Interview - Stijn Dirken (SD Schrijnwerkerij & Interieurbouw)
Van eenmanszaak naar kmo-bedrijf
SD Schrijnwerkerij & Interieurbouw uit Herentals evolueerde op dertien jaar van een eenmanszaak naar een kmo met 45 medewerkers. Recent werd het interieurbedrijf van collega Biwood overgenomen. Een mooi groeipad waarbij familiale waarden en efficiënte procedures de rode draad zijn.
Blijven groeien
Sinds Stijn Dirken in 2008 het bedrijf met zijn initialen in Herentals oprichtte, kende het een forse groei: “Dit verliep heel organisch. De keuze was altijd om uitsluitend te doen waar we goed in zijn. Vandaag bestaat ons aanbod uit houtskeletbouw, dak- en gevelwerken, en maatwerk voor het interieur.”
Door de overname van Biwood werd het bedrijf van Stijn Dirken in één klap 30% groter: “We willen de identiteit van de twee bedrijven zeer goed bewaken. We blijven actief onder beide namen en op de twee locaties met elk hun machinepark.”
Dit jaar zullen geen overnames meer volgen, maar de ambitie is voelbaar: “Deze eerste overname was een testcase. We hebben er veel uit geleerd. Ik zie ons in de toekomst zeker nog verder uitbreiden, ook naar strategische plaatsen buiten de provinciegrenzen. De mobiliteitsuitdaging is groot. We verliezen allemaal veel tijd in de files. Uitvalspunten op verschillende locaties kunnen een deel van de oplossing bieden. We zien wel wat de toekomst brengt, maar de zin om te groeien is er. Dankzij de steun van mijn rechterhand Jef Dens, die het operationele management binnen SD op zich neemt, krijg ik de ruimte om verdere strategische stappen te zetten.”
Aandacht voor elke stap in het proces
Stijn Dirken hecht veel belang aan goede procedures: “Bij ons is alles uitgeschreven. Van zodra je een eerste medewerker aanneemt, moet je ervoor zorgen dat je systeem er staat. Aanpassingen achteraf worden alleen maar moeilijker. We zetten sterk in op digitalisering. De uitdaging is hierbij dat alle software ook compatibel moet zijn. Elke stap in het proces is door ons gekend en wordt in een proceduresysteem gegoten. Dat gaat van de aanmelding van de klant, de bestelling, de verwerking en productie tot de plaatsing, de facturatie en de na-service. Die volledige flow moet duidelijk en efficiënt zijn. De volledige planning, het stockbeheer, de boekhouding… Alles hangt hiervan af.
De klant vindt die transparantie trouwens ook belangrijk. Wij kunnen steeds perfect zeggen in welke fase de werken zich bevinden en wat de wachttijden zijn. En als er toch eens iets misloopt, kunnen de fouten meestal snel worden rechtgezet. Ik ben perfectionistisch inzake het constant verbeteren van deze flow.”
Familiale waarden
Stijn Dirken: “We zijn geen echt familiebedrijf, maar hechten wel veel belang aan familiale waarden en willen dat ook uitstralen. Veel van onze aanwervingen gebeuren trouwens via de kennissenkring van de eigen werknemers. Dat is een heel goed signaal. De zoektocht naar geschikt personeel blijft de grootste uitdaging. We hebben momenteel zeven verschillende vacatures openstaan, van medewerker in het atelier tot projectverantwoordelijke en calculator. Wie voor ons werkt, weet zich verzekerd van leuke, uitdagende projecten met topmateriaal in een omgeving waar vakmanschap wordt gewaardeerd. Die filosofie vormt sinds de start de basis voor de evolutie en groei. Daar wordt niet van afgeweken. Bijna al onze ploegen bestaan uit twee mensen. Zij moeten voor elkaar door het vuur gaan. De waarde van het menselijk kapitaal van een bedrijf kan niet overschat worden.”
Orderboek
Stijn Dirken: “Wij hebben zeker niet geleden onder de coronacrisis. Onze orderboeken zijn nu voor 20% beter gevuld. We hebben de stijgende tendens eigenlijk kunnen verderzetten. Tijdens de eerste lockdown is de verkoop even stilgevallen, maar dat werd vlug ruimschoots ingehaald. We overwegen wel om te blijven werken op afspraak. De klant komt beter voorbereid binnen, en wij kunnen voldoende tijd vrijhouden om alles grondig te bespreken. Ik zie in de toekomst geen vermindering van werk in de bouw. Wie kwaliteit levert en afspraken nakomt, zal steeds werk hebben.”