Betalen voor een COVID-certificaat? Onzin!
Sinds zaterdag 29 januari 2022 circuleren er nieuwe phishing e-mails die de indruk geven vanuit eBox te zijn verstuurd . Deze recente phishing berichten zijn bijzonder overtuigend en daarom des te gevaarlijker.
Tips om phishing mails te herkennen
In de nieuwe phishingmails word je gevraagd om te betalen voor een COVID-certificaat. Deze certificaten zijn echter gratis.
De beste tip om phishingmails en berichten te herkennen is om goed na te denken over de boodschap. Wordt er gevraagd om te betalen voor een gratis dienst? Krijg je een boodschap over een rekening of factuur die je niet verwachtte? Wees dan op je hoede.
Ook deze tips kunnen je helpen om phishing via eBox te herkennen:
-
Berichten vanuit My e-Box zullen je altijd persoonlijk aanspreken met je naam (“Geachte Heer/Mevrouw gevolgd door je voornaam en familienaam”), en niet met “Geachte Heer/Mevrouw” of "Geachte burger".
-
My e-Box zal nooit vragen om bankgegevens of gebruikersgegevens in te vullen behalve die van je CSAM digitale sleutels.
- Als je een e-mail ontvangen hebt waar je niet zeker van bent, surf je best naar https://myebox.be/nl en open je de toepassing via de link "Open My e-Box" op de startpagina. Als er geen nieuw bericht voor je klaar staat, is de e-mail die je zojuist hebt ontvangen een phishing-poging.
Heb je het vermoeden dat een mail een phishingmail is? Neem dan contact op met Safe on Web.