – je geeft je huis een esthetische en financiële boost. BENOveren is dan ook de beste investering, zo luidt het in BENO 2019.
Daarnaast vind je in het BENOmagazine heel wat inspiratie om je BENOvatie behalve energiezuinig ook aantrekkelijk, kwaliteitsvol, gezond, slim en toch budgettair haalbaar te maken. BENOveren is meer dan alleen maar isoleren. De uitdaging voor morgen is je huis vandaag al zo te verbouwen dat je er over 20 of 30 jaar nog evenveel plezier aan beleeft.
Samenwerking van de hele Vlaamse verbouwsector
BENO 2019 is een initiatief van de Vlaamse verbouwsector om de Ik BENOveer-campagne van het Vlaams Energieagentschap te ondersteunen. Het magazine wordt gedragen door 11 marktleiders die zich al hebben verenigd voor de website www.mijnBENOvatie.be (BWT, Deceuninck, Gyproc, ISOVER, Niko, Recticel Insulation, Renson, Saint-Gobain Building Glass, Soudal, Viessmann, Wienerberger), in samenwerking met AXA Bank, de zonneboilersectorassociatie Belsolar, de aannemersfederaties Vlaamse Confederatie Bouw en Bouwunie, Netwerk Architecten Vlaanderen en netbeheerder Fluvius (voorheen Eandis en Infrax).
Het gratis magazine wordt op meer dan 100.000 exemplaren verspreid tijdens bouwbeurzen, via encartage bij verbouwmagazines en -gidsen, in de kantoren van AXA Bank, en via gemeentelijke diensten en de lokale bibliotheek.
BENO 2019 kan ook online worden doorbladerd en gedownload of per post aangevraagd via www.BENOmagazine.be.
“Willen we tegen 2050 het hele Vlaamse woningbestand energiezuinig krijgen, dan moeten we nu al met de hele sector de handen ineen slaan en de Vlaming overtuigen om, als hij renoveert, het meteen goed te doen en te BENOveren. Het inspiratiemagazine BENO, een gezamenlijk initiatief van tal van stakeholders van het Renovatiepact, is alvast een heel mooie stap in de juiste richting.”
Lydia Peeters, Vlaams minister van Begroting, Financiën en Energie
Foto: Stakeholders van de Vlaamse verbouwsector, waaronder Bouwunie, stellen het nieuwe magazine BENO voor tijdens de openingspersconferentie van Batibouw (foto Marquiz)