Meer duidelijkheid over registratietool telewerk

Hoe moet je telewerk toepassen de komende weken?

Iedereen wiens functie zich er toe leent, moet verplicht minstens 4 dagen per week telewerken. Vanaf 13 december is dat nog 3 dagen per week.

De verplichting geldt voor iedereen op de werkvloer. Er geldt wel een uitzondering wanneer dat onmogelijk is omwille van de aard van de functie (bijvoorbeeld onze bouwvakarbeiders of technische bedienden op de werven) of omwille van de continuïteit van de bedrijfsvoering.
Wie niet kan telewerken, moet een attest krijgen (voor bouwvakarbeiders kan bijvoorbeeld ook de Construbadge of dergelijke worden gebruikt als bewijsmiddel). 

Maximum 20%

Je moet er voor zorgen dat er nooit meer dan 20% van de personen die niet kunnen telewerken, tegelijk op de werkvloer aanwezig zijn.

Voorbeeld: stel dat je 20 medewerkers hebt, waarvan er 5 absoluut niet kunnen telewerken, en 15 die dat in principe wel kunnen. In dat geval mogen die 15 personen elk maximaal 1 dag per week naar het werk komen. Maar je moet zien dat er nooit meer dan 20% (of 3 werknemers) tegelijk aanwezig zijn. De personen die absoluut niet kunnen telewerken, mag je daar niet bijrekenen. 


Heeft je bedrijf minder dan 10 werknemers: dan mogen maximaal 5 personen die kunnen telewerken, tegelijk aanwezig zijn op de werkvloer.


Opgelet!
Het gaat niet enkel over 'werknemers' , maar over alle personen die zich regelmatig op de werkvloer bevinden. Dus ook tijdelijke werkkrachten, freelancers, vennoten, zaakvoerders, …
Bouwvakarbeiders die altijd op de werf zijn, moeten toch ook in deze telling worden meegenomen!

Daarnaast moet je voor de terugkeermomenten ook rekening houden met de volgende zaken: 

  • overleg met jouw medewerkers wie wanneer komt werken op kantoor;

  • je mag niemand verplichten om aanwezig te zijn op een terugkeermoment. Het terugkeer moment mag je enkel organiseren om het psychosociaal welzijn te bevorderen; 

  • wie zich ziek voelt, symptomen vertoont of in quarantaine is, moet sowieso thuis blijven;

  • geef de personen in het kader van het terugkeermoment vooraf de nodige instructies over de maatregelen op de werkvloer.
     

Telewerkverplichting – registratie

Als werkgever zal je terug gebruik moeten maken van de registratietool voor telewerk. De tool zal uitgewerkt worden op dezelfde manier als de tool die in juni al moest ingevuld worden. Het zal dus een tool zijn die op de website van de RSZ beschikbaar is.

Als werkgever moet je de volgende zaken in de tool ingeven: 

  • het aantal medewerkers dat regelmatig op de werkvloer aanwezig is: het gaat dus ook hier om meer dan enkel de werknemers. Ook tijdelijke werkkrachten, freelancers, vennoten, zaakvoerders, ... die regelmatig op de werkvloer zijn, moet je hierbij opnemen; Bouwvakarbeiders moet u wel degelijk in deze telling opnemen!

  • het aantal van die medewerkers die NIET aan telewerk kan doen.
     

Wanneer moet je de tool invullen?

Je moet die informatie uiterlijk op 30 november ingeven in de tool. Die registratie geldt dan voor de maanden november en december 2022. Je moet dus voor december geen aparte registratie ingeven.

Je moet daarbij een 'foto' maken van de situatie op zoals die geldt op 20 november. Je geeft dus voor de maanden november en december in de tool in hoeveel medewerkers je hebt op 20 november en hoeveel daarvan niet kunnen telewerken.

Als de situatie op de werkvloer op 2 januari 2022 anders is, dan moet je opnieuw de registratie doen. Bijvoorbeeld omdat je meer/minder medewerkers hebt, of omdat er meer/minder functies zijn die niet kunnen telewerken. Je moet de registratie dan doen  uiterlijk tegen 6 januari 2022. Is jouw situatie op 2 januari niet gewijzigd ten opzichte van de situatie die je al op 30 november in de tool had ingegeven, dan moet je de registratie niet opnieuw doen. 

 

Belangrijk: in deze gevallen moet je de tool niet invullen 

  • je hebt een KMO waar minder dan vijf personen tewerkgesteld zijn, ongeacht de aard van hun arbeidsrelatie

  • je bent actief in de gezondheidszorg (paritair comités 318, 319, 322, 330, 331 en 333)

Bron: Unizo

Lees onze update!

 

              

Stel ons hier uw vraag. Of vraag een bezoek aan van een van onze medewerkers. Bouwunie-leden contacteren het Bouwunie-expertenteam ook snel via 02 588 11 00 of via info@bouwunie.be.

Dank voor uw vraag. Een van onze experts volgt uw vraag verder op.
Er is een onherstelbare fout opgetreden.
Er was een probleem bij het laden van het formulier.
De verwerking is bezig. Even geduld a.u.b.

Graag nog even uw gegevens zodat we u indien nodig kunnen contacteren:

  • {{ data.formData.vat_isvalid = ((data.formData.vat && contactRequestForm.vat.$valid)? '1':null) }}
  • validatie...

  • Vul alle velden volledig in. De verplichte velden zijn aangegeven.

    Bouwunie verwerkt uw persoonsgegevens met het oog op leden- of prospectenbeheer. Indien u dit als niet-lid niet wil, volstaat een mail naar privacy@bouwunie.be.

    U kan uw gegevens inkijken en laten aanpassen via een eenvoudig verzoek aan Bouwunie mét bewijs van identiteit.
    Met vragen of klachten over gegevensverwerking kan u terecht bij de Gegevensbeschermingsautoriteit: www.privacycommission.be
    Het algemeen beleid van Bouwunie inzake gegevensverwerking vindt u onderaan deze pagina.

 
Bouwunie vzw
Maria-Theresialaan 35
1800 Vilvoorde
Tel: 02 588 11 00
Fax: 02 253 07 45
E-mail: info@bouwunie.be
Web:
Unizo vzw
Willebroekkaai 37
1000 Brussel
Tel: 02 21 22 678
E-mail: ondernemerslijn@unizo.be
Web:
Uw passie verdient de beste ondersteuning.

Bouwunie.be gebruikt cookies om u de beste ervaring op de website te bieden. Door op "OK" te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website, gaat u akkoord met het plaatsen van deze cookies. U kan de cookies weigeren. Hou er wel rekening mee dat dan bepaalde grafische elementen niet correct verschijnen en u bepaalde applicaties niet volledig kan gebruiken.
Wilt u meer weten over cookies of uw cookie-instellingen voor deze website aanpassen? Klik dan op "Meer over cookies?".